Rchr
J-GLOBAL ID:202001000541161763   Update date: Aug. 22, 2023

MEGUMI KAWAGUCHI

カワグチ メグミ | MEGUMI KAWAGUCHI
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (1): Early childhood education and childcare
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2021 - 2024 大人の言語刺激がこどもの行動形成に与える影響-0歳から5歳の発達段階と行動分析-
  • 2018 - 2019 保護者支援と保護者理解を高める学びのあり方
  • 2017 - 2019 実践における保育の質-保育者の言葉がけとこどもの反応を行動分析学的視点から分析する-
Papers (13):
  • Kawaguchi Megumi, Ohashi Megumi M., Iume Yumiko. Relationship between Understanding and Motivation of Remote Learning in University Students. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2023. 40. 3. 219-227
  • 大橋 恵・川口めぐみ・井梅由美子. 大学における授業形態と受講生による評価に関する基礎的データ:2020年度の遠隔授業を取り上げて. 社会と調査. 2023. 30
  • 井梅由美子・川口めぐみ・大橋 恵. COVID-19禍における遠隔授業が大学生のメンタルヘルスに及ぼす影響. 応用心理学研究. 2023
  • 大橋 恵・川口めぐみ・井梅由美子. 遠隔授業に対する大学生の主観的理解度と評価にかかわる要因の検討-非同期型 e ラーニングの場合-. 東京未来大学研究紀要. 2022. 16. 121-133
  • 幼児の共食行動場面における視線の移動-視線から生まれる人間関係-. 近畿大学豊岡短期大学論集. 2020. 16. 125-130
more...
MISC (13):
  • 大橋 恵, 川口 めぐみ, 井梅 由美子. 大学における授業形態と受講生による評価に関する基礎的データ : 2020年度の遠隔授業を取り上げて-The Type of classes among Japanese College Students Experienced and their Evaluation : Basic Data with remote classes. 社会と調査 = Advances in social research / 社会調査士資格認定機構 編. 2023. 30. 75-79
  • 大橋 恵・川口めぐみ・井梅由美子. 様々なタイプの遠隔授業に対する大学生の満足度と評価(1)経験した遠隔授業タイプによる違いを中心に. 日本心理学会第85回大会 P009. 2021
  • 井梅由美子,大橋 恵,川口めぐみ. 様々なタイプの遠隔授業に対する大学生の満足度と評価(3)コロナ禍での学生の生活変化とメンタルヘルスへの影響について. 日本心理学会第85回大会 P011. 2021
  • 川口めぐみ,大橋 恵,井梅由美子. 様々なタイプの遠隔授業に対する大学生の満足度と評価(2)COVID-19による学びの理解度の現状. 2021
  • Megumi, M. Ohashi, Megumi Kawaguchi, and Yumiko Iume. Subjective comprehension and evaluation of e-learning by commuting college students in Japan: The case of asynchronous e-learning. 2021
more...
Books (6):
  • 保育の心理学 育ってほしい10の力
    中山書店 2022
  • 乳幼児心理学 子ども理解と援助
    クオリティケア 2021
  • 子育て支援
    中山書店 2020
  • コンパクト版 保育者養成シリーズ [新版] 保育の心理学
    一藝社 2020
  • コンパクト版 保育者養成シリーズ [新版] 保育の心理学II
    2018
more...
Lectures and oral presentations  (26):
  • 名前を呼ばれるだけでこどもは大人の心を察知する
    (日本心理学会第86回大会 2022)
  • 様々なタイプの遠隔授業に対する大学生の満足度と評価(3)コロナ禍での学生の生活変化とメンタルヘルスへの影響について
    (日本心理学会第85回大会(Web開催) 2021)
  • 様々なタイプの遠隔授業に対する大学生の満足度と評価(1)経験した遠隔授業タイプによる違いを中心に
    (日本心理学会第85回大会(Web開催) 2021)
  • 様々なタイプの遠隔授業に対する大学生の満足度と評価(2)学びの理解度の内容分析とモチベーションとの関連
    (日本心理学会第85回大会(Web開催) 2021)
  • Subjective comprehension and evaluation of e-learning by commuting college students in Japan: The case of asynchronous e-learning.
    (14th meeting of Asian Association of Social Psychology (p.196) 2021)
more...
Education (1):
  • 2007 - 2009 Hokkaido University
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (北海道大学)
Work history (8):
  • 2020/04 - 現在 Tokyo Future University School of Child Psychology Department of Child Psychology Speciality of Childcare Lecturer
  • 2009/04 - 現在 近畿大学豊岡短期大学 通信教育部こども学科 非常勤講師
  • 2018/04 - 2020/03 駒沢女子短期大学 准教授
  • 2015/04 - 2018/03 駒沢女子短期大学 専任講師
  • 2014/04 - 2015/03 札幌大谷短期大学 専任講師
Show all
Awards (1):
  • 2017 - 発達科学研究教育センター(CODER) 発達科学研究教育奨励賞受賞
Association Membership(s) (7):
日本応用心理学会 ,  日本感性工学会 ,  日本感情心理学会 ,  日本認知心理学会 ,  日本発達心理学会 ,  日本保育学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page