Rchr
J-GLOBAL ID:201801016228524028   Update date: Feb. 01, 2024

Akatsuka Megumi

Akatsuka Megumi
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): 読み書き学習支援 ,  ひらがな移行期 ,  子ども虐待 ,  限局性学習症 ,  知的発達症
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2026 abused children
  • 2018 - 2022 abused children
  • 2017 - 2019 発達性トラウマを抱える子どもを養育する社会的養護関連施設への支援-支援プログラムパッケージを活用した実践的研究-
Papers (15):
  • MEGUMI Akatsuka, TOMOKA Tsuchiya. Difficulty and Support for self-regulated learning for children in residential child care facility. 2022. 24. 7. 95-101
  • Megumi Akatsuka. Effects of learning support on anxiety in abused children. Community-based care system. 2021. 23. 4. 81-85
  • Retaining the Learning of Kanji-Writing in Children with LDs : Effect of Reminding and Relearning Verbal Cues for Kanji-Writing. 2019. 28. 1. 72-85
  • 松尾 あかね, 片山 隆子, 杉森 加代子, 岡山 修久, 猪又 準圧, 生駒 皓平, 伊東 沙季, 平岡 篤武, 佐瀬 竜一, 百瀬 容美子, et al. 入所児童QOL向上への取り組み : 外部機関との連携. 児童相談紀要. 2017. 49. 1-4
  • MEKARU Mito, NAKA Chikaho, GOTO Takaaki, AKATSUKA Megumi, OZEKI Hirohito, KOIKE Toshihide. Skill Level in Spelling and Verbal Working Memory as Risk Factors for Difficulty Spelling English Words: Japanese Junior High School Students. The Japanese Journal of Special Education. 2015. 53. 1. 15-24
more...
MISC (4):
Books (4):
  • 実践みんなの特別支援教育7月号 特集「被害者・加害者にさせない!社会的トラブルの支援」
    Gakken 2022
  • 乳幼児・児童の運動あそびと表現あそび:からだとこころを育む指導法
    大学図書出版 2022
  • 保育者になる人のための実習ガイドブック A to Z -実践できる! 保育所・施設・幼稚園・認定こども園実習テキスト-
    萌文書林 2020
  • 発達障害事典
    丸善出版 2016 ISBN:4621300466
Lectures and oral presentations  (24):
  • 読み困難を示すLD児における単語共起性が漢字読みに与える影響~社会科教科書の単語に基づく検討~
    (日本LD学会第32回大会(広島) 2023)
  • 生徒の社会的トラブル危機支援と他職種連携によるトラブルシューター(TS)教育ネットワーク~全国および広島TSでの取り組み~
    (日本LD学会第32回大会(広島) 2023)
  • 施設で暮らす子どもの自己選択が学習行動に及ぼす影響について~カスタマイズ教材を用いた学習支援から~
    (日本LD学会第32回大会(広島) 2023)
  • 「聞く・話す」に困難を示す外国につながる幼児への音韻分解あそびが発語に及ぼす効果
    (日本LD学会第32回大会(広島) 2023)
  • 子ども・青年の発達的危機や社会的トラブル危機をめぐる支援と臨床発達心理士への期待
    (日本臨床発達心理士会第19回大会 2023)
more...
Education (2):
  • 2005 - 2008 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
  • 1999 - 2001 東京学芸大学大学院 教育学研究科
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 Tokoha University Faculty of Education and Care of Early Childhood Department of Education and Care of Early Childhood
  • 2017/04 - 2022/03 Tokoha University Faculty of Education and Care of Early Childhood Department of Education and Care of Early Childhood
  • 2013/04 - 2017/03 Tokoha University Faculty of Education and Care of Early Childhood Department of Education and Care of Early Childhood
  • 2010 - 2011 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Committee career (5):
  • 2022/11 - 現在 日本臨床発達心理士会 危機支援委員会委員
  • 2022/04 - 現在 静岡県教育委員会 インクルーシブ教育保育研究「Springプロジェクト」研究推進委員会 研究推進委員長 兼 研究リーダー
  • 2018 - 現在 日本LD学会 編集委員
  • 2020/04 - 2023/03 日本音楽療法学会 東海支部 監査
  • 2018/04 - 2020/03 日本音楽療法学会 東海支部 役員
Awards (1):
  • 2010/09 - The Japanese Association of Special Education Research Encouragement Award Learningto Read Kanji:FacilitatingEffectof Prior Pairing of Pronunciation of Kanji With Visual Stimuli for Children With Learning Disabilities(LD)
Association Membership(s) (4):
JAPANESE MUSIC THERAPY ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF DEVELOPMENTAL DISABILITIES ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page