Rchr
J-GLOBAL ID:201801021172949830   Update date: Sep. 19, 2024

HAYAKAWA Rinko

ハヤカワ リンコ | HAYAKAWA Rinko
Affiliation and department:
Research field  (1): Early childhood education and childcare
Research keywords  (6): 子育て ,  音楽性 ,  音楽カリキュラム ,  歌う行為 ,  声の発達観 ,  音楽教育
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2027 対話型鑑賞活動におけるスペシャリストの視線解析と芸術教科の学習支援ツール開発
  • 2023 - 2026 マルチモーダル分析手法による音楽教師の技の解明
  • 2021 - 2025 The potential of "singing activities" in child-rearing facilitated by caregivers
  • 2020 - 2023 大学間連携によるクリエイティブな音楽指導者の養成とマイスターモデルの開発
  • 2016 - 2020 Developing a musical instrument activity program in elementary education
Show all
Papers (21):
  • Survey of Students’ Attitudes toward the Vocal and Choral Fields - Focusing on the analysis of 12 years of questionnaire surveys. 2023. 184. 63-75
  • Characteristics of Music Teachers’ Eyes on Recorder Performance -A Preliminary Experiment Using a Video Survey with an Eye Tracker-. 2023. 13. 233-244
  • Analysis and Impression evaluation of Song “Heidenröslein” -Comparison of “Heidenröslein” by five composers-. 2023. 182. 35-45
  • 早川 倫子, 虫明 眞砂子, 長岡 功. 実践的指導力の育成を目指した複合科目の現状と課題 : 中等音楽科内容構成「歌唱」領域の授業を事例に-Current Status and Issues in Teaching Combined Subjects Aimed at Developing Practical Leadership Skills : A Case Study of Classes related to the Area of "Singing" in the Teaching Content Structure of Secondary Music Subjects. 日本教育大学協会研究年報 / 日本教育大学協会年報編集委員会 編. 2023. 41. 99-110
  • 小川 容子, 早川 倫子, 古山典子, 井本美穂. 音楽授業における達人教師の指導言 -場面による「ことば」の意味-. 岡山大学教師教育開発センター紀要. 2022. 12. 181-195
more...
MISC (5):
  • 小川 容子, 石川 眞佐江, 早川 倫子, 村上 康子, 山中 和佳子, 伊野 義博. 音色と向き合い, 音色と関わる器楽活動の探求 (2)-- 小学校の授業実践から器楽活動における身体について考える -. 音楽教育学. 2019. 48. 2. 81-82
  • 矢内 直行, 住宅 正人, 小ざくら保育園年長児, 元吉 恵子, 本岡 美保子, 井本 美穂, 古山 典子, 早川 倫子, 岡山県音楽教育学会理事会. 子どもは初めての人・声・歌にどのように出会うのか-- 岡山の民謡体験を通して -. 音楽教育学. 2019. 48. 2. 65-66
  • 小川 容子, 早川 倫子, 村上 康子, 山中 和佳子, 川田 弘人. 音色と向き合い, 音色と関わる器楽活動の探求-3つの小学校の授業実践を俎上にあげる-. 音楽教育学. 2018. 47. 2. 94-95
  • 早川 倫子. 発声指導の歴史的変遷. 志民一成編 保育者養成・教員養成・現職教育における「声を育てる」教育プログラムの構築・平成24〜平成26年度科学研究費補助金研究成果報告書. 2015. 12-18
  • 小川 容子, 早川 倫子, 平山 裕基, 山中 和佳子, 三村 真弓, 伊藤 真. 演奏者の興奮・緊張・不安. 音楽教育学. 2013. 43. 2. 69-74
Books (6):
  • 教育科学を考える
    岡山大学出版会 2023 ISBN:9784904228777
  • 音楽科教育法 : 中学校・高等学校教員養成課程 = Method of teaching music for junior and senior high school teacher training course
    教育芸術社 2019 ISBN:9784877888459
  • 絆の音楽性: つながりの基盤を求めて
    音楽之友社 2018 ISBN:4276139090
  • 音楽を学ぶということ-これから音楽を教える・学ぶ人のために- (幼稚園教諭・保育士・小学校教諭養成課程用)
    教育芸術社 2016 ISBN:4877887660
  • おんがくのしくみ 歌って動いてつくってわかる音楽理論 幼稚園教諭・保育士・小学校教諭要請課程用
    教育芸術社 2010 ISBN:4877883770
more...
Lectures and oral presentations  (7):
  • 養育者の子育てにおける「歌う行為」の可能性ー事例に基づく方法論の検討ー
    (日本音楽教育学会中国四国地区例会 2024)
  • 音楽指導にみる音楽教師のワザ(2)ー2名の小学校の熟達教師のワザの分析を中心にー
    (日本音楽教育学会第53回東京大会 2022)
  • リコーダー指導にみる音楽教師のワザ -アイトラッカーを用いた視線解析と発話の関連(予備実験)ー
    (日本音楽教育学会第52回大会 2021)
  • 達人教師のワザ -場面に応じた効果的な言語説明-
    (日本音楽教育学会第51回大会 2020)
  • 「音と遊ぼう♪音楽と遊ぼう♪」
    (岡山県立図書館 とことん活用講座 2020)
more...
Education (2):
  • 2001 - 2004 Tokyo University of the Arts
  • 1998 - 2000 Okayama University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • 博士(学術) (東京藝術大学)
Work history (8):
  • 2023/05 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2023/05 - 現在 岡山大学学術研究院 教育学域 教授
  • 2019/04 - 2023/04 Hyogo University of Teacher Education
  • 2010/04 - 2023/04 Okayama University Graduate School of Education
  • 2008/04 - 2010/03 Okayama University Graduate School of Education
Show all
Committee career (5):
  • 2022/04 - 現在 岡山県音楽教育学会 理事
  • 2021/04 - 現在 和文化教育学会 理事
  • 2020/04 - 2024/03 日本音楽教育学会 広報委員会
  • 2016/04 - 2020/03 岡山県音楽教育学会 理事
  • 2006/04 - 2008/03 岡山県音楽教育学会 理事
Awards (1):
  • 2021/11 - 岡山大学SDGs推進本部 岡山大学SDGs推進表彰(President Award)奨励賞 歌う学校づくり・歌う地域づくりによる子育て支援活動「みんなで歌おう音楽会」
Association Membership(s) (8):
日本声楽発声学会 ,  日本教科教育学会 ,  和文化教育学会 ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  日本赤ちゃん学会 ,  THE JAPAN MUSIC EXPRESSION SOCIETY ,  THE SOCIETY FOR THE STUDY OF MUSIC EDUCATION HISTORY ,  JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page