Rchr
J-GLOBAL ID:201901013615925896   Update date: Apr. 18, 2024

Hoshi Mizuki

Hoshi Mizuki
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kensoran.hokkyodai.ac.jp/huehp/KgApp?kyoinId=ymmsyoogggy&keyword=
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (11): 歴史和解 ,  emotion ,  difficult history ,  doing history ,  historical consciousness ,  Sociocultural Approach ,  意味づけ ,  歴史を学ぶ意味 ,  experienced curriculum ,  history education ,  social studies education
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2028 歴史論争問題学習における「仕方なかった」という反応を減ずる倫理的判断のあり方
  • 2023 - 2026 公的論争問題の議論を活性化するための文脈に応じた評価基準・基準の開発
  • 2022 - 2024 歴史論争問題学習における生徒の感情変化と学習に与える影響
  • 2020 - 2021 海洋に着目した世界史カリキュラムの特質と意義 -World History for Us Allのカリキュラム全体構造と海洋を取り扱った単元の関係性に着目してー
  • 2019 - 2020 A Suggestive Research of Lesson Study Methodology for Teacher’s Deeper Reflection by Using Lesson Analysis as Evidence: Cooperative Process between Researchers and Practitioners
Show all
Papers (12):
  • Hoshi Mizuki. Trends in Social Studies Education Research in Japan(2022) :Development of a Typology of Social Studies Education Research based on Various Scientific Perspectives. 2023. 149. 61-73
  • 星瑞希. 中堅高校の1年生は知識構成型ジグソー法を用いた歴史授業をいかに意味づけるのかー学習文脈と生徒のアイデンティティに着目してー. 北海道教育大学紀要 教育臨床研究編. 2023. 74. 1. 45-60
  • HOSHI Mizuki. How High School Students Give Meaning to a History Lesson that is Aimed at Fostering Citizenship Focusing on the Learning Context and Student Identity. 2023. 22. 83-101
  • Mizuki HOSHI. Strategy for the teaching and assessment of the learning about difficult history:How to help students construct and evaluate discourses that contain their values. 2022. 34. 21-30
  • Mizuki HOSHI. Research on Lesson Development based on Framework of Questions and its improvement : Discussion about Growth of Students’ Disposition and Lessons Improvement. 2021. 34
more...
MISC (4):
  • 渡部竜也、星瑞希. 高大研やSNSに集い、学習する教師たち. 社会科教育. 2024. 780. 116-119
  • 星瑞希. 【書評】リンダ・S・レヴスティック、キース・C・バートン著/松澤剛・武内流加・吉田新一郎訳『歴史をするー生徒をいかす教え方・学び方とその評価』. 学藝社会. 2021. 37. 78-81
  • Tomohiro Suga, Mizuki Hoshi. Is it possible that the inquiry of history connect to understand present by designing the structure of the question. 2020. 740. 62-65
  • 星瑞希. 大学院生の立場 生徒が学ぶ意味を感じる地理授業 (特集 社会科教師は新科目「地理総合」をどのように受容するのか?) -- (誌上討論・大木実践をこう読む). 実践社会科教育課程研究. 2018. 2. 45-47
Books (6):
  • 世界の論争問題教育: 閉ざされた領域をどう考えるか
    東信堂 2024 ISBN:4798918741
  • 主権者教育を始めよう--これからの社会科・公民科・探究の授業づくり
    明石書店 2024 ISBN:4750357456
  • 社会科教育事典 第3版
    ぎょうせい 2024 ISBN:4324113432
  • 真正の評価--テストと教育評価の新しい科学に向けて
    春風社 2021 ISBN:4861107563
  • 江戸周辺の社会史ー「江戸町続」論のこころみー (東京学芸大学近世史研究会調査報告)
    名著出版 2018 ISBN:4626018270
more...
Lectures and oral presentations  (27):
  • How were "comfort women" taught in Japan?
    (2024)
  • 社会科学習者の思考やエージェンシーに着目した実証的・経験的研究の可能性と課題
    (第72回全国社会科教育学会全国研究大会 2023)
  • Why and how have learner emotions been studied in "difficult history" research?
    (2023)
  • 日本の歴史教科書に「暴力」はいかに叙述されるか?ー近代における戦争叙述の批判的談話分析ー
    (日本社会科教育学会 第73回全国研究大会 2023)
  • カリキュラムメーカーとしての歴史教師の養成を目指す教科指導法ー授業の類型論を活用してー
    (高大連携歴史教育研究会・第9回大会 2023)
more...
Education (3):
  • 2018 - 2022 The University of Tokyo
  • 2016 - 2018 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
  • 2012 - 2016 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (1):
  • Master(Education)Edu (Tokyo Gakugei University)
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 Hokkaido University of Education Faculty of Education Sapporo Campus
  • 2021/10 - 2022/03 Takachiho University
  • 2019/04 - 2022/03 中央大学附属中学高等学校 社会科・地理歴史科 非常勤講師
  • 2021/04 - 2021/09 Tokai University
Committee career (2):
  • 2023/10 - 現在 全国社会科教育学会 広報・ソーシャルメディア専門委員会専門委員
  • 2023/08 - 現在 高大連携歴史教育研究会 第5部会 副部会長
Awards (2):
  • 2022/06 - 独立行政法人 日本学生支援機構 特に優れた業績による奨学金返済免除(全額免除)
  • 2020/10 - Japanese Educational Research Association for the Social Studies Encouragement Award How Do Students Give Meaning to Their Teacher's History Lessons?
Association Membership(s) (10):
北海道歴史教育者協議会 ,  Japanese Association of Qualitative Psychology ,  高大連携歴史教育研究会 ,  National Council for the Social Studies ,  社会系教科教育学会 ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  東京学芸大学社会科教育学会 ,  JAPAN CURRICULUM RESEARCH AND DEVELOPMENT ASSOCIATION ,  NATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL METHODS ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page