Rchr
J-GLOBAL ID:201901004283093787   Update date: Jun. 29, 2025

UTSUMI Yukari

ウツミ ユカリ | UTSUMI Yukari
Affiliation and department:
Job title: lecturer
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (4): 特別支援教育 ,  肢体不自由教育 ,  自立活動 ,  現職研修
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2025 - 2028 特別支援学校女性教師のキャリア継続と子育ての両立過程の解明
  • 2023 - 2027 特別支援学校(肢体不自由)若手教師の自立活動の授業力量形成に資する実習型研修開発
  • 2020 - 2024 特別支援学校女性教師の成長に関する基礎的研究-自立活動の専門性に着目して-
  • 2018 - 2024 特別支援学校(肢体不自由)における意思決定論的アプローチに基づく授業開発研究
  • 2019 - 2022 特別支援学校若手教師の専門性向上に資する自立活動に係る自主研修
Show all
Papers (19):
more...
Books (8):
  • 特別支援教育における「チームで育つ教師」 : 教室学校地域に着目したチーム・アプローチの理論と実践
    ジアース教育新社 2024 ISBN:9784863716926
  • 肢体不自由教育
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832468
  • 特別支援教育要論
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832451
  • よくわかる肢体不自由教育
    ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623094837
  • 特別支援教育
    協同出版 2022 ISBN:9784319003471
more...
Lectures and oral presentations  (4):
  • インクルーシブ教育システム下における特別支援学校教諭免許状の在り方III-日本特殊教育学会特別支援学校教諭免許状等在り方検討WG(最終報告)-
    (日本特殊教育学会第59回大会 2021)
  • 自立活動の本質に迫る個別の指導計画の在り方II 小中学校への展開を踏まえた手続きの提案
    (日本特殊教育学会第59回大会)
  • 自立活動の本質に迫る個別の指導計画の在り方I 今後の特別支援教育における個別の指導計画の意義
    (日本特殊教育学会第59回大会)
  • 自立活動の指導力向上を目指した授業研究の在り方I~肢体不自由特別支援学校における若手教師の個別指導に係る専門性向上を目指して~
    (日本特殊教育学会第58回大会)
Education (3):
  • 2016 - 2019 University of Tsukuba
  • 2014 - 2016 千葉大学大学院 教育学研究科 学校教育科学専攻
  • 2010 - 2014 Chiba University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 博士(障害科学) (筑波大学)
Work history (2):
  • 2023/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Faculty of Education Special-Support Science lecturer
  • 2019/04 - 2023/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
Committee career (1):
  • 2020/02 - 2021/09 The Japanese Association of Special Education -
Association Membership(s) (3):
The Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  障害科学学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page