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J-GLOBAL ID:201801013954448978   Update date: Sep. 29, 2024

Niwayama Kazuki

ニワヤマ カズキ | Niwayama Kazuki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Educational psychology ,  Special needs education
Research keywords  (6): Applied Behavior Analysis ,  インクルーシブ教育 ,  発達障害 ,  School-Wide Positive Behavioral Interventions & Supports ,  ポジティブ行動支援 ,  応用行動分析学
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2026 児童生徒の問題行動予防のための教員の支援力向上をめざしたビデオ教材・研修開発
  • 2022 - 2025 日本版Prevent-Teach-Reinforce (PTR)プログラムの開発
  • 2022 - 2025 階層的支援モデルにおける個別学習支援と教員支援システムの構築
  • 2021 - 2024 学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果
  • 2020 - 2023 学校規模ポジティブ行動支援におけるデータに基づく意思決定システムの開発
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Papers (18):
  • 松山康成, 田中善大, 庭山和貴. 通常の学級における授業中の静かに話を聞く行動の定着を目指した取り組み-『沈黙のポーズ』プロンプトを含む介入パッケージの効果-. 行動分析学研究. 2024. 39. 1
  • Yuichi Tanigawa, Kazuki Niwayama. Effects of a Four-Year Implementation of School-Wide Positive Behavior Support on Students’ Problem Behaviors in a Japanese Public Middle School: Implementation Fidelity and Rate of Problem Behavior. Japanese Journal of Behavior Analysis. 2023. 37. 2. 205-215
  • 大対香奈子, 田中善大, 庭山和貴, 松山康成. 小学校における学校規模ポジティブ行動支援の第 1 層支援が児童および教師に及ぼす効果. LD研究. 2022. 31. 4. 310-322
  • Kenichi Ohkubo, Hazumu Tsukimoto, Kanako Otsui, Yoshihiro Tanaka, Wataru Noda, Kazuki Niwayama. Effectiveness and social validity of Tier 1 intervention with school-wide positive behavioural support in a public elementary school in Japan. International Journal of Positive Behavioural Support. 2022. 12. 2. 4-18
  • Kanako Otsui, Kazuki Niwayama, Kenichi Ohkubo, Yoshihiro Tanaka, Wataru Noda. Introduction and development of school-wide positive behavioural support in Japan. International Journal of Positive Behavioural Support. 2022. 12. 2. 19-28
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MISC (7):
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Books (4):
  • 学校全体で取り組むポジティブ行動支援スタートガイド
    ジアース教育新社 2023 ISBN:4863716656
  • 認知行動療法事典
    丸善出版 2019
  • Prevent-Teach-Reinforce for Families: A Model of Individualized Positive Behavior Support for Home and Community
    2019 ISBN:4750348880
  • ポジティブな行動が増え、問題行動が激減! PBIS実践マニュアル&実践集
    ほんの森出版 2018 ISBN:4866141069
Education (3):
  • 2013 - 2017 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities
  • 2011 - 2013 Kwansei Gakuin University Graduate School of Humanities
  • 2007 - 2011 Kwansei Gakuin University School of Humanities Department of Integrated Psychological Sciences
Professional career (6):
  • Bachelor(Arts) (Kwansei Gakuin University)
  • 学士(文学) (関西学院大学)
  • MA (Psychology) (Kwansei Gakuin University)
  • 修士(心理科学) (関西学院大学)
  • Ph.D. (Psychology) (Kwansei Gakuin University)
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Work history (5):
  • 2023/04 - 現在 大阪教育大学 総合教育系 准教授
  • 2020/04 - 2023/03 Osaka Kyoiku University The United Graduate School of Professional Teacher Education
  • 2017/04 - 2020/03 Osaka Kyoiku University
  • 2016/04 - 2017/03 Japan Society for Promotion of Science
  • 2015/04 - 2016/03 Japan Society for Promotion of Science
Committee career (4):
  • 2024/07 - 現在 一般社団法人 日本認知・行動療法学会 企画委員
  • 2024/05 - 現在 一般社団法人 日本ポジティブ行動支援ネットワーク 副代表理事
  • 2022/01 - 現在 一般社団法人 日本教育心理学会 編集委員
  • 2019/08 - 現在 一般社団法人 日本行動分析学会 編集委員
Awards (5):
  • 2021/08 - 日本教育心理学会 2020年度城戸奨励賞 中学校における教師の言語賞賛の増加が生徒指導上の問題発生率に及ぼす効果-学年規模のポジティブ行動支援による問題行動予防-
  • 2020/10 - 日本心理学会 2020年度学術大会優秀発表賞 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘル スに及ぼす効果
  • 2019/11 - 日本心理学会 2019年度学術大会優秀発表賞 小学校における学校規模のポジティブ行動支援の効果
  • 2017/10 - 日本教育心理学会 2016年度優秀論文賞 自己記録手続きを用いた教師の言語賞賛の増加が 児童の授業参加行動に及ぼす効果 -担任教師によるクラスワイドな“褒めること”の効果-
  • 2015/11 - 関西心理学会 研究奨励賞 通常学級に在籍する自閉症のある児童に対する 担任教師と協働した行動的支援 -担任教師の対象児に対する注目の増加が授業参加行動・離席行動に及ぼす効果-
Association Membership(s) (7):
Association for Postive Behavior Support ,  Association for Behavior Analysis International ,  Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR BEHAVIOR ANALYSIS ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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