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J-GLOBAL ID:201901001718049085   Update date: Dec. 19, 2024

Mitsuru Matsuda

マツダミツル | Mitsuru Matsuda
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): Lesson Study ,  Didactics ,  Education methods ,  Education science
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2024 - 2028 ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答-「教え」と「学び」の再定義に向けて
  • 2024 - 2027 ドイツにおける授業研究を用いた教師教育の実相とその役割の解明
  • 2022 - 2026 授業研究を軸とした教職の高度化に関する国際共同研究プラットフォームの構築
  • 2023 - 2026 デジタル教科書活用に関する教員のニーズと能力に基づく教員研修モデルの 開発・実施・改善
  • 2022 - 2026 International Cooperative Research on Lesson Study-based Teacher Education between Japan, Germany, and Austria
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Papers (31):
  • 山田直之, 松田充. 教育学におけるメディア論の再構成-城戸幡太郎の教具論を手がかりに-. 関西大学文学論集. 2024. 74. 1/2. 59-77
  • 松田充. 教育方法学の立場からの「道徳教育」の検討-日本教育方法学会の動向を中心に-. 道徳教育論叢. 2024. 2. 35-40
  • Mitsuru Matsuda, Junji Bessou. Conception and Development of a Lesson Study Archive at Hyogo University of Teacher Education. 2024. 69. 1. 372-377
  • Mitsuru Matsuda. The Contemporary Development in German Didactics: Focusing on the Role of Didactics in Teacher Education. 2024. 29. 1-11
  • MORIYAMA, Jun, YAMANAKA, Kazuhide, BESSO, Junji, NAGATA, Tomoko, OKAMURA, Shouji, KAWAKAMI, Yasuhiko, KAKEGAWA, Junichi, MORIYAMA, Masaru, MATSUDA, Mitsuru, ISHINO, Hideaki, et al. Development of Curriculum Standards of Teacher Training Program for Promoting Continuing Professional Development at Hyogo University of Teacher Education. 2024. 64. 37-49
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MISC (4):
  • 中山あおい, 松田充, 久田敏彦. 低学力生徒のための促進戦略の特質. PISA後のドイツにおける学力向上政策と教育方法改革. 2017. 165-173
  • 松田充. 「確かめたくなる不思議」から始まる理科. 東広島市三津小学校平成27年度研究紀要. 2016. 40-40
  • 松田充. 部落差別にかかわる教科書記述の変遷に関する研究. 広島の教育史学. 2015. 5. 54-76
  • 松田充. グルーシュカ氏の「授業の教育学的再構成」プロジェクトの意義と背景-グルーシュカ氏との会話と企画への参加から見えてきたこと-. 日本の授業研究の再評価と教育方法学の展望:ドイツ教授学との対話. 2014. 83-83
Books (12):
  • 教育方法学辞典
    学文社 (GAKUBUNSHA) 2024 ISBN:4762033812
  • 子どもと教師の学びと育ち-新時代の探究をひらくポイント61+α-
    三学出版 2024
  • 教師の総合的力量形成-学習指導と生徒指導の統合に向けて-
    ジアース教育新社 2024
  • Reconstructing Didactics through Critical Theory: Theory and Practice of Classroom Research in Germany
    2023 ISBN:4903068641
  • 学習集団研究の現在Vol.4 授業研究を軸とした学習集団による学校づくり
    溪水社 2023
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Lectures and oral presentations  (45):
  • 兵庫教育大学における授業研究アーカイブの開発と運用
    (中国四国教育学会第76回大会 2024)
  • 承認論から見た「教育における正義」の検討
    (日本教育方法学会第60回記念大会北海道大学 2024)
  • 教育方法学は「教育の学習化」にどう応答するか - ドイツ教授学との対話 -
    (日本教育方法学会第60回記念大会北海道大学 2024)
  • Developing a High School Curriculum with Lesson Study: a Case Study of Inquiry-based curriculum in Japan
    (World Association for Lesson Studies 2024 Astana Kazakhstan 2024)
  • ドイツにおける教員養成の方法としての「研究による学習(Forschendes Lernen)」
    (日本教師教育学会第34回大会 2024)
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Works (1):
  • Hyogo University of Teacher Education Lesson Study Archive
    2023 - 現在
Education (3):
  • 2015 - 2018 Hiroshima University Graduate School of Education Doctor Course
  • 2013 - 2015 Hiroshima University Graduate School of Education Master Course
  • 2009 - 2013 Hiroshhima University Department of Education
Professional career (2):
  • 博士(教育学) (広島大学)
  • 修士(教育学) (広島大学)
Work history (7):
  • 2024/04 - 現在 Hyogo University of Teacher Education Center for Research in Advanced Teacher Education Associate Professor
  • 2022/04 - 2024/03 Hyogo University of Teacher Education Center for Research in Advanced Teacher Education Lecturer
  • 2019/04 - 2022/03 Graduate School of Education, Hiroshima University Assistant Professor
  • 2018/07 - 2019/03 Educational Sciences, Europa-University Flensburg Guest Scientist
  • 2018/04 - 2019/03 Research Fellowships for Young Scientist(PD)
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Awards (1):
  • 2024/10 - 日本教育方法学会 研究奨励賞 「学校教育における承認の可能性-K.ストヤノフの人間形成論を手がかりに-」『教育方法学研究』第48巻、1-12頁
Association Membership(s) (7):
日本教育社会学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  The World Association of Lesson Studies ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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