Rchr
J-GLOBAL ID:201801019661656450   Update date: Jan. 30, 2024

Ogura Yasuhiko

オグラ ヤスヒコ | Ogura Yasuhiko
Affiliation and department:
Research field  (2): Educational technology ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (6): Scientific inquiry ,  system thinking ,  Cross-disciplinary concept ,  情報教育 ,  地学教育 ,  理科教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2022 Design and operation study of a lesson study portal site for developing lesson study
  • 2015 - 2019 Development of teacher training by utilizing typed class with collaborative learning support tool and blended learning
  • 2016 - 2018 Study on factors that impede improvement of lesson and promoting factors to foster the ability to utilize knowledge and skills
Papers (1):
MISC (6):
  • 藤枝 秀樹, 遠山 一郎, 野内 頼一, 三次 徳二, 小倉 恭彦, 神 孝幸. 1人1台端末等の効果的な活用に向けて(理科)-特集 1人1台端末等の効果的な活用に向けて(1)国語,社会,数学,理科,音楽,美術. 中等教育資料 / 文部科学省教育課程課 編. 2021. 70. 7. 26-29
  • 藤枝 秀樹, 遠山 一郎, 野内 頼一, 三次 徳二, 小倉 恭彦, 後藤 文博. 理科 中学校理科における学習指導と学習評価の工夫改善 (特集 中学校の学習指導と学習評価の工夫改善(2)理科,音楽,美術). 中等教育資料. 2020. 69. 7. 12-17
  • 藤枝 秀樹, 遠山 一郎, 野内 頼一, 三次 徳二, 小倉 恭彦, 後藤 文博. 新学習指導要領とICTの効果的な活用(理科) (特集 新学習指導要領とICTの効果的な活用(1)国語,社会,地理歴史,公民,数学,理科,芸術(音楽,美術,工芸,書道)). 中等教育資料. 2019. 68. 7. 30-33
  • FUJIMOTO Yoshihiro, SATO Yuri, MASUDA Hiromitsu, OGURA Yasuhiko. A Substantial Study of the 'Teachers' Utterance Approach' which Promotes Students' Independent and Interactive Deep Learning:-A 5th Grade Science Class 'the Flow of the Rivers'-. Journal of Research in Science Education. 2017. 58. 2. 159-173
  • 小倉 恭彦, 藤井 浩樹, 錦織 麻衣. 11L-402 生徒の化学変化についての理解を促すための指導法の考案 : 中学校2年「物質の分解と原子・分子」の内容において(授業研究・学習指導,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2012. 62. 244-244
more...
Books (2):
  • 板書&展開例でよくわかる 指導と評価が見える365日の全授業 中学校理科 3年
    明治図書 2023 ISBN:9784185523233
  • 資質・能力を育成する科学的な探究と学習評価 中学校理科
    東洋館出版社 2021 ISBN:9784491043883
Work history (5):
  • 2022/04 - Jr.High School Attached to the School of Education Vice Principal
  • 2018/04 - 2022/03 National Institute for Educational Policy Research Department for Curriculum Development Senior Specialist for Academic Ability
  • 2013/04 - 2018/03 Okayama University Faculty of Education
  • 2010/04 - 2013/03 Okayama University Faculty of Education
  • 1990/04 - 2010/03 岡山県公立中学校 教諭
Association Membership(s) (4):
JAPAN SOCIETY OF EARTH SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page