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J-GLOBAL ID:201901009718407810   Update date: Dec. 04, 2024

Niiya Kazuyuki

Niiya Kazuyuki
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): 社会科教育 ,  初等教育 ,  授業研究 ,  カリキュラム研究 ,  概念
Papers (25):
  • A Learning Process Model for Fostering Peace makers Using Security Studies: Based on a Class Utilizing the Security Dilemma. The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities. 2024. 11. 1. No1
  • TANEMORI Hironobu, NIIYA Kazuyuki. Formulating a Peace Learning Program for Future Generations: Analyzing Interviews with Social Studies Teachers and Staff in Hiroshima and Nagasaki. 2024. 39. 39. 11-20
  • Peace learning that views war as a familiar problem and raises awareness of peace.: Aiming to resolve the issue of peace studies on the theme of war. The Joint Journal of the National Universities in Kyushu. Education and Humanities. 2024. 10. 1. No13
  • 新谷 和幸. 理解型・説明型の知見を要領社会科の授業開発・改善に生かす方略 -なぜ疑問の対象・観点の転換に着目して-. 全国社会科教育学会編『社会科研究』. 2023. 99. 1-12
  • 新谷 和幸. 社会科ESDの基盤として相互依存概念を学ぶ授業の検討-小学校第3学年単元「おしい!?広島カキ」を事例に-. 日本教科教育学会誌. 2023. 46. 2. 35-48
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MISC (67):
  • 新谷和幸. 教科書・授業に対する教師の見方・考え方の転換と社会科で重要な内容的概念の獲得・活用. 教育科学社会科教育 明治図書. 2024. 61. 12. 122-125
  • 新谷和幸. わが県の情報 ここに「この授業あり」 (第314回) 長崎県の巻. 教育科学社会科教育 明治図書. 2024. 781. 126-127
  • トクシュウ ICT × シャカイ ニチジョウ ズカイ ニ スル バメン ベツ カツヨウホウ ; ICT デ カワル シャカイカ ジュギョウ : ニチジョウ ズカイ ニ スル ジュギョウ デザイン. 2023. 60. 767. 4-9
  • 新谷和幸. 3年学校のまわり/学校のまわりには,どんなものがあるのだろうか. 「365日の全授業」DX小学校(パイロット版:デジタル書籍)明治図書. 2022. 60-61
  • 新谷和幸. 定番資料とは一味違う!授業で使える秘)新資料 文章資料=私のおすすめベスト5ー「授業で使える」文章資料を見出す方法と具体例ー. 教育科学社会科教育. 2021. 749. 8-9
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Books (16):
  • 子どもの心理と教育内容の論理を結びつけた社会科授業
    風間書房 2024 ISBN:475992499X
  • 優れた社会科授業づくりハンドブック 型にはまらない多様な授業を創る
    明治図書出版 2022 ISBN:4183778204
  • 『365日の全授業』DX 小学校社会
    明治図書出版 2022 ISBN:418801427X
  • 社会科重要用語事典
    明治図書出版 2022 ISBN:4183464307
  • 概念カテゴリー化学習の理論と実践:小学校社会科カリキュラム開発を視野に
    風間書房 2022 ISBN:4759924124
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Lectures and oral presentations  (27):
  • 社会科授業の立ち位置から考える小学校平和教育実践ー社会に重要な概念の獲得・活用に着目してー
    (ヒロシマピースグラント2023採択事業第3回へいわ教育カフェ-平和教育をどのように実践するか- 2024)
  • 未来を拓く子どもを育む平和学習プログラム構築に向けた調査研究
    (社会系教科教育学会第35回研究発表会 2024)
  • 中学校社会科公民的分野における「現代社会を捉える枠組み」に関する授業方法の検討-生徒が学びの意義を感じるための基礎概念獲得時の工夫-
    (全国社会科教育学会第71回全国研究大会 2022)
  • 社会科教育における市民性教育の理論と具体
    (授業デザイン研究会 2022)
  • 責任概念の多義性を学ぶ概念カテゴリー化学習ーグローバル社会や多文化共生社会の進展を見据えー
    (社会系教科教育学会第33回全国研究発表大会 2022)
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Professional career (1):
  • 博士 (広島大学)
Committee career (2):
  • 2024/04 - 現在 長崎市教育委員会 社会教育委員
  • 2023/06 - 現在 全国社会科教育学会 研究委員
Association Membership(s) (4):
JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  EDUCATION IN THE SOCIAL STUDIES DEPARTMENT RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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