Rchr
J-GLOBAL ID:201901004672055912   Update date: Feb. 01, 2024

Fuse Yuko

フセ ユウコ | Fuse Yuko
Affiliation and department:
Job title: プロジェクト非常勤研究員
Research field  (2): Educational psychology ,  Japanese language education
Research keywords  (3): 教育心理学 ,  教師教育 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2021 - 2026 An Empirical Study on the Acquisition of Writing Skills Based on an Overseas Longitudinal Corpus of Written Japanese by L2 Learners
  • 2021 - 2024 日本社会における非母語話者日本語教師のキャリア支援と定着に関する調査研究
  • 2020 - 2024 日本語教師養成・研修におけるライティング教育実践能力の育成-批判的思考を中心に-
  • 2018 - 2021 中国人日本語学習者の言語習得過程の実証的研究と教育的資源の提供
Papers (10):
  • Yasuyo SUZUKI, Yuko FUSE. An Analysis of the Constraints on the Use of the Adverb tada in Dialog : Based on the Corpus of Japanese Native Speakers and JSL Learners. 2022. 22. 55-70
  • Yuko FUSE, Yasuyo SUZUKI. Study on Learning Process of to omou by Chinese JSL Learners in Dialog : Using Beijing Corpus of Japanese as Second Language (B-JAS) Data. NINJAL Research Papers. 2021. 20. 20. 95-113
  • FUSE Yuko. A Study of the Transformation of Novice Japanese Language Teachers' Educational Anxiety: A Longitudinal Interview From the End of the Training Course to the End of the Second Year. The Hitotsubashi journal for Japanese language education. 2020. 8. 53-66
  • FUSE Yuko. Attempt to Create Teaching Anxiety Scale for Native Japanese Language Teachers who Teach in Japanese Language Schools and Technical Schools. Studies in Japanese Language and Japanese Teaching. 2019. 10. 181-195
  • FUSE Yuko. An Attempt to Visualize the Career Formation Process of Novice Japanese Language Teachers: By Use of the Trajectory Equifinality Approach. Journal of Japanese Language Teaching. 2019. 173. 46-60
more...
Books (4):
  • どうすれば論文・レポートが書けるようになるか:学習者から学ぶピア・レスポンス授業の科学
    ココ出版 2020 ISBN:4866760206
  • ビジネス文書の応用言語学的研究-クラウドソーシングを用いたビジネス日本語の多角的分析 (ひつじ研究叢書(言語編) 第169巻)
    ひつじ書房 2020 ISBN:4823410165
  • 文脈情報を用いた文章理解過程の実証的研究 : 学習者の母語から捉えた日本語理解の姿
    ひつじ書房 2020 ISBN:9784823410079
  • どうすれば協働学習がうまくいくか: 失敗から学ぶピア・リーディング授業の科学
    ココ出版 2018 ISBN:4866760052
Lectures and oral presentations  (17):
  • ライティング指導不安尺度開発の試み
    (2020年度日本語教育学会秋季大会 2020)
  • "A Difference between an Intention of Managers and Workers"
    (Symposium "Business Japanese and Crowdsourcing" 2020)
  • A Study of Educational Anxiety in Classes that Novice Japanese Teachers Hold: From Review of Classes Using Psychological Graphs
    (The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language 2019)
  • 日本語教師のメンタルヘルス研究の可能性-「教育不安」という研究観点を例として-
    (日本語教育に関わる教職員のためのメンタルヘルス研究会 2019)
  • 対話場面における中国人日本語学習者の「と思う」の習得過程-「と思う」につく終助詞と接続助詞の変化に着目して-
    (2019年度日本語教育学会春季大会 2019)
more...
Education (3):
  • 2017 - 2020 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • 2013 - 2015 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society
  • 1998 - 2002 Sophia University Faculty of Foreign Studies Department of Spanish Language and Hispanic Studies
Professional career (1):
  • 博士(学術) (一橋大学)
Work history (4):
  • 2018/04 - 現在 Tokyo Metropolitan University
  • 2018/04 - 現在 Tokyo Gakugei University International Student Exchange Center
  • 2015/08 - 現在 National Institute for Japanese Language and Linguistics JSL Research Division
  • 2016/04 - 2018/03 Musashino University Faculty of Global Studies
Committee career (1):
  • 2020/06 - 現在 日本語教育学会 審査・運営協力員
Awards (1):
  • 2019/11 - NINJAL The 19th Director-General Award Young Reseacher Encouragement Award
Association Membership(s) (6):
中国語話者のための日本語教育研究会 ,  日本語/日本語教育研究会 ,  PAC分析学会 ,  Association for Language and Cultural Education ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page