Art
J-GLOBAL ID:201802229780812428   Reference number:18A0744441

Japanese Residential Institutions for Children With Intellectual Disabilities Before World War II: A Review Focusing on Significance of and Problems With Historical Study of These Institutions

戦前期日本の精神薄弱児施設を対象にした精神薄弱児施設史研究の到達点および今日的意義と課題
Author (1):
Material:
Volume: 55  Issue:Page: 223-231  Publication year: Dec. 31, 2017 
JST Material Number: X0362A  ISSN: 0387-3374  Document type: Article
Country of issue: Japan (JPN)  Language: JAPANESE (JA)
Reference (65):
  • 学校・施設アーカイブズ研究会(編著)(2015)学校・施設アーカイブズ入門.大空社.
  • 蒲生俊宏(1985)石井亮一の教育思想形成過程に関する一考察.精神薄弱問題史研究紀要,29,4-14.
  • 平野雅人(1997)三田谷啓の「治療教育」思想形成に関する歴史的研究-統一的児童保護機関としての三田谷治療教育院-. 障害者問題研究紀要,38,57-64.
  • 市澤 豊・末岡一伯(2005)小金井治療教育所/小金井学園における知的障害児の福祉実践に関する研究-学園日記・園児観察記録・経営費出納帳等の資料からみた園児生活の実際-. 人間福祉研究, 8, 119-139.
  • 市澤 豊・室橋春光・諸冨 隆(2001)北海道の知的障害児教育実践史研究序説-その源流:奥田三郎(1903-1983)と小金井治療教育所(小金井学園)-. 北海道大学大学院教育学研究科紀要, 83, 25-116.
more...
Terms in the title (5):
Terms in the title
Keywords automatically extracted from the title.

Return to Previous Page