Rchr
J-GLOBAL ID:201901015067648997   Update date: Apr. 29, 2021

Yuoka Takeshi

ユウオカ タケシ | Yuoka Takeshi
Affiliation and department:
Job title: 教授
Research field  (3): Education - general ,  Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (5): International Education ,  Education for Sustainable Development ,  Curriculum Development of World History ,  History Education ,  Social Studies Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2018 - 2021 世界史教育内容編成論の研究-ESDの視点に基づく「現代の諸課題」からの再構成-
  • 2015 - 2019 Research on the viewpoint of ESD through the development of ESD teaching materials for Globally Important Agricultural Heritage Systems
  • 2016 - 2016 資源・エネルギー問題に着目した世界史教育内容開発研究-産業遺産を教材として-
  • 2014 - 2015 世界遺産を活用した世界史教材開発研究-ESDの視点から-
  • 2015 - 2015 「現代の諸問題」を軸とした世界史教育内容開発研究-世界遺産を教材として-
Papers (15):
  • Takeshi Yuoka. One Method to Utilize World Heritage in Education: From the Perspective of School Education and Lifelong Learning. THE HANNAN RONSHU. 2021. 56. 2. 53-66
  • YUOKA Takeshi. Syllabus Planning for World History Education from the Viewpoint of the “Environmental Field” in ESD: Through the Analysis of Teaching “Modern Japanese Industrial Development”. 2019. 31. 31-40
  • SAKIHAMA Hideyuki, YUOKA Takeshi, AKIYAMA Wataru. Examination of the Result of Class Observation in High School in Pre-guidance of Education Practice. 2019. 55. 1. 11-19
  • YAMAGATA Takanobu, NAKAZAWA Shizuo, ONISHI Hiroaki, YUOKA Takeshi, KOHNO Shinya. ESD lesson development focused on “New wealth”: Through field survey of Globally Important Agricultural Heritage Systems “Nishi Awa Slanted Farming System”. 2019. 5. 61-69
  • YUOKA Takeshi. Contents Organization of World History Focused on Education for Sustainable Development:Proposal of Retrospective Exploration Learning of History Based on “Contemporary Issues”. 2018. 19. 177-190
more...
MISC (2):
  • YUOKA Takeshi. Qualities and Abilities to be Nurtured from the Perspective of Social Studies. 2014. 664. 8
  • YUOKA Takeshi. Creating Lessons Based on Continuous Development of Inquiry. 2004. 1-8
Books (9):
  • 地域から考える世界史-日本と世界を結ぶ
    勉誠出版 2017 ISBN:4585221913
  • 教科教育学研究の可能性を求めて
    風間書房 2017 ISBN:475992177X
  • これからの学校教育を担う教師を目指す-思考力・実践力アップのための基本的な考え方とキーワード
    学事出版 2016 ISBN:4761922745
  • 教育実践学としての社会科授業研究の探求
    風間書房 2015 ISBN:9784759920796
  • 世界遺産の本奈良 : 学べる!
    京阪奈情報教育出版 2012 ISBN:9784878065071
more...
Lectures and oral presentations  (21):
  • 総合的な探究の時間における探究課題設定-現代的な諸課題とESDの関連付けに着目して-
    (日本学校教育学会 第34回研究大会 2019)
  • 市民的資質の育成に向けた世界史教育-新旧学習指導要領の特質に着目して-
    (日本国際理解教育学会 第29回研究大会 2019)
  • ESDの「環境」領域からの世界史教育内容開発-単元「近代日本の産業発展」を事例として-
    (社会系教科教育学会 第30回研究発表大会 2019)
  • 世界遺産に着目した世界史教育内容開発-「明治日本の産業革命遺産」を教材として-
    (社会系教科教育学会 第29回研究発表大会 2018)
  • 「環境」領域からの世界史教育内容開発-資源・エネルギー問題に着目して-
    (全国社会科教育学会 第65回全国研究大会・社会系教科教育学会 第28回研究発表大会 合同研究大会 2016)
more...
Education (3):
  • 2012 - 2016 Hyogo University of Teacher Education
  • 2002 - 2004 Nara University of Education
  • 1986 - 1990 Nara University of Education
Professional career (2):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
  • 修士(教育学) (奈良教育大学)
Work history (5):
  • 2018 - 現在 Hannan University Faculty of Economics
  • 2017 - 2018 Hannan University Faculty of Economics
  • 2016 - 2017 奈良県教育委員会事務局 文化財保存課 主任主査
  • 2006 - 2016 奈良県立法隆寺国際高等学校 教諭(2011年~歴史文化科長、2014年~教務主任)
  • 1990 - 2006 奈良県立高等学校 教諭(1990年~高田東、1993年~北大和、2004年~斑鳩)
Association Membership(s) (7):
Japanese Society of ESD ,  日本グローバル教育学会 ,  全国社会科教育学会 ,  Japan Association for the Social Studeis ,  社会系教科教育学会 ,  Japanese Association of School Education ,  Japan Association for International Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page