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J-GLOBAL ID:201901004323256536   Update date: Dec. 03, 2024

MIYAMOTO YUICHI

ミヤモト ユウイチ | MIYAMOTO YUICHI
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Homepage URL  (1): https://www.researchgate.net/profile/Yuichi-Miyamoto
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (9): シュプランガー ,  篠原助市 ,  人間形成論 ,  フンボルト ,  general education, Allgemeine Bildung ,  Bildungstheorie ,  Curriculum study ,  History of Didactics ,  Didactics
Research theme for competitive and other funds  (10):
  • 2024 - 2028 昭和戦前期における新カント派価値哲学の展開・意義・特色-学際的/国際的研究-
  • 2024 - 2028 ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答-「教え」と「学び」の再定義に向けて
  • 2024 - 2028 The structural Theorization of Spranger's Bildungsideal and his conceptualization of educational reform
  • 2023 - 2026 篠原助市教育学の形成過程に関する教育学説史的研究:新カント派受容に着目して
  • 2022 - 2026 International Cooperative Research on Lesson Study-based Teacher Education between Japan, Germany, and Austria
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Papers (35):
  • Takahiro Sato, Yuichi Miyamoto, Shohei Fukami. Dispositioning Natorp's theory in Sukeichi Shinohara's educational theory. 2024. 69. 76-89
  • Yuichi Miyamoto. The Rhetoric of Geisteswissenschaft: focusing on spranger's argument on Berufsbildung in 1920s. 2024. 69. 455-460
  • Yuichi Miyamoto. The Authorship of Teachers Jissen kiroku as the Core of Professionalism in Japanese Jugyo Kenkyu. International Journal for Lesson and Learning Studies. 2024. 13. 1. 1-13
  • Yuichi Miyamoto, Yudai Makabe, Shun Sato, Tomochika Oshiro, Mika Matsuyama. Development of a Concept - Based Curriculum and Instruction for Inquiring Human Rights. Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University. 2024. 185. 13-36
  • Yuichi Miyamoto, Shohei Fukami, Takahiro Sato. How did Educational Scholars in Japan Read Neo-Kantian? Bibliographic-Research on Shinohara Library. 2023. 184. 9-30
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MISC (13):
  • ディートリッヒ・ベンナー(Dietrich Benner, 宮本勇一, 牛田伸一, 田中怜. 教育的エロスと教育的アクターの 実践的なコアコンピテンシーに関する問題. 日本教育学会関東地区研究会 報告書. 2024
  • Dietrich Benner, Schinich Ushida, Rei Tanaka, Yuichi Miyamoto. Lehren als Praktik der Erziehung. Bulletin of the Educational Research Society of Soka University. 2024. 76. 357-374
  • Dietrich Benner, Rei Tanaka, Yuichi Miyamoto, Shinich Ushida. Bildung und Kompetenz. Bulletin of the Educational Research Society of Soka University. 2024. 76. 339-356
  • 宮本勇一, 大塚達也. 試訳 コラー『意味構築と陶冶過程』「導入」「意味構築としての学び」. 2024
  • Yuichi Miyamoto, Tatsuya Otsuka. Hans-Christoph Koller (2023) Bildung anders denken: Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse. Kohlhammer. 2024
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Books (8):
  • セルフスタディを実践する: 教師教育者による研究と専門性開発のために
    学文社 2024 ISBN:4762032905
  • フンボルトの陶冶理論と教育改革--学問中心カリキュラムの再考
    春風社 2023 ISBN:486110842X
  • Grenzen auflösen - Grenzen ziehen : Grenzbearbeitungen zwischen Erziehungswissenschaft, Politik und Gesellschaft
    Verlag Barbara Budrich 2022 ISBN:3847426257
  • 教育の未来デザイン:「コロナ」からこれからの教育を考える
    溪水社 2022 ISBN:4863275986
  • Unterrichtsforschung und unterrichtspraxis im gespräch : interkulturelle und interprofessionelle perspektiven auf eine unterrichtsstunde
    Julius Klinkhardt 2022 ISBN:3781525015
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Lectures and oral presentations  (48):
  • Die Stelle des Staates im Oblivion? Zeitlich- und geographisch vergleichende Diskursanalyse von japanischen Schulbüchern über Globale Erwärmung
    (Jahrestagung der Internationalen Gesellschaft für Schulbuch- und Bildungsmedienforschung e.V. Sustainability and Educational Media 2024)
  • Developing a High School Curriculum with Lesson Study: a Case Study of Inquiry-based curriculum in Japan
    (World Association for Lesson Studies 2024)
  • Sustainable Development in Textbooks: A Comparative Study of Hidden Curriculum on Global Warming in Japan and China
    (Gastvortrag von Internationalem Bewegegunszentrum (IBZ) an der Technisch Universität Dortmund 2024)
  • 教育改革の時間構造と「現在の収縮」
    (自主企画セッションI「カリッキュラムを通じて「未来」はどのように計画されている/されてきたか-ドイツ教授学のアクチュアリティII- 2024)
  • 伴走?指導?共創?-教師間、教師-生徒間における認識の「ずれ」-
    (日本カリキュラム学会第35回筑波大学大会 2024)
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Education (2):
  • 2017 - 2020 Hiroshima University Graduate School of Education Doctor Course
  • 2015 - 2017 Hiroshima University Graduate School of Education Master Course
Professional career (1):
  • 教育学 (広島大学)
Work history (12):
  • 2024/04 - 現在 Soka University Division of Correspondence Education
  • 2024/04 - 現在 Shujitsu University Faculty of Education
  • 2023/04 - 現在 Hiroshima University School of Education
  • 2023/04 - 現在 Okayama University Graduate School of Education Lecturer
  • 2022/04 - 現在 The University of Shimane
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Awards (3):
  • 2024/07 - The Japanese Society for Curriculum Studies 研究奨励賞 研究奨励賞『フンボルトの陶冶理論と教育改革-学問中心カリキュラムの再考』春風社、2023年
  • 2022/08 - Japanese Educational Research Association Young Scholar Award JERA 2022
  • 2019/10 - National Association for the Study of Educational Methods Award for the Promotion of Educational Research
Association Membership(s) (4):
JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION 20190701 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR CURRICULUM STUDIES 20180424 ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  THE CHUGOKU-SHIKOKU SOCIETY FOR THE STUDY OF EDUCATION 20150709
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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