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J-GLOBAL ID:201801017619690590   Update date: May. 27, 2024

Bialke Chisaki

ビアルケ チサキ | Bialke Chisaki
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (3): ライティング教育 ,  マルチリンガリズム ,  質的研究
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2021 - 2025 やさしい日本語を鍵概念とする言語教育、言語研究、言語政策に関する総合的研究
  • 2019 - 2024 二言語を同時習得する日系国際児の日本語作文力の発達過程の解明
  • 2019 - 2023 独日バイリンガル児の継承日本語での書く力を伸ばす「国語教科書活用法」の開発
  • 2019 - 2022 多面的な分析による多様な言語的背景をもつ日本語学習者のリテラシーの構造の解明
  • 2017 - 2021 An interdisciplinary study for the development of integral Japanese textbooks for foreign-rooted children using Yasashii-Nihongo (Easy Japanese)
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Papers (25):
  • Chisaki Toyama-Bialke, Makoto Shibayama. How to enhance bilingual pupils' competence in story writing: An experiment in first-grade classrooms at a Japanese supplementary school in Germany. International Journal of Human Culture Studies. 2024. 34. 152-168
  • Chisaki Toyama-Bialke, Makoto Shibayama. How to enhance bilingual pupils' competence in expository writing: An experiment in first-grade classrooms at a Japanese supplementary school in Germany. International Journal of Human Culture Studies. 2023. 33. 302-319
  • ビアルケ(當山), 千咲, 柴山, 真琴. 独日バイリンガル児の継承日本語での書く力を伸ばす授業づくり : 在独日本語補習校における「国語教科書活用法」の試行にもとづいて-Designing instruction to enhance the writing skills of Japanese heritage language learners : A teaching experiment with plurilingual pupils at Japanese supplementary schools in Germany. 人文自然科学論集 = The Journal of Humanities and Natural Sciences. 2022. 150. 167-190
  • How to use language arts textbooks to enhance the writing skills of Japanese heritage language learners : Development of a teaching method fostering plurilingual competence of pupils at Japanese supplementary schools in Germany. 2021. 148. 9-29
  • Comparative analysis of methods for teaching argumentative writing in Germany and Japan : A focus on persuasive writing in language arts textbooks for middle schools. 2020. 146. 15-37
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MISC (6):
  • ビアルケ(當山), 千咲. 書評 『移民とドイツ社会をつなぐ教育支援 : 異文化間教育の視点から』伊藤亜希子著/九州大学出版会. 異文化間教育. 2018. 47. 127-129
  • ビアルケ 千咲. リスク社会の構造転換に向けて : わたしたちが今日からでも始められることとは?(第2回) 教育を考える : 知識のあり方の転換へ. 社会運動. 2013. 397. 43-52
  • Chisaki TOYAMA・Bialke. Capital of Families with an Immigrant Background and Child Biliteracy : A Comparative Analysis on Foreign- and Intermarriage Families in Germany. CRIE review of international education. 2012. 9. 49-63
  • Chisaki Toyama-Bialke. Die "muttersprachlichen Ergänzungsschulen" in München: ihre Möglichkeiten aus Perspektive der zweisprachigen Förderung. 2008. 1-80
  • Helsper Werner, Hummrich Merle. Changes in the Relation of Education System, School and Youth in the Horizon of Ambivalencies of Modernisation(<Special Issue>Sociology of Education in Transition: Cases in various countries). The journal of educational sociology. 2006. 78. 73-86
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Books (5):
  • Modern Japanese Society
    Brill Academic Publishers 2004 ISBN:9004105166
  • Juvenile Delinquency in Japan
    Brill Academic Publishers 2003 ISBN:9004132538
  • Jugend in Japan: soziale Integration im Vergleich
    Leske und Budrich 2002 ISBN:3810030961
  • Jugendliche Sozialisation und familiäre Einflüsse in Deutschland und Japan
    Böhlau Verlag 2000 ISBN:3412029009
  • Lernkultur - das Beispiel Japan
    Deutscher Studien Verlag 1999 ISBN:3892718881
Lectures and oral presentations  (14):
  • 外国につながりのある生徒のための日本語e-learning環境の構築
    (NINJAL国際シンポジウム 「第11回 日本語実用言語学国際会議 (ICPLJ11) 」 2020)
  • 在独継承日本語学習児の書く力を伸ばす「国語教科書活用法」の開発
    (母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会 2020年度研究大会 2020)
  • 外国につながりのある生徒を対象にした教科学習につなぐための日本語教材の開発-「教科につなぐ」とは何か
    (2019年度日本語教育学会秋季大会 2019)
  • 在日ドイツ人学校における日本語カリキュラムの開発 -日独の作文指導の比較を通して
    (MHB研究会2016年度研究大会 2016)
  • 小学生作文の評価法の開発:多様な環境のもとでの『書き言葉』の習得を支援するために
    (発達心理学会第26回大会 2015)
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Professional career (1):
  • Ph.D. (ハンブルク大学)
Awards (2):
  • 2020/04 - 日本語教育学会 2019年度『日本語教育』論文賞 継承日本語学習児における二言語の作文力の発達過程-ドイツの補習校に通う独日国際児の事例から
  • 2015/10 - 日本質的心理学会 優秀日誌研究論文賞 小学校中学年の国際児は現地校・補習校の宿題をどのように遂行しているのか-独日国際家族における二言語での読み書き力の協働的形成
Association Membership(s) (6):
INTERCULTURAL EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  JAPANESE ASSOCIATION OF QUALITATIVE PSYCHOLOGY ,  Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaften ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY ,  The Japanese Society for Mother Tongue、Heritage Language, and Bilingual Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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