Rchr
J-GLOBAL ID:201901020450923040   Update date: Mar. 23, 2024

SAKAKI Hitomi

サカキ ヒトミ | SAKAKI Hitomi
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (6): 保育学 ,  成人教育 ,  社会教育 ,  地域子育て支援拠点 ,  子育て協同実践 ,  子育て支援
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2027 異年齢保育の実践論理:developmentalismに拠らない保育の価値の探求
  • 2022 - 2027 地域学習の構造に関する実証的研究:Community Storyの編集に着目して
  • 2021 - 2024 Learning Understanding Parents In Regional Childrearing Support
  • 2018 - 2022 Local diversity in ECEC practitioners' attitudes and beliefs about children and their formation process
  • 2015 - 2019 The developmental coupling in different-age group : interdisciplinary communication over the concept of human development
Show all
Papers (17):
  • The Logic of Transformation from “Participants” to “Practitioners” in Community Child-Rearing Support Centers. 2024. 115. 23-40
  • Sakaki Hitomi. Transformation of Childcare Worker's View of Childcare/Themselves through Transition from "Field of Childcare" to "Field pf Parenting Support". 2023. 18. 25-42
  • Study on History of the Social Work Projects in Hakodate City -Part 4- Focusing on the Development of EKIMAE GORYOUKAKU Nursery School -. 函館短期大学紀要. 2019. 46. 105-117
  • The Development of Understanding children and Understanding parents of Parents and Staffs in Drop in Center. 函館短期大学紀要. 2019. 46. 77-84
  • 榊 ひとみ. Rousseau's 〈amour-propre〉 theory on "Emile ou de l'education" : Focusing on the Ambiguity of 〈amour-propre〉. 函館短期大学紀要. 2018. 45. 83-92
more...
MISC (6):
  • 榊 ひとみ. 問題状況の対象化と協同的に問題解決していくことへの道筋 : 3本の報告の構造化の試み-北海道教育学会・日本教育学会北海道地区共催シンポジウム(2021年3月)の記録 ポストコロナ社会と教育の課題 : 北海道の現状を踏まえて. 教育学の研究と実践 / 北海道教育学会学会誌編集委員会 編. 2022. 17. 82-84
  • 榊 ひとみ. 『対人支援職者の専門性と学びの空間 看護・福祉・教育職の実践コミュニティ』高橋満・槇石多希子編著. 生活指導研究. 2017. 34. 95-97
  • 宮崎 隆志, 榊 ひとみ, 向井 健, 阿知良 洋平, 成田 康子, 阿部 隆之. Blueprint for forthcoming welfare society: perspective of "Hioki Masayo's 50 recipes for attractive community development". Study of adult education. 2010. 28. 103-118
  • 宮崎 隆志, 松田 瑛美, 日置 真世, 横井 敏郎, 杉山 晋平, 市原 純, 榊 ひとみ, 向井 健, 阿知良 洋平, 成田 康子. 移行支援コミュニティとしての学校像の探究 : コミュニティ・エンパワメントの視点から(【テーマB-6】若者の移行過程変容と学校,テーマ型研究発表【B】,発表要旨). 日本教育学会大會研究発表要項. 2010. 69. 0. 424-425
  • 榊 ひとみ. 子育ての「矛盾」を語り、綴る、親たちの学び. 月刊社会教育. 2009. 53. 2. 56-61
more...
Education (2):
  • 2006 - 2015 北海道大学大学院 教育学研究科 博士課程
  • 2004 - 2006 北海道大学大学院 教育学研究科 修士課程
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (北海道大学大学院教育学研究科)
Work history (3):
  • 2020/04 - 現在 Sapporo Gakuin University Faculty of Humanities, Department of Child Development
  • 2017/04 - 2020/03 Hakodate Junior College Department of Early Childhood Care and Education
  • 2016/04 - 2017/03 Hakodate Junior College Department of Early Childhood Care and Education
Committee career (2):
  • 2023/04 - 現在 公益財団法人 コープさっぽろ社会福祉基金 理事
  • 2021/07 - 現在 札幌市社会教育委員会議 札幌市社会教育委員
Association Membership(s) (6):
北海道教育学会 ,  日本子ども虐待防止学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF GUIDANCE ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  THE JAPAN SOCIETY FOR THE STUDY OF ADULT AND COMMUNITY EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page