Rchr
J-GLOBAL ID:201901012248438308   Update date: Jan. 30, 2024

Moriwaki Aiko

モリワキ アイコ | Moriwaki Aiko
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Homepage URL  (1): https://autama.wixsite.com/moriwakilab
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (5): 精神障害 ,  自閉スペクトラム症 ,  障害学生支援 ,  多職種連携協働/多職種連携教育 ,  臨床発達心理学
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2017 - 2020 発達障害支援専門職における多職種連携実践力をささえる学びの過程の解明
  • 2014 - 2017 The relationship between theory of mind, language, and executive function in children with autism spectrum disorder
  • 2015 - 2017 自閉スペクトラム児童の仲間関係構築に関する過程志向的検討
  • 2011 - 2013 自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係の形成のための支援法の開発と効果の検討(分担研究)
Papers (11):
more...
MISC (21):
  • Developing Service Standards for Students with Disabilities : The Platform of Higher Education and Disability (PHED) : A Project Initiative at The University of Tokyo. 2019. 28. 4. 406-412
  • Aiko MORIWAKI, Aiko MORIWAKI(Tokyo, Gakugei Univ. The Effect of Interprofessional Education in Special Needs Education Teachers-training Course : According to Pre- and Post-test of Students' Readiness and Practical-oriented Competence. 東京学芸大学紀要. 総合教育科学系. 2018. 69. 2. 519-527
  • 森脇 愛子, 林 安紀子. The Current Situations and Issue of Reasonable Accommodation in Japanese Teaching Staff Examinations and Professional Qualifying Examinations : Consideration of Support System for Students with Disabilities in Teachers- and Educational Professionals-Train. 日本教育大学協会研究年報. 2018. 36. 157-170
  • 森脇 愛子. 情緒と行動をアセスメントする : SDQ (特集 発達障害のアセスメント) -- (その他の有用なアセスメント). 臨床心理学. 2016. 16. 1. 52-56
  • Yuka KARIMATA, Aiko MORIWAKI, Yoko KAMIO, Toshihide SHIIKI, Hiroshi FUJINO. Relationship between Social Interaction and Characteristics of Social Behavior in Children with High-Functioning Autism Spectrum Disorder. Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences. 2014. 65. 2. 193-204
more...
Books (3):
  • 自閉スペクトラム バディ・システムスタートブック : 仲間づくりとコミュニケーションの支援
    学苑社 2018 ISBN:9784761407995
  • 学齢期自閉症スペクトラム障害児における友人関係に関する臨床発達心理学的研究
    森脇愛子 2013
  • 自閉症スペクトラムSST (ソーシャル スキル・トレーニング) スタートブック : チームで進める社会性とコミュニケーションの支援
    学苑社 2010 ISBN:9784761407292
Education (1):
  • 2009 - 2013 Tokyo Gakugei University United Graduate School of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東京学芸大学)
Work history (5):
  • 2018/04 - 2020/03 The University of Tokyo Research Center for Advanced Science and Technology
  • 2008/04 - 2018/07 東京小児療育病院 リハビリテーション科 心理係
  • 2013/04 - 2018/03 Tokyo Gakugei University
  • 2012/04 - 2013/03 National Center of Neurology and Psychiatry
  • 2009/04 - 2012/03 National Center of Neurology and Psychiatry
Committee career (2):
  • 2020/03 - 現在 臨床発達心理士認定運営機構 資格認定委員会
  • 2019/10 - 現在 日本LD学会 アクセシビリティ委員
Association Membership(s) (5):
日本学生相談学会 ,  日本臨床発達心理士会 ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page