Rchr
J-GLOBAL ID:201901015473555002   Update date: Apr. 04, 2024

Takuma Nishimura

Takuma Nishimura
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Educational psychology ,  Social psychology
Research keywords  (6): Self-determination Theory ,  Motivation ,  教授学習 ,  教育工学 ,  学校適応 ,  縦断データ解析
Research theme for competitive and other funds  (14):
  • 2023 - 2026 部活動動機づけと学習動機づけの相互関係の検討:転移のメカニズムと促進要因の検討
  • 2021 - 2025 A study of value transmission between parents and their children
  • 2023 - 2024 教師の学習指導の改善を促すフィードバックの効果:児童の積極的授業参加行動のアセスメント資料を活用して
  • 2021 - 2023 The Development of Educational Program for Facilitating Social Contribution Goals
  • 2014 - 2018 The role of failure in education: Elucidating the mechanism by which failure promotes learning, and expanding findings to school practices
Show all
Papers (57):
  • 藤原 和政, 西村 多久磨, 福住 紀明. 高等学校中途退学とソーシャルスキルの関連:学校生活満足度を媒介とした検討. 心理学研究. 2024. 95. 2
  • 福住 紀明, 西村 多久磨, 村上 達也, 藤原 和政. 小中学生におけるソーシャルスキルの個人内パターン:データの二次分析を通して. 学校カウンセリング研究. 2024. 24
  • Takuma Nishimura. A Unique Variance in Future Motivation for Observed Active Behaviors on Positive Class Participation Beyond the Effect of Current Motivation. Japanese Psychological Research. 2024
  • Nishimura, T, Komura, K. How to Facilitate Intrinsic Aspirations: An Intervention through Self-determination Theory Perspectives. Learning and Motivation. 2023. 82. 101885-101885
  • 藤原 和政, 西村 多久磨, 村上 達也, 福住 紀明. 中学生のソーシャルスキルと学校適応との関連-自己評定と教師評定による検討-. 心理学研究. 2023. 94. 1. 12-21
more...
MISC (16):
  • Takuma Nishimura. Preschool IQ score predicts academic test performance on the fourth grade but not psychological school adjustment. 2023 ISESS: International Symposium on Education and Social Sciences. 2023. 39-42
  • 氏家 達夫, 小松 孝至, 荘島 宏二郎, 酒井 渉, 野口 裕之, 鈴木 雅之, 西村 多久磨, 孫 媛. 第14回(2015年度)優秀論文賞 選考経過および講評. 教育心理学年報. 2017. 56. 342-347
  • Takuma Nishimura. What are the differences in learning environments of elementary and junior high school in Japan?. Asian Conference on Psychology and Behavioral Sciences 2015 Official Conference Proceedings. 2015
  • 西村 多久磨, 村上 達也. The mediating effects of the school stressor toward the relationship between psychopathic traits and aggressive behavior. 発達研究 : 発達科学研究教育センター紀要. 2015. 29. 75-84
  • 西村 多久磨, 村上 達也, 藤 桂. インターネットを介した出会い:出会いを促進・抑制する要因は何か. 2012年度研究支援事業 研究成果報告書. 2014. 22-28
more...
Books (5):
  • 学校現場で役立つ教育心理学 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2021 ISBN:9784762831799
  • 学校現場で役立つ教育相談 : 教師をめざす人のために
    北大路書房 2020 ISBN:9784762831256
  • 新・動機づけ研究の最前線
    北大路書房 2019 ISBN:9784762830723
  • 教育の効果-メタ分析による学力に影響を与える要因の効果の可視化-
    図書文化社 2018 ISBN:9784810076868
  • 誠信 心理学辞典 [新版]
    2014 ISBN:9784414305074
Lectures and oral presentations  (105):
  • 小中学校における積極的授業参加行動の指導の実態:教師を対象としたWeb調査の結果を踏まえて
    (日本学校カウンセリング学会第39回大会 2024)
  • ソーシャルスキルの個人内パターン(1):小学生の場合
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • ソーシャルスキルの個人内パターン(2):中学生の場合
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • 児童の積極的授業参加行動と学習動機づけとの関連:アセスメント尺度の開発のための項目分析
    (日本心理学会第87回大会 2023)
  • 小中学生における将来目標の発達的変化:達成確率に基づく評定を用いて
    (日本教育心理学会第65回総会 2023)
more...
Education (1):
  • 2008 - 2013 University of Tsukuba, Graduate School
Professional career (1):
  • Ph.D. in Psychology (University of Tsukuba)
Work history (10):
  • 2024/04 - 現在 Tokyo University of Science Organization for Education Advancement Center for Teacher Education Associate Professor
  • 2021/04 - 2024/03 Fukuyama City University Faculty of Education, Department of Childhood Education Lecturer
  • 2019/05 - 2021/03 Kochi University of Technology Research Associate
  • 2017/05 - 2019/04 トロント大学 Department of Psychology
  • 2017/05 - 2019/04 Japan Society for the Promotion of Science Overseas Research Fellowships
Show all
Committee career (2):
  • 2023/04 - 現在 日本学校カウンセリング学会 学校カウンセリング研究編集委員
  • 2023/01 - 現在 日本教育心理学会 教育心理学研究編集委員
Awards (7):
  • 2016/10 - 日本教育心理学会 日本教育心理学会優秀論文賞
  • 2013/10 - 日本パーソナリティ心理学会 日本パーソナリティ心理学会優秀大会発表賞
  • 2013/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会大会発表継続賞
  • 2013/08 - 日本カウンセリング学会 日本カウンセリング学会奨励賞
  • 2013/08 - 公益財団法人発達科学研究教育センター 発達科学研究教育奨励賞
Show all
Association Membership(s) (6):
Japanese School Counseling Association ,  Society for Personality and Social Psychology ,  Society for Research in Child Development ,  日本学級経営心理学会 ,  日本心理学会 ,  日本教育心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page