Rchr
J-GLOBAL ID:201801016016696228   Update date: Apr. 28, 2021

Naka Hajime

Naka Hajime
Affiliation and department:
Research field  (1): Library/information science, humanistic/social informatics
Research keywords  (8): 情報行動 ,  情報ニーズ ,  narrative analysis ,  フリースクール ,  discourse analysis ,  social withdrawal, hikikomori ,  school dropouts ,  multi-cultural service in libraries
Papers (11):
  • A Study on Trends of Library Services for Teenagers with Various Types of At-risk Factors in the United States : A Content Analysis of Articles from the YALSA Journal. 2021. 41. 1-20
  • 那珂元. エピグラフ(引用文)のコミュニケーション・ツールとしての機能性に関する研究(1):ジェラール・ジュネットのパラテクストとしてのエピグラフの定義の整理を中心として. 常葉国文. 2020. 35
  • A Study on Patterns of Long-term Socially Withdrawn People's Needs for Support of Independence : Application of a Qualitative Content Analysis of an Online Message Board. Tokoha University Faculty of Education research review. 2020. 40. 33-50
  • Ari Haasio, Hajime Naka. An analysis of information shared on hikikomoris discussion forums. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. 2019. 8. 4. 509-523
  • Hajime Naka. Exploring hikikomori's information needs in Japanese context: applying a narrative inquiry approach with their dialogue. Informaatiotutkimus. 2018. 37. 3. 67-70
more...
MISC (5):
  • 那珂元. フィンランドの図書館を訪ねて(後半). むすびめ2000 : 図書館と日本在住外国人をむすぶ人・ことば・生活・本・情報の通信. 2019. 108. 9-12
  • 那珂 元. フィンランドの図書館を訪ねて(前半). むすびめ2000 : 図書館と日本在住外国人をむすぶ人・ことば・生活・本・情報の通信. 2019. 106. 34-37
  • 那珂 元. 多文化の本棚 「多文化の街トロントの図書館で38年 日本人司書の記録」(シリーズ 私と図書館 No.8)[リリーフェルトまり子著;深井耀子,赤瀬美穂,田口瑛子企画・編集]. むすびめ2000 : 図書館と日本在住外国人をむすぶ人・ことば・生活・本・情報の通信. 2018. 104. 29-31
  • 那珂 元. 「むすびめ2000歴代編集委員を囲んで」参加記及び私の多文化サービスの取組について. むすびめ2000 : 図書館と日本在住外国人をむすぶ人・ことば・生活・本・情報の通信. 2018. 102. 23-25
  • 那珂 元. 小規模図書館奮戦記(その211)常葉大学短期大学部附属図書館之山文庫 学びとくつろぎの「場」の提供を目指して : 小さなサービスを一つ一つ丁寧に. 図書館雑誌. 2014. 108. 9
Lectures and oral presentations  (7):
  • Capturing Structure of Process of Socially Withdrawal People’s Information Practice in an Online Message Board: Applying both Narrative Inquiry Approach and Discourse Analysis to their Text-based Narrative and Dialogue
    (the 11th Qualitative and Quantitative Methods in Libraries International Conference (European University Institute, Florence, Italy: May 28-31, 2019) 2019)
  • The Impact of Cultural Differences on Information Needs of the Finnish and Japanese Hikikomori: A Comparative Study
    (the 11th Qualitative and Quantitative Methods in Libraries International Conference (European University Institute, Florence, Italy: May 28-31, 2019) 2019)
  • フリースクール卒業生の不登校克服プロセスにおける場所と欲求との関係性に関する研究: 不登校経験者へのライフヒストリー・インタビューの内容分析を通して
    (心理科学研究会2017年秋の研究集会 2017)
  • フリースクール室内の子どもたちの自発的学習プロセスにおける空間利用と情報行動
    (日本図書館情報学会春季研究集会発表論文集 2017)
  • Exploring the role of space for school dropouts in the free school
    (iConference 2017 Proceedings 2017)
more...
Education (3):
  • 2012 - 現在 University of Tsukuba Doctoral Programs
  • 2010 - 2012 University of Toronto Library and informatoin path (Master)
  • 1993 - 1997 Bunkyo University
Professional career (1):
  • Master of Information (University of Toronto Faculty of Information)
Work history (7):
  • 2021/04 - 現在 Tokoha University Faculty of Education, Department of Lifelong Learning
  • 2018/04 - 現在 Tokoha University Faculty of Education, Department of Lifelong Learning
  • 2014/04 - 2018/03 常葉大学短期大学部 日本語日本文学科 講師
  • 2014/04 - 2018/03 Bunkyo University Faculty of Language & Literature
  • 2014/02 - 2014/03 国会国立図書館 電子情報部電子情報サービス課情報アクセス提供係 非常勤職員
Show all
Committee career (3):
  • 2020/04 - 現在 富士市教育委員会 富士市教育振興基本計画作成委員会
  • 2019/04 - 現在 静岡市教育委員会 静岡市図書館協議会
  • 2019/04 - 現在 日本図書館協会 多文化サービス委員会
Awards (1):
  • University of Toronto, Faculty of Information the Gertrude Boyle Award in Cataloguing
Association Membership(s) (5):
多文化サービス委員会 ,  The Japan Library Association ,  Mita Society for Library and Information Science ,  JAPAN SOCIETY OF LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE ,  中部図書館情報学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page