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J-GLOBAL ID:201801016006563696   Update date: Sep. 04, 2024

Eto Akiko

Eto Akiko
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2020 - 2023 音楽科における資質・能力モデルの構築とその育成のための授業デザイン
  • 2005 - 2005 実践的知見に基づく小学校音楽科における日本音楽カリキュラムの構築
  • 2003 - 2003 教科学力に基づく教科間の関連を図った総合表現の可能性についての実践的研究
  • 2000 - 2000 音楽科の題材構成における表現と鑑賞の関連についての実践研究
Papers (7):
  • Akiko Eto. Common Underlying Subject Content of Academic Subjects Addressed in Music Course Syllabus Structures. Journal of Japan Society of School Subject Content Education. 2018. 4. 1. 39-50
  • 衛藤 晶子, 鉄口 真理子. V 学生が主体的に取り組む教員養成の授業. 学校音楽教育研究. 2016. 20. 82-89
  • ETOU Akiko. Teachers' Leadership in Inquiry-Based Music Learning: "Composing Music that Utilizes Tones Created by Rubbing Objects" : From the Perspective of Encouragement from Teachers. Journal of the Study of School Music Educational Practice. 2013. 17. 0. 39-51
  • 衛藤 晶子. The Relationship between Musical and Verbal Communication as Grounds for Establishing Ensemble Lessons : analysis of ensemble lessons that use hand-made instruments by upper grade students in elementary school. 畿央大学紀要 = Bulletin of Kio University. 2012. 9. 2. 27-41
  • 衛藤 晶子. Consideration regarding the creation of teaching materials from folk songs in primary school music classes: through 'Yagibushi' practice for sixth-grade students with a focus on teaching 'Hayashikotoba'. Osaka journal of practical school education. 2010. 13. 69-78
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MISC (61):
  • 衛藤晶子. パフォーマンス・スタンダードを活用した評価. 学校音楽教育実践論集. 2022. 5
  • 衛藤晶子. 箏の指導のための教師教育プロジェクト. 畿央大学現代教育研究所令和3年度 成果報告書. 2022. 9. 23-29
  • 衛藤晶子. わらべうたを教材とした音楽授業における教師の働きかけーインクルーシブ教育を視点としてー. 学校音楽教育実践論集. 2019. 3. 92-93
  • 衛藤晶子. 多様なニーズに対応する協同的な学習の実現をめざす音楽科の教材開発. 畿央大学現代教育研究所 平成30年度成果報告書. 2019. 7. 1. 21-27
  • 衛藤晶子. 音楽科における資質・能力育成のためのスタンダードの考え方2パフォーマンススタンダードの具体的な姿. 学校音楽教育実践論集. 2019. 3. 8-9
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Books (13):
  • 音楽的思考を育てる資質・能力スタンダード
    図書文化 2024 ISBN:9784810047875
  • 三訂版 小学校音楽科の学習指導 : 生成の原理による授業デザイン
    あかつき教育図書 2023 ISBN:9784908255748
  • 新訂版 小学校音楽科の学習指導-生成の原理による授業デザイン-
    廣済堂あかつき 2018
  • 音楽教育実践学事典
    音楽之友社 2017
  • 音楽科 授業の理論と実践
    あいり出版 2015
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Lectures and oral presentations  (41):
  • パフォーマンス・スタンダードを活用した評価
    (日本学校音楽教育実践学会第26回全国大会 2021)
  • 箏指導のための指導内容の系統性
    (日本教科内容学会第8回研究大会 2021)
  • 文脈的アプローチによる資質・能力の育成と評価の実践的研究
    (日本教育方法学会第55回大会 2019)
  • 鑑賞授業における教材の働き
    (日本学校音楽教育実践学会第24回全国大会 2019)
  • 音楽科における資質・能力育成のためのパフォーマンス・スタンダードの考え方
    (日本学校音楽教育実践学会第24回全国大会 2019)
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Committee career (6):
  • 2016/07 - 2022/06 日本教科内容学会 理事
  • 2010/04 - 2022/03 日本学校音楽教育実践学会 常任理事
  • 2018/12 - 2019/12 日本学校音楽教育実践学会 第24回全国大会大会委員長
  • 2013/04 - 2016/03 日本学校音楽教育実践学会 副編集委員長
  • 2014/12 - 2015/12 日本学校音楽教育実践学会 第20回全国大会実行委員長
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Association Membership(s) (7):
日本教育目標・評価学会 ,  JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY ,  日本教科内容学会 ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JOHN DEWEY SOCIETY OF JAPAN ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  JAPAN ASSOCIATION FOR THE STUDY OF SCHOOL MUSIC EDUCATIONAL PRACTICE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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