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J-GLOBAL ID:201901009412385740   Update date: Sep. 10, 2024

Miyajima Ryoko

ミヤジマ リョウコ | Miyajima Ryoko
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (10): 専門日本語教育 ,  異文化理解 ,  CLIL ,  連携 ,  自律学習 ,  社会実装 ,  内容言語統合型学習 ,  アカデミックライティング ,  ライティング評価 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2025 法学分野における日本語CLIL
  • 2020 - 2023 開発途上国出身の学生を対象とした基礎的法学教育モデルの開発-カンボジアを素材に-
  • 2010 - 2011 論理的記述の評価-評価者及び言語の特性に着目して-
Papers (10):
  • MIYAJIMA,Ryoko, LENG, Yukiyo, KANEMURA Mami. Review of Lessons Conducted in Collaboration between Law and Japanese Lecturers: Focusing on SCAT Analysis Results. Journal of Technical Japanese Education. 2021. 23. 35-42
  • Writing Performance Assessment : with Assessors Parameters. 2020. 99. 1-11
  • 宮島 良子. Scoring procedures for writing assessment. 人文科学論集 = The Journal of Science of Culture and Humanities. 2018. 97. 91-102
  • MIYAJIMA Ryoko, KANAMURA Kumi. Program design of Research and Education Center for Japanese Law : policy, curriculums, communities. Nagoya University Asian Law Bulletin. 2016. 2. 2. 2-24
  • MIYAJIMA Ryoko. Methodics for evaluating CJL students' Japanese writing skills : for Japanese instructors. Nagoya University Asian Law Bulletin. 2016. 1. 1. 82-94
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MISC (1):
  • 小畑 郁, 瓦井 由紀, 宮島 良子, 杉田 昌平, 上地 一郎. 座談会 アジアでの日本法教育の新段階 : 日本法教育研究センター事業10年余の経験から (小特集 アジアにおける日本法教育 : 「日本法教育研究センター」10年の回顧と展望). 法律時報. 2018. 90. 3. 60-69
Lectures and oral presentations  (19):
  • Characteristics of opinion writing in Khmer Language
    (The 6th Angkor Was International Conference on Japanese Language Education 2024)
  • Translanguaging in Technical Japanese Language within Japanese Law: Perspectives from Cambodian Law Lecturers
    (27th Japanese Language Education Symposium in Europe 2024)
  • “Characteristics of Argumentative Composition in Khmer”
    (2024)
  • 人文科学系学部の社会実装 日本語教育学をその一例として
    (活水女子大学公開講座 ながさき県民大学連携講座 2019)
  • Pragmatic Collaboration Between Lecturer of Law and Lecturer of Japanese Language in Teaching Academic Writing
    (THE 16TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON JAPANESE LANGUAGE EDUCATION IN MALAYSIA 2019)
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Works (3):
  • プロジェクトを中心としたアカデミック・ジャパニーズ教材の開発-教材作成のねらいとその使用例- 衣川隆生, 俵山雄司, 鷲見幸美, 宮島良子, 他 その他 2015年4月 - 2016年3月 名古屋大学平成27年度留学生支援事業
    宮島良子 2016 - 2016
  • 日本法を学ぶための日本の法システム-前半-
    CALE・CJL教員, 一部分担, 宮島良子 2010 -
  • 日本法を学ぶための日本史・公民-2年生用教材-
    CALE・CJL教員, 一部分担, 宮島良子 2009 -
Education (2):
  • 2007 - 名古屋大学大学院 国際言語文化研究科(現 人文学研究科) 日本言語文化専攻日本語教育方法論講座 博士課程後期課程 入学
  • 2005 - 名古屋大学大学院 国際言語文化研究科(現 人文学研究科) 日本言語文化専攻日本語教育方法論講座 博士課程前期課程 入学
Work history (7):
  • 2024/04 - 現在 Nagoya University of Economics Department of Business/Center for International Affairs professor
  • 2020/04 - 2024/03 Nagoya University of Economics Department of Business/Center for International Affairs Associate Professor
  • 2017/04 - 2020/03 Nagoya Keizai University Faculty of Business Administration
  • 2014/04 - 2017/03 Nagoya University
  • 2013/01 - 2014/03 Nagoya University
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Association Membership(s) (2):
The Society for Technical Japanese Education ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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