Rchr
J-GLOBAL ID:202001001349669830
Update date: Apr. 14, 2024
Nomura Osamu
Nomura Osamu
Affiliation and department:
Research field (4):
Education - general
, Emergency medicine
, Fetal medicine/Pediatrics
, Healthcare management, medical sociology
Research keywords (4):
Emotions
, Educational Psychology
, Health Professions Education
, Pediatric Emergency Medicine
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2023 - 2027 ウェアラブルデバイスにより学習者と指導者の感情調整機構を明らかにする医学教育研究
- 2021 - 2026 危機的状況で湧き立つ医療者の感情を可視化するモバイルラボの創成
- 2021 - 2023 コロナ禍で持続可能な遠隔シミュレーション医学教育の開拓
- 2020 - 2023 日本語版医学教育感情尺度の発展的妥当性検証:日本初の学習者感情の医学教育研究
- 2020 - 2023 りんご農作業にともなう高所墜落予防のための先駆的橋渡し研究:外傷医学と工学の融合
- 2021 - 2022 弘前市内での住宅火災を予防するための救急・社会医学と経済学の融合的研究
- 2020 - 2022 医療者の感情を測定可能にするデジタルツールの開発
- 2020 - 2021 日本語版Script Concordance Testの開発と妥当性検証
- 2020 - 2021 小児領域に特化した日本語版臨床推論能力評価ツールの開発と妥当性検証
- 2014 - 2017 Direction of educational program for clinical reasoning on determining content for elderly care
Show all
Papers (97):
-
Residential fire occurrence and damage risk and residents' willingness to install air conditioning as a preventive measure. Hirosaki Medical Journal. 2024. 74. 28-39
-
Osamu Nomura, Yuki Soma, Mariko Takiguchi, Yasushi Matsuyama, Hirofumi Tomita. Validity arguments for creating a short motivation scale through adaptation of the Japanese motivated strategies for learning questionnaire. MedEdPublish. 2024
-
Kana Sugiyama, Osamu Nomura, Jin Irie, Yoshiya Ishizawa, Shuhei Takauji, Mineji Hayakawa, Yoshinori Tamada, Hiroyuki Hanada. Effects of rewarming therapies on outcomes in accidental hypothermia: A secondary analysis of a multicenter prospective study. The American Journal of Emergency Medicine. 2024
-
山本龍之介, 杉山佳奈, 佐々木宏和, 石澤義也, 野村理, 花田裕之. 市民による早期除細動が住宅発生院外心肺停止患者の予後に与える効果に関するわが国の系統的レビュー. 救急医学. 2024. 48. 2. 235-241
-
Hiro Nakao, Osamu Nomura, Chie Nagata, Akira Ishiguro. Peer Learning Has Double Effects in Clinical Research Education: A Qualitative Study. International Journal of Pediatrics. 2024
more...
MISC (13):
-
太田 邦雄, 種市 尋宙, 賀来 典之, 伊藤 英介, 中林 洋介, 赤嶺 陽子, 石川 順一, 岡本 吉生, 加久 翔太朗, 久保 達哉, et al. 防ぎうる心停止から子どもたちを守る 日本小児科学会小児診療初期対応コース (Japan Pediatric Life Support ; JPLS course)の開発経緯と今後の展望. 日本小児科学会雑誌 = The journal of the Japan Pediatric Society. 2023. 127. 5. 795-803
-
西城 卓也, 淺田 義和, 今福 輪太郎, 尾上 剛史, 黄 世捷, 高見 秀樹, 野村 理, 高橋 優三. 新設された資質・能力「情報・科学技術を活かす能力」-A Newly Established Quality and Competency "Making Use of Information, Science and Technology"-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 149-156
-
小松 弘幸, 山脇 正永, 生坂 政臣, 江頭 正人, 小西 靖彦, 鈴木 敬一郎, 島田 昌一, 野村 理, 松山 泰, 矢野 晴美, et al. 医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)と医師国家試験出題基準との整合-Alignment of the 2022 Revision of the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan with the 'Standards of the National Medical Practitioners Qualifying Examination'-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 157-163
-
松島 加代子, 淺田 義和, 野村 理, 春田 淳志, 山口 久美子, 近藤 猛, 錦織 宏, 小西 靖彦. 方略とGood Practice(1)-Educational Strategies and Good Practice(1)-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 177-181
-
矢野 晴美, 松山 泰, 及川 沙耶佳, 菊川 誠, 清水 郁夫, 野村 理, 錦織 宏. 医学教育モデル・コア・カリキュラム(令和4年度改訂版)国際発信・医学教育先進国の動向-The 2022 Revision of the Model Core Curriculum for Medical Education in Japan for Healthcare Professionals and Global Trends in Health Professions Education-特集 Making of 医学教育モデル・コア・カリキュラム. 医学教育 = Medical education (Japan) / 日本医学教育学会 編. 2023. 54. 2. 194-198
more...
Books (5):
-
医学教育カリキュラム開発(医学教育プログラム開発:改題)
篠原出版新社 2024 ISBN:486705822X
-
小児救急標準テキストーbasic編ー
中外医学社 2023 ISBN:4498145860
-
PALS小児の二次救命処置 プロバイダーマニュアル
American Academy of Pediatrics 2021
-
JRC蘇生ガイドライン
医学書院 2021 ISBN:9784260046374
-
インストラクショナルデザイン理論とモデル : 学習者中心の教育を実現する
北大路書房 2020 ISBN:9784762831119
Lectures and oral presentations (43):
-
論拠に基づいた 小児医学教育への道程
(第177回日本小児科学会青森地方会 2023)
-
青森県における少子化とへき地尺度との関連
(令和5年度小児保健協会総会プログラム 2023)
-
Association between pediatrics residents’ scholarship and publication requirement policy in Japan
(18th Congress of the Asian Society for Pediatric Research 2023)
-
Creating Short Motivation Scale through Adaptation of Japanese Motivated Strategies for Learning Questionnaire
(AMEE 2023 2023)
-
Disruption of the internal jugular vein by subcutaneous emphysema
(The 6th World Trauma Congress, 2023 2023)
more...
Education (3):
- 2017 - 2019 McGill University
- 2013 - 2017 Hirosaki University Graduate School of Medicine
- 2001 - 2007 Hirosaki University
Work history (7):
Committee career (5):
- 2023/04 - 現在 公益社団法人医療系大学間共用試験実施評価機構 医学系OSCE到達基準検討委員会
- 2022/06 - 現在 一般社団法人医学教育学会 医学教育モデルコアカリキュラム調査研究特別委員会
- 2022/06 - 現在 日本小児科学会 生涯教育・専門医育成委員会
- 2021/06 - 現在 日本小児科学会 JPLS委員会
- 2019/04 - 2023/03 公益社団法人日本小児科学会 試験運営委員会
Awards (5):
- 2023/08 - 弘前大学 教育に関して優れた業績を上げた教員
- 2023/04 - American Heart Association Volunteer Award
- 2021/09 - An International Association for Medical Education (AMEE) Associate Fellow
- 2021/07 - Japan Society for Medical Education Bronze Award for Academic Excellence Japanese medical learners’ achievement emotions: Accounting for culture in translating Western medical educational theories and instruments into an asian context
- 2020/12 - 弘前大学医学部附属病院 令和2年度弘前大学医学部附属病院診療奨励賞
Return to Previous Page