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J-GLOBAL ID:201801016422696557   Update date: May. 16, 2024

MATSUYAMA, Yumi

マツヤマ ユミ | MATSUYAMA, Yumi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (6): Home economics, lifestyle science ,  Early childhood education and childcare ,  Sociology of education ,  Education - general ,  Gender studies ,  Sociology of education
Research keywords  (21): 保育方法(言葉) ,  民主主義 ,  インクルーシブ保育 ,  ダイバーシティ保育 ,  子どもの権利 ,  多様性の保障 ,  比較保育・幼児教育 ,  スウェーデン ,  人種・ジェンダー・階層 ,  多文化保育・教育 ,  保育労働 ,  多様性 ,  子育て支援 ,  保育者の専門性 ,  保育者養成教育 ,  ケア労働 ,  American Studies ,  Multicultural Education and Care ,  Gender Studies ,  Sociology of ECE ,  Sociology of Education
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2021 - 「多文化保育における保育者の「困り感」改善モデル構築ー人材育成・方法・ネットワーク」(基盤研究(B))
  • 2021 - 「多文化保育における保育者の「困り感」改善モデル構築:人材育成・方法・ネットワ ーク」 (基盤研究 B )
  • 2020 - 「保育における多様性の保障ー米国・スウェーデンにおける実践とその評価」(基盤研究(C))
  • 2020 - 「保育における多様性の保障ー米国・スウェーデンにおける実践とその評価」 (基盤研究 C)
  • 2019 - 2020 「多文化保育とその研修に関する実態研究 -保育者の「困り感」に注目して-」(全国保育士養成協議会 研究助成)
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Papers (9):
  • 「保育者養成校の多文化保育に関する教育の現状と課題」. 日本保育者養成教育研究. 2023
  • A Study on the Situation of Multicultural Childcare in Korea, Australia, the United States, and Finland(1). 2022. 21. 2. 105-116
  • Diversity in Swedish Early Childhood Education and Care(1): Focusing on Policy and Practice. 2022. 14. 75-79
  • 「多文化保育に関わる保育方法の実践と課題 -保育者の「困り感」と視覚的保育教材に注目して-」. 2021
  • 「多文化保育研究におけるアプローチの課題」. 2020
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Books (4):
  • 『保育原理』
    (株)みらい 2017
  • 『多文化保育・教育』
    (株)みらい 2014
  • 『北米の小さな博物館 3・「知」の世界遺産』
    彩流社 2014
  • <I> Educating the Young Child 6: Advance in Research, Implication for practice Father Involvement in Children'5 Lives: A Global Analysis</I>
    Springer 2012
Lectures and oral presentations  (18):
  • 保育者養成教育における多文化保育に関する現状と課題
    (2023)
  • A Call for Diversity Training for Children in Japan
    (2022)
  • 韓国・オーストラリア・米国・フィンランドにおける多文化保育の現状と課題
    (2022)
  • 日本の多文化保育実践上の課題と展望ー韓国・オーストラリア・米国・フィンランドの動向からの示唆を踏まえてー
    (2022)
  • Introducing DEI( Diversity, Equity, Inclusion) for Japanese Early Education Preservice Teaching Amidst Traditional Ideals of National Identity
    (2022)
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Works (1):
  • 『子どもへの視角-新しい子ども社会研究-』について
    2020 -
Professional career (4):
  • B.A. ( International Studies) (Notre Dame of Maryland University)
  • 修士(学術) (名古屋大学大学院 国際言語文化研究科)
  • Visiting Research Fellow (University of Illinois at Urbana-Champaign College of Education)
  • 博士(教育学) (名古屋大学大学院 教育発達科学研究科)
Work history (7):
  • 2024/04 - 現在 Nihon Fukushi University Faculty of Education and Psychology Department of Child Development Professor
  • 2019/04 - 現在 Nihon Fukushi University Faculty of Child Development
  • 2020/04 - 2024/03 Nihon Fukushi University Faculty of Education and Psychology Department of Child Development Associate Professor
  • 2019/04 - 2020/03 Nihon Fukushi University Faculty of Child Development Department of Child Development Associate Professor
  • 2014/04 - 2019/03 Associate Professor
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Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE EDUCATION OF YOUNG CHILDREN ,  JAPAN SOCIETY OF FAMILY SOCIOLOGY ,  JAPAN ASSOCIATION OF AMERICAN EDUCATIONAL STUDIES ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY ,  中部教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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