Rchr
J-GLOBAL ID:201901002003644969   Update date: Nov. 10, 2024

FUMIKO TAKAHASHI

タカハシ フミコ | FUMIKO TAKAHASHI
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://www.tokyomirai.ac.jp/faculty/child/teacher/takahashi.html
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (8): Artistic Knowledge ,  美術教育 ,  MEMORY DRAWING ,  造形ワークショップ ,  感性的表象 ,  芸術知 ,  美的方法論 ,  ホリスティック教育
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2021 - 2025 教師教育における「芸術知」の方法論的解明 -表象と感性の融合を図るプログラム開発-
Papers (20):
  • TAKAHASHI Fumiko. The Wholeness/Holiness Biaxial Orthogonal Model in Art Education: Based on an Examination of the Concept of Holiness through Holistic Approaches. 2024. 24. 75-81
  • Formative Forces of Form Drawing: Based on the Analysis of the methodological recognition of the three aspects. 2023. 17. 179-189
  • Fumiko Takahashi, Naoko Kiuchi. A Study of Educational Content of Creative Programming Learning: An Analysis of Sensitive Representations and a Questionnaire Surveyb for Students in Childcare and Education. 2023. 55. 161-168
  • TAKAHASHI Fumiko. Construction and Examination of an Analytical Index Model for Sensitive Representations Based on “Artistic Knowledge” :Through the Teaching Materials of “Drawing trees,” “Hero Peacock King,” and “Rivet Crafts”. 2023. 44. 181-192
  • The Examination of Memory Drawing Learning Programs in Gerontological Education: From the Perspective of Creation of Sensory Representations and Subjective Well-being. 2022. 9. 83-96
more...
MISC (2):
  • Educational Effects of Portfolios through Artistic Expression and Analytical Reflection: A Study of Visualization of Art Learning in Teacher Training. 2023. 10
  • 髙橋文子. 認識と感性を繋ぐためのよりよい学びのプロセスの検討 ーポートフォリオを用いた「子ども美術」の事例から-. 2022-2024年度版 東京未来大学FDハンドブック. 2022
Books (2):
  • 初等図画工作科教育
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623084173
  • 子ども学への招待 : 子どもをめぐる22のキーワード
    ミネルヴァ書房 2017 ISBN:9784623078998
Lectures and oral presentations  (44):
  • The Possibility of "Artistic Knowledge": Basedon the Relationship between Instruction and Aesthetic Perception in Elementary and Junior High Schools
    (2024)
  • ホリスティック・アプローチによる「芸術知」概念の構築 -高齢者対象の記憶画講座実践から-
    (オンライン国際美術教育学会アジア地域大会2024 2024)
  • The Possibility of a Hollistic Approach on the Concept op "Artistic Knowledgr": From theExpansion and Depth of the PalmMemory Drawing Sutudy Group.
    (2024)
  • Methodological Clarification of the Concept of 'Artistic Knowledge' in Teacher Education I - 'Impression Drawing' Practice from the Wholeness/Holiness Biaxial Orthogonal Model of Art Education.
    (2024)
  • ARTで遊ぶ・ARTで学ぶ中高生のためのアート講座 「つなぐ作法『金色+繕いの美』」
    (2024)
more...
Works (3):
  • グループ鴇展
    1986 - 現在
  • TOKI 44 2023
    2023 -
  • 水彩画個展「あたたかきもの」
    2006 -
Education (2):
  • 1999 - 2001 Ibaraki University Graduate School, Division of Education
  • 1980 - 1984 Chiba University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Master of Education (Ibaraki University)
Work history (3):
  • 2023/05 - 現在 茨城大学教育学部 非常勤講師
  • 2020/04 - 現在 Tokyo Future University School of Child Psychology Department of Child Psychology Speciality of Childcare Associate Professor
  • 2016/04 - 2020/03 Tokyo Future University School of Child Psychology Department of Child Psychology Speciality of Childcare Lecturer
Committee career (2):
  • 2023/04 - 現在 全国大学造形美術教育教員養成協議会 委員
  • 2018/09 - 現在 美術科教育学会授業研究部会 コアメンバー
Awards (3):
  • 2021/03 - 東京未来大学 教員の意欲 ベストティーチャー賞 担当科目「造形表現指導法」
  • 2017/04 - 東京未来大学 ベストティーチャー賞 担当科目「子ども美術」
  • 2015/02 - 日本教育公務員弘済会 第20回日教弘教育賞個人部門奨励賞 実践研究論文「身体性との関連を重視する「スローイラスト」 - 人物表現基礎プログラムの試み -
Association Membership(s) (5):
日本実践美術教育学会 ,  日本美術教育連合 ,  HE ASSOCIATION OF JAPANESE HOLISTIC EDUCATION/CARE ,  UNIVERSITY ART EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  THE ASSOCIATION OF ART EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page