Rchr
J-GLOBAL ID:201901001502220227   Update date: Jul. 12, 2024

Yuichiro Sato

サトウ ユウイチロウ | Yuichiro Sato
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): 教育方法学 ,  Paulo Freire ,  life guidance
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2022 - 2026 Development and practice of "interdisciplinary" curriculum in Diadema
Papers (24):
  • Fumiya Shinozaki, Yuichiro Sato, Mariko Tanaka, Tsubasa Hidaka. Management of Independent Research Project Analyzed from the Perspective of Distributed Leadership: Curriculum Management at a Junior High School Attached to a National University. 2024. 72. 69-81
  • Mitsuru Matsuda, Yuichiro Sato. A Study on School Reform Based on the Understanding of Non-attendance Student in the Theory of Life Guidance. 2023. 63. 89-95
  • Tomohiro Hayakawa, Yuichiro Sato. A Study of Career Education on Class Activities : From Perspective of Theory of Life Guidance. 2023. 22. 55-68
  • 佐藤雄一郎. インクルーシブ教育時代における進路指導・キャリア教育の課題-生徒指導・生活指導の視座から-. 『インクルーシブ教育時代の多様なニーズのある学習集団における教育評価モデルの開発』( 年度科学研究費補助金 基盤研究(C)研究成果報告書 研究代表者 吉田茂孝). 2023. 33-44
  • 佐藤雄一郎. フレイレのサンパウロ市教育改革における教科教育に関する一考察-ポルトガル語科に着目して-. 中四国教育学会編『教育学研究紀要』 (CD-ROM版). 2023. 68. 265-270
more...
MISC (9):
  • Yuichiro Sato. 折出健二著『否定の中に肯定をつかむ 弁証法ノート』高文研、2023年. 2024. 2024年. 4/5月号. 76-76
  • 佐藤雄一郎. 下浦忠治著『どの子も笑顔で居られるために-学童保育と家族支援』(高文研・2019年). 一般社団法人日本学童保育士協会編『学童北研究』第20号. 2019. 120-121
  • 吉田成章, 佐藤雄一郎, 山根万里佳. 論理的思考と倫理的思考とをつなぐ高等学校カリキュラムの構想と実践-ポートフォリオ評価を活用した学びの価値のフィードバックの取組-. 広島県立庄原格致高等学校編『研究紀要 平成30年度』. 2019. 139-148
  • 吉田成章, 佐藤雄一郎, 山根万里佳. 「資質・能力」を軸とした高等学校カリキュラムにおける教科と総合の関連-「吉舎できさの子どもを育てる」課題発見・解決学習の取組-. 広島県立日彰館高等学校編『研究紀要 第16号 平成30年度』. 2019. 55-63
  • 吉田成章, 佐藤雄一郎. 論理的思考力の育成に向けた高等学校カリキュラムの構造と課題-パフォーマンス課題を軸とした取組における「評価」の問題-. 広島県立庄原格致高等学校編『研究紀要-平成29年度国立教育政策研究所指定【論理的思考】実践報告書-』. 2018. 105-138
more...
Books (5):
  • 授業研究を軸とした学習集団による学校づくり
    溪水社 2023 ISBN:9784863276239
  • 『教育方法と技術・教育課程 (新・教職課程演習)』
    協同出版 2021 ISBN:4319003446
  • 『コンパス 教育原理』
    建帛社 2021 ISBN:9784767951300
  • 教員養成を担う : 「先生の先生になる」ための学びとキャリア
    溪水社 2019 ISBN:9784863274686
  • 『教授学と心理学の対話-これからの授業論入門-』
    溪水社 2016
Lectures and oral presentations  (17):
  • P. フレイレのサンパウロ市教育改革における教科教育に関する一考察-ポルトガル語科に着目して-
    (中国四国教育学会第74回大会 2022)
  • P. フレイレの「学際性」にもとづくカリキュラム編成に関する一考察
    (中国四国教育学会第73回大会 2021)
  • P.フレイレにおける社会運動と「意識化」の関係
    (中国四国教育学会第72回大会 2020)
  • P. フレイレによる「意識化」を導く学校カリキュラムの開発
    (日本教育方法学会第55回大会 2019)
  • ポストコロニアル理論と生活指導-「もう一人の自分」の生成に向けた試論-
    (日本生活指導学会第29回大会 2019)
more...
Education (3):
  • 2016 - 2019 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2014 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2010 - 2014 Hiroshima University School of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (広島大学)
Work history (3):
  • 2024/04 - Osaka Kyoiku University
  • 2022/04 - 2024/03 Osaka Aoyama College
  • 2019/04 - 2022/03 Osaka Kyoiku University Faculty of Education
Awards (1):
  • National Association for the Study of Educational Methods Research encouragement award Contemporary Significance of Paulo Freire’s Educational Thoughts of “Liberation” and “Problem-Posing Education” Focus on “Generative Words”/ “Generative Themes” mediating “Dialogue” and “Conscientization”
Association Membership(s) (7):
日本生活科・総合的学習教育学会 ,  日本特別活動学会 ,  日本教育学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF GUIDANCE ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page