Rchr
J-GLOBAL ID:201801014766677427
Update date: Nov. 19, 2024
Chika Inoue
Chika Inoue
Affiliation and department:
Research field (1):
Early childhood education and childcare
Research keywords (5):
保育者の専門性
, 保育・教育
, 応答性
, フィンランド
, 計画観
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2023 - 2026 新しい教育・保育の創造を可能にする「変革の教育的リーダーシップ」の開発
- 2023 - 2026 Setting for Scientific Communication Utilizing Digital Technology to Support Preschool Teachers' Philosophy of Early Childhood Education in the New Normal Age
- 2020 - 2025 A study on the practice of early childhood education and care to listen to children's voices:to ensure children's rights through the pedagogical documentation
- 2022 - 2023 保育者養成課程における初年次の授業実践-デジタルデバイスを用いた自らの声に気づく取り組み-
- 2022 - 2023 The development and implementation of practicum in preschool teacher education between Japan and Taiwan
- 2019 - 2022 若手保育者の保育観の構築を支える取組みとしての科学コミュニケーションの場の開発
- 2016 - 2018 親の主体性を育む子育て支援:「対話と傾聴」を基本姿勢とするネウボラナースからの示唆
Show all
Papers (9):
-
Study on the Relationship between Children's Initiated Play and Written Curriculum in Japanese Early Childhood Education and Care. 2021. 45. 8. 26-35
-
Chika Inoue, Osaki Akihiro, Ikuko Goto, Kana Suematsu. Development of a place for science communication as an initiative to support the construction of a novice ECEC practitioner's view of children. Impact. 2020. 2020. 8. 20-21
-
Chika Inoue. International review of ECE Leadership Research - Finland, Germany, Japan, Singapore, South Africa and the United States under Review. Leadership in Early Education in Times of Change. 2019. 253-276
-
Chika Inoue. Current Japanese leadership roles in meeting social changes in early childhood education. Leadership in Early Education in Times of Change. 2019. 201-215
-
Eeva Hujala, Mervi Eskelinen, Soili Keskinen, Christine Chen, Chika Inoue, Mariko Matsumoto, Masahiro Kawase. Leadership Tasks in Early Childhood Education in Finland, Japan, and Singapore. Journal of Research in Childhood Education. 2016. 30. 3. 406-421
more...
MISC (14):
-
井上, 知香, 金子, 泰之. 就学前教育から後期中等教育までの連続性の背景にあるフィンランドの教育思想 : フィンランドと日本の学校教育制度改革の比較による検討. 静岡大学教育研究. 2024. 20. 27-36
-
Development of Classroom Practices Aimed at Fostering Awareness of Gender Equality Required in Primary School Education. 2024. 34. 238-243
-
Changes in the Ideology of Teacher’s Reflection in Educational Practices. 2024. 14
-
井上知香, 水野佑規子, 古川洋子. みんなの声があわさっていろんな木がうまれました. 2023
-
井上知香, 大崎章弘, 後藤郁子, 末松加奈. 親子・保育者・研究者とともに創るデジタル科学絵本ワークショップ. 2023
more...
Books (6):
-
幼児と児童のための教育とICT活用
学文社 2023 ISBN:9784762032066
-
新版保育内容人間関係
大学図書出版 2018
-
幼稚園教諭養成課程をどう構成するか~モデルカリキュラムに基づく提案~
萌文書林 2017
-
生活事例から始める保育原理
青踏社 2015
-
生活事例から始める保育内容言葉
青踏社 2014
more...
Lectures and oral presentations (40):
-
Describing the power structure among student and teacher in ECEC teacher training practicum in both Taiwan and Japan
(The 23rd conference of Pacific of Early Childhood Education Research Association 2023)
-
就学前期における「学習」の意味を問う - 学習とドキュメンテーション (pedagogical documentation)-
(日本保育学会第75回大会 2023)
-
College students’ global competence and cross-country COVID discussion
(Comparative Education Society of Hong Kong 2022 Annual Spring Conference 2022)
-
子どもの表現とドキュメンテーション -子どもは粘土という言語をどう使うか?-
(日本保育学会第75回大会 2022)
-
ICT を活用して子どもの科学的概念を育む物語創作ワークショップの開発と実践
(第17回 日本子ども学会学術集会 2021)
more...
Professional career (1):
Work history (1):
- 2024/04 - 現在 Shizuoka University Center for Professional Development of Teachers
Return to Previous Page