Rchr
J-GLOBAL ID:201801017995562640   Update date: Aug. 27, 2024

Arikawa Hiroyuki

アリカワ ヒロユキ | Arikawa Hiroyuki
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Special needs education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2017 - 2022 Exploring Systematic English L2 Instruction for Elementary-level (L1 Japanese) Children with Cognitive Bias
  • 2014 - 2018 Study on functional translation of support information from kindergarten to primary school for consideration of reasonable accommodation
  • 2011 - 2015 A Practical Study on Constructing a New Paradigm for Designing Remedial and Special needs Education System
  • 2009 - 2011 The elucidation of pervasive developmental disorder person's social skill recognition and development of the social skill program
Papers (26):
  • Murayama, Harumi, Arikawa, Hiroyuki. Changes in awareness of elementary school homeroom teachers enrolled by children with special educational needs : Through comparison with 2011. 2022. 15. 1. 13-21
  • Training Workshop to Improve Competency of Nursery Teachers in Child Development Assistance Project : Changes in Interest in Medical Care and Education for Disabled Children among Nursery Teachers in a Circulation-Type Training Workshop. Journal of School Mental Health. 2018. 21. 1. 117-128
  • Imai Madoka, Arikawa Hiroyuki. Attitudes towards Kurumaisu no Syonen for students of the university. 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編. 2017. 10. 1. 47-53
  • Kato Rinako, Arikawa Hiroyuki. Attitudes towards non-invasive prenatal testing for students of the university. 新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編. 2017. 10. 1. 41-46
  • ARIKAWA HIROYUKI, KOUYAMA TADASHI, SYUUSA NORIO, IWANAMI TOSHIYUKI. Changes Brought by "Nothing about us without us!";:Reconsidering Special Needs Education Through Convention on the Rights of Persons With Disabilities. The Annual Report of Educational Psychology in Japan. 2016. 55. 0. 259-266
more...
MISC (7):
  • 齊藤 勇紀, 小林 智, 小林 大介, 三道 なぎさ, 有川 宏幸. 保育カリキュラムに即した個別の指導計画が特別な配慮を必要とする子どもの遊びに与えた効果-Effect of Individualized Teaching Plans Tailored to the Early Childhood Care Curriculum on Play of Children Who Require Special Consideration. 学校メンタルヘルス = Journal of school mental health. 2024. 27. 1. 78-88
  • 有川 宏幸. 保護者とうまくやっていくための4つのポイント-特集 保護者と教師との信頼関係づくり. LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害. 2020. 18. 2. 8-11
  • 有川 宏幸. 行動 トラブルを起こしてしまった子どもの「こころ」が気づきのポイント (特集 教師の「気づき」を生かすアセスメント) -- (プロ直伝・見逃してはいけない! 子どもへの「気づき」ポイント). LD, ADHD & ASD : 学習障害・注意欠陥/多動性障害・自閉症スペクトラム障害. 2018. 16. 3. 36-39
  • 有川 宏幸. 自閉症と制度 (特集 自閉症と制度). かがやき : 日本自閉症協会指導誌. 2017. 13. 2-8
  • 有川 宏幸. 就学へ向けた「つながる支援」--就学までの特別な支援とは (特別支援教育--平等で公平な教育から個に応じた支援へ) -- (通常の場での特別支援教育). 現代のエスプリ. 2011. 529. 46-55
more...
Books (5):
  • 教師のための保護者と創る学校「交渉術」読本 : インクルーシブな私の教室づくり
    学苑社 2023 ISBN:9784761408466
  • 教室の中の自閉スペクトラム症 : その「相違(ズレ)」を読み解く : あなたの隣で困ってはいないか?
    明治図書出版 2022 ISBN:9784183529251
  • 教室の中の応用行動分析学 : その「行動」には理由 (わけ) がある : エビデンスのある「ほめる」「しかる」を手に入れたいから...
    明治図書出版 2020 ISBN:9784183370358
  • 発達が気になる乳・幼児のこころ育て、ことば育て
    ジアース教育新社 2015 ISBN:4863713266
  • 障害児保育
    建帛社 2015 ISBN:9784767950297
Lectures and oral presentations  (24):
  • 大学生の車椅子利用者への援助行動に関する実験的研究-対人距離と傍観者介入の影響-
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2017)
  • アクセシビリティにおける車いすユーザーと学生の合理的配慮への意識について
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2017)
  • 「とけあい動作法」を用いたペアレントトレーニングの有効性について
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2017)
  • 出生前診断が大学生の障害理解に及ぼす影響についてアンケートによる意識調査とメディアによる影響をもとに
    (日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM) 2015)
  • "Nothing about us without us!"がもたらすもの : 障害者権利条約から見る特別支援教育(準備委員会企画シンポジウム4)
    (日本教育心理学会総会発表論文集 2015)
more...
Awards (1):
  • 2004/09 - 日本特殊教育学会 日本特殊教育学会実践研究賞 自閉症児の小遣い帳記入時における指示待ち行動の変容-母親の言語援助への介入をとおして-
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page