Rchr
J-GLOBAL ID:201801018611237930   Update date: Aug. 22, 2021

Kaori Nakamura

ナカムラ カオリ | Kaori Nakamura
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (4): 漢字教育 ,  アカデミック・ライティング ,  指導法 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2019 - 2022 アカデミック・ライティングにおける適切な間接引用指導のための調査・研究
  • 2018 - 2019 日本語らしさを伝える文型の指導法
  • 2014 - 2016 アニメーションを用いた格助詞の指導
  • 2014 - 2015 アニメーションを用いた格助詞の指導
Papers (14):
  • Practice of Learning Kanji Shapes Using the Stroke Codes of Kanji in 6 & 4 : The Study of the Common Language Function and Practicality of K-Code. 2021. 6. 211-233
  • Writing Instruction Aimed at Forming Formal Schema for Japanese Learners : Through Classroom Practice Using Analysis Tasks of the Text Structures. 2020. 5. 71-95
  • Formal Schema of Learners' Native and Japanese Languages : A Description of a Story by Chinese and Vietnamese Learners as an Example. 2020. 23. 75-90
  • 中村 かおり. 「日本語らしさ」に欠かせない視点表現の検証 -中立視座タイプの談話における日本語母語話者とベトナム人・中国人日本語学習者の描写の比較から-. 拓殖大学語学研究. 2019. 141. 61-88
  • 中村 かおり. 非漢字圏学習者の負担を軽減する漢字指導の試み. 拓殖大学日本語教育研究. 2019. 4. 34-51
more...
MISC (17):
  • 向井留実子, 中村かおり, 近藤裕子. 留学生は学術的文章の引用箇所をどのように判断しているか. 2020年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2020
  • OKOSHI Takako, ASAI Naoko, NAKAMURA Kaori. An Extensive Reading Class Leading to Output Activities::A Trial Curriculum in a Classroom for Extensive Reading. The journal of Japanese Language Education Methods. 2020. 26. 2. 126-127
  • NAKAMURA Kaori, KONDO Hiroko, MUKAI Rumiko. Linking Reading Comprehension to the Instruction of Logical Writing. The journal of Japanese Language Education Methods. 2020. 26. 2. 8-9
  • 向井留実子, 近藤裕子, 中村かおり. 論文とは異なる文章の読解からレポート・論文の書き方指導につなぐための方策を探る. 2019年度日本語教育学会秋季大会予稿集. 2019
  • NAKAMURA Kaori, MUKAI Rumiko, KONDO Hiroko. Enhancing the Understanding of Citation Methods in Specialized Fields. The journal of Japanese Language Education Methods. 2019. 25. 2. 26-27
more...
Books (17):
  • ことばでおぼえる やさしい漢字ワーク 初級2-日本語初級2大地準拠-
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197824
  • ことばでおぼえる やさしい漢字ワーク 初級1-日本語初級1大地準拠-_
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197794
  • 新完全マスター 聴解 日本語能力試験N4
    スリーエーネットワーク 2018 ISBN:4883197638
  • 新完全マスター文法 日本語能力試験N4 ベトナム語版
    スリーエーネットワーク 2015 ISBN:4883197255
  • 日本留学試験完全攻略問題集 読解 改訂版
    語文研究社 2015 ISBN:4931315267
more...
Lectures and oral presentations  (11):
  • 非漢字圏の学習者の負担を減らす漢字学習法「拓大メソッド」
    (第5回拓殖大学・ナレースワン大学共催日本語教育研修会 2021)
  • ことばで覚える漢字の指導法
    (中国地区日本語教育機関連絡協議会 研修会 2019)
  • アカデミック・ライティングにおける間接引用で求められる要約とは
    (2018)
  • 論理的な文章作成のための効果的な学習活動
    (日本語教育国際研究大会 2018)
  • 初年次アカデミック・ライティングに求められる「説得力」の指導に向けて
    (大学教育学会40回大会 2018)
more...
Work history (9):
  • 2020/04 - 現在 The University of Tokyo
  • 2018/04 - 現在 Takushoku University Faculty of Foreign Languages(at Hachioji)
  • 2014/04 - 2018/03 Takushoku University Intensive Japanese Language Program for Overseas Students
  • 2012/04 - 2018/03 Reitaku University Center for Japanese Language Programs
  • 2002/04 - 2014/03 Takushoku University Intensive Japanese Language Program for Overseas Students
Show all
Awards (1):
  • 2017 - 日本語教育方法研究会 奨励賞 大学初年次のレポート作成指導で引用をどう扱うか
Association Membership(s) (6):
第二言語習得研究会 ,  日本認知言語学会 ,  大学教育学会 ,  専門日本語教育学会 ,  日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page