Rchr
J-GLOBAL ID:201901015067648997
Update date: Feb. 01, 2024
Yuoka Takeshi
ユウオカ タケシ | Yuoka Takeshi
Affiliation and department:
Job title:
教授
Research field (3):
Education - general
, Education - general
, Primary/secondary education and curricula
Research keywords (5):
International Education
, Education for Sustainable Development
, Curriculum Development of World History
, History Education
, Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds (5):
- 2018 - 2021 世界史教育内容編成論の研究-ESDの視点に基づく「現代の諸課題」からの再構成-
- 2015 - 2019 Research on the viewpoint of ESD through the development of ESD teaching materials for Globally Important Agricultural Heritage Systems
- 2016 - 2016 資源・エネルギー問題に着目した世界史教育内容開発研究-産業遺産を教材として-
- 2014 - 2015 世界遺産を活用した世界史教材開発研究-ESDの視点から-
- 2015 - 2015 「現代の諸問題」を軸とした世界史教育内容開発研究-世界遺産を教材として-
Papers (15):
-
Takeshi Yuoka. One Method to Utilize World Heritage in Education: From the Perspective of School Education and Lifelong Learning. THE HANNAN RONSHU. 2021. 56. 2. 53-66
-
YUOKA Takeshi. Syllabus Planning for World History Education from the Viewpoint of the “Environmental Field” in ESD: Through the Analysis of Teaching “Modern Japanese Industrial Development”. 2019. 31. 31-40
-
SAKIHAMA Hideyuki, YUOKA Takeshi, AKIYAMA Wataru. Examination of the Result of Class Observation in High School in Pre-guidance of Education Practice. 2019. 55. 1. 11-19
-
YAMAGATA Takanobu, NAKAZAWA Shizuo, ONISHI Hiroaki, YUOKA Takeshi, KOHNO Shinya. ESD lesson development focused on “New wealth”: Through field survey of Globally Important Agricultural Heritage Systems “Nishi Awa Slanted Farming System”. 2019. 5. 5. 61-69
-
YUOKA Takeshi. Contents Organization of World History Focused on Education for Sustainable Development:Proposal of Retrospective Exploration Learning of History Based on “Contemporary Issues”. 2018. 19. 177-190
more...
MISC (2):
-
YUOKA Takeshi. Qualities and Abilities to be Nurtured from the Perspective of Social Studies. 2014. 664. 8
-
YUOKA Takeshi. Creating Lessons Based on Continuous Development of Inquiry. 2004. 1-8
Books (9):
-
地域から考える世界史-日本と世界を結ぶ
勉誠出版 2017 ISBN:4585221913
-
教科教育学研究の可能性を求めて
風間書房 2017 ISBN:475992177X
-
これからの学校教育を担う教師を目指す-思考力・実践力アップのための基本的な考え方とキーワード
学事出版 2016 ISBN:4761922745
-
教育実践学としての社会科授業研究の探求
風間書房 2015 ISBN:9784759920796
-
世界遺産の本奈良 : 学べる!
京阪奈情報教育出版 2012 ISBN:9784878065071
more...
Lectures and oral presentations (21):
-
総合的な探究の時間における探究課題設定-現代的な諸課題とESDの関連付けに着目して-
(日本学校教育学会 第34回研究大会 2019)
-
市民的資質の育成に向けた世界史教育-新旧学習指導要領の特質に着目して-
(日本国際理解教育学会 第29回研究大会 2019)
-
ESDの「環境」領域からの世界史教育内容開発-単元「近代日本の産業発展」を事例として-
(社会系教科教育学会 第30回研究発表大会 2019)
-
世界遺産に着目した世界史教育内容開発-「明治日本の産業革命遺産」を教材として-
(社会系教科教育学会 第29回研究発表大会 2018)
-
「環境」領域からの世界史教育内容開発-資源・エネルギー問題に着目して-
(全国社会科教育学会 第65回全国研究大会・社会系教科教育学会 第28回研究発表大会 合同研究大会 2016)
more...
Education (3):
- 2012 - 2016 Hyogo University of Teacher Education
- 2002 - 2004 Nara University of Education Graduate School of Education
- 1986 - 1990 Nara University of Education
Professional career (2):
- 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
- 修士(教育学) (奈良教育大学)
Work history (5):
- 2018 - 現在 Hannan University Faculty of Economics
- 2017 - 2018 Hannan University Faculty of Economics
- 2016 - 2017 奈良県教育委員会事務局 文化財保存課 主任主査
- 2006 - 2016 奈良県立法隆寺国際高等学校 教諭(2011年~歴史文化科長、2014年~教務主任)
- 1990 - 2006 奈良県立高等学校 教諭(1990年~高田東、1993年~北大和、2004年~斑鳩)
Association Membership(s) (7):
Japanese Society of ESD
, 日本グローバル教育学会
, 全国社会科教育学会
, Japan Association for the Social Studeis
, 社会系教科教育学会
, Japanese Association of School Education
, Japan Association for International Education
Return to Previous Page