Rchr
J-GLOBAL ID:201901004283093787
Update date: Jun. 29, 2025
UTSUMI Yukari
ウツミ ユカリ | UTSUMI Yukari
Contact this researcher
You can send email directly to the researcher.
Affiliation and department:
Tokyo Gakugei University Faculty of Education Special-Support Science
About Tokyo Gakugei University Faculty of Education Special-Support Science
Search "Tokyo Gakugei University Faculty of Education Special-Support Science"
Detailed information
Job title:
lecturer
Research field (1):
Special needs education
Research keywords (4):
特別支援教育
, 肢体不自由教育
, 自立活動
, 現職研修
Research theme for competitive and other funds (6):
2025 - 2028 特別支援学校女性教師のキャリア継続と子育ての両立過程の解明
2023 - 2027 特別支援学校(肢体不自由)若手教師の自立活動の授業力量形成に資する実習型研修開発
2020 - 2024 特別支援学校女性教師の成長に関する基礎的研究-自立活動の専門性に着目して-
2018 - 2024 特別支援学校(肢体不自由)における意思決定論的アプローチに基づく授業開発研究
2019 - 2022 特別支援学校若手教師の専門性向上に資する自立活動に係る自主研修
2017 - 2018 わが国の肢体不自由教育における現職教育の基礎的研究-JEモデルによる発展途上国への展開を射程において-
Show all
Papers (19):
吉井加奈, 中島武史, 内海友加利. 通級指導担当教員のキャリア教育観-小学校段階での自己理解と連携に着目して-. 兵庫教育大学学校教育学研究. 2024. 37. 135-142
八木貴之, 中島武史, 内海友加利. 小学校知的障害及び自閉症・情緒障害特別支援学級における個に応じた教育の充実に資する朝の活動時間についての実態調査. 兵庫教育大学学校教育学研究. 2024. 37. 259-266
UTSUMI Yukari. Professional Development Process for Teachers in Special Needs Education Schools for Children with Physical Disabilities: Focusing on Teaching Jiritsu Katsudo. 2023. 1. 33-42
Takaaki Kitagawa, Yukari Utsumi, Takao Ando. Decision-Making Structure and Related Factors of Teachers of Children With Physical Disabilities: Teaching Physical Movements as One of the Contents of Jiritsu Katsudo. The Japanese Journal of Special Education. 2023. 61. 2. 67-76
A Study on Improving Professionality of Special Needs School Teachers through the Integration of Training, Recruitment, and Training. 2023. 18. 1-10
more...
Books (8):
特別支援教育における「チームで育つ教師」 : 教室学校地域に着目したチーム・アプローチの理論と実践
ジアース教育新社 2024 ISBN:9784863716926
肢体不自由教育
北大路書房 2024 ISBN:9784762832468
特別支援教育要論
北大路書房 2024 ISBN:9784762832451
よくわかる肢体不自由教育
ミネルヴァ書房 2023 ISBN:9784623094837
特別支援教育
協同出版 2022 ISBN:9784319003471
more...
Lectures and oral presentations (4):
インクルーシブ教育システム下における特別支援学校教諭免許状の在り方III-日本特殊教育学会特別支援学校教諭免許状等在り方検討WG(最終報告)-
(日本特殊教育学会第59回大会 2021)
自立活動の本質に迫る個別の指導計画の在り方II 小中学校への展開を踏まえた手続きの提案
(日本特殊教育学会第59回大会)
自立活動の本質に迫る個別の指導計画の在り方I 今後の特別支援教育における個別の指導計画の意義
(日本特殊教育学会第59回大会)
自立活動の指導力向上を目指した授業研究の在り方I~肢体不自由特別支援学校における若手教師の個別指導に係る専門性向上を目指して~
(日本特殊教育学会第58回大会)
Education (3):
2016 - 2019 University of Tsukuba
2014 - 2016 千葉大学大学院 教育学研究科 学校教育科学専攻
2010 - 2014 Chiba University Faculty of Education
Professional career (1):
博士(障害科学) (筑波大学)
Work history (2):
2023/04 - 現在 Tokyo Gakugei University Faculty of Education Special-Support Science lecturer
2019/04 - 2023/03 Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
Committee career (1):
2020/02 - 2021/09 The Japanese Association of Special Education -
Association Membership(s) (3):
The Japanese Society for the Study on Teacher Education
, 障害科学学会
, THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in
researchmap
.
For details, see here
.
Return to Previous Page
TOP
BOTTOM