Rchr
J-GLOBAL ID:201801017995562640
Update date: Sep. 05, 2025
Arikawa Hiroyuki
アリカワ ヒロユキ | Arikawa Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title:
Professor
Research field (1):
Special needs education
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2017 - 2022 Exploring Systematic English L2 Instruction for Elementary-level (L1 Japanese) Children with Cognitive Bias
- 2014 - 2018 Study on functional translation of support information from kindergarten to primary school for consideration of reasonable accommodation
- 2011 - 2015 A Practical Study on Constructing a New Paradigm for Designing Remedial and Special needs Education System
- 2009 - 2011 The elucidation of pervasive developmental disorder person's social skill recognition and development of the social skill program
- 2006 - 2006 支援移行にともなう福祉と教育の連携のあり方に関する研究
Papers (28):
-
Arikawa, Hiroyuki, Goto, Yasushi, Hashimoto, Yoshie, Hashimoto, Yoshitaka, Hatakeyama, Hitomi, Iriyama, Maiko, Kasai, Naomi, Matsumoto, Hirotsugu, Mori, Yasushi, Nakashima, Nobuko, et al. The GIGA School concept and ICT-based education in teacher training : Examples of initiatives in Niigata University's Faculty of Education, Professional School of Teacher Education and Attached Schools. 2025. 17. 2. 113-127
-
齊藤勇紀, 小林智, 小林大介, 三道なぎさ, 有川宏幸. Effect of Individualized Teaching Plans Tailored to the Early Childhood Care Curriculum on Play of Children Who Require Special Consideration. 学校メンタルヘルス. 2024. 27. 1
-
Murayama, Harumi, Arikawa, Hiroyuki. Changes in awareness of elementary school homeroom teachers enrolled by children with special educational needs : Through comparison with 2011. 2022. 15. 1. 13-21
-
Training Workshop to Improve Competency of Nursery Teachers in Child Development Assistance Project : Changes in Interest in Medical Care and Education for Disabled Children among Nursery Teachers in a Circulation-Type Training Workshop. Journal of School Mental Health. 2018. 21. 1. 117-128
-
Imai Madoka, Arikawa Hiroyuki. Attitudes towards Kurumaisu no Syonen for students of the university. 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編. 2017. 10. 1. 47-53
more...
MISC (6):
Books (5):
-
教師のための保護者と創る学校「交渉術」読本 : インクルーシブな私の教室づくり
学苑社 2023 ISBN:9784761408466
-
教室の中の自閉スペクトラム症 : その「相違(ズレ)」を読み解く : あなたの隣で困ってはいないか?
明治図書出版 2022 ISBN:9784183529251
-
教室の中の応用行動分析学 : その「行動」には理由 (わけ) がある : エビデンスのある「ほめる」「しかる」を手に入れたいから...
明治図書出版 2020 ISBN:9784183370358
-
発達が気になる乳・幼児のこころ育て、ことば育て
ジアース教育新社 2015 ISBN:4863713266
-
障害児保育
建帛社 2015 ISBN:9784767950297
Lectures and oral presentations (34):
-
遠隔支援技術を用いた特別支援教育巡回相談の展開〈3〉-研修型・併用型コンサルテーションの実践とシステム運用の課題-
(日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2024)
-
日本における個別の指導計画の今日的課題 歴史的経過からの視座
(日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2024)
-
ヤングケアラーとしてのきょうだい児に関する研究-障害児の親の視点から-
(日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2024)
-
障害児・者のきょうだいに関する研究-日本語版SRQを用いて-
(日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2023)
-
対人関係ゲームが特別支援学級の児童に与える効果の検討-交流学級での般化の様子を考察して-
(日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2023)
more...
Awards (1):
- 2004/09 - 日本特殊教育学会 日本特殊教育学会実践研究賞 自閉症児の小遣い帳記入時における指示待ち行動の変容-母親の言語援助への介入をとおして-
Return to Previous Page