Rchr
J-GLOBAL ID:201801015216882283   Update date: Feb. 01, 2024

Hikaru Katsuta

Hikaru Katsuta
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (5): リーディング・ワークショップ ,  ブック・クラブ ,  読者反応理論 ,  読むことの学習指導 ,  国語科教育
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2024 リーディング・ワークショップによる読むことの学習の改善に関する研究
  • 2019 - 2024 グローバル社会・多言語多文化社会に対応する日本の国語教育の再構築の基礎的研究
  • 2017 - 2020 国語科におけるブッククラブの指導方法による授業研究:物語創作活動の効果に着目して
  • 2018 - 2019 中学生の書く行為に着目した国語科における読者反応の支援
  • 2014 - 2016 文学の授業における読者反応の支援方法に関する研究
Papers (15):
  • Hikaru Katsuta, Eisuke Sawada. Encouraging Independent Readers: Combining Reading Workshop and Textbook-Based Lessons in a Japanese High School Classroom. Journal of Adolescent & Adult Literacy. 2021. 64. 5. 563-573
  • 勝田光. 「作家のように読む」論と「作文泥棒」の実践. 月刊国語教育研究. 2019. 569. 4-9
  • 勝田光. 読者反応理論からみた文学教育における深い学び. 国語科教育. 2019. 86. 5-7
  • 勝田光. The value of studying words and deep thinking using semantic maps in a Japanese reading class. Journal of Southeast Asian Education. 2019. 1. 11-19
  • 勝田光. リーディング・ワークショップによる優れた読み手の育成-1時間の授業過程の分析-. 国語科教育. 2018. 84. 58-65
more...
MISC (2):
  • 勝田光. 言葉を選ぶ、授業が変わる!. 教育展望. 2018. 64. 10. 62
  • 勝田光. 国語教育における形象理論の生成と展望. 筑波教育研究. 2018. 16. 61-67
Books (3):
  • 新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究
    東洋館出版社 2019
  • 中学生の書く行為に着目した国語科における読者反応の支援
    風間書房 2019
  • 初等国語科教育
    ミネルヴァ書房 2018
Lectures and oral presentations  (5):
  • Incorporating reading workshop into the Japanese curriculum: How it helps students to be an independent reader
    (ILA 2019 Conference 2019)
  • 文学教育における「深い学び」新学習指導要領における文学教育の方向性
    (全国大学国語教育学会 第136回茨城大会 2019)
  • A Challenge for Language Literacy by Using Semantic Map for Knowing the Value of Terms
    (SEAMEO- University of Tsukuba Symposium VI 2018)
  • Ways for teachers to help “struggling readers” deepen their literary understanding,
    (Chinese-Japan Forum on Educational Research 2016)
  • How do teachers scaffold students’ reader responses?: A comparative analysis of middle schools in Japan
    (2015)
Education (1):
  • 2012 - 2016 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (筑波大学)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 University of Tsukuba
  • 2018/04 - 2021/03 Toyo University Faculty of Literature, Department of Education
  • 2016/06 - 2018/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
Committee career (4):
  • 2020/04 - 現在 日本読書学会 海外担当幹事
  • 2020/04 - 現在 全国大学国語教育学会 幹事
  • 2019/04 - 現在 全国大学国語教育学会 研究部門委員
  • 2014/08 - 2017/08 日本読書学会 大会幹事
Awards (3):
  • 2016/03 - 筑波大学人間総合科学研究科 研究科長賞
  • 2015/10 - 筑波大学日本語日本文学会 研究奨励賞
  • 2015/08 - 日本読書学会 読書科学研究奨励賞
Association Membership(s) (11):
日本国語教育学会 ,  JAPAN READING ASSOCIATION ,  JAPANESE TEACHING SOCIETY OF JAPAN ,  THE KANTO EDUCATIONAL RESEARCH SOCIETY ,  長崎大学国語国文学会 ,  National Council of Teachers of English ,  人文科教育学会 ,  九州国語教育学会 ,  The Academic Society for Education of the University of Tsukuba ,  Literacy Research Association ,  International Literacy Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page