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J-GLOBAL ID:202001002397987573   Update date: Oct. 16, 2024

Kurihara Kazuki

クリハラ カズキ | Kurihara Kazuki
Affiliation and department:
Research field  (3): Education - general ,  Sociology ,  Sociology of education
Research keywords  (4): エスノメソドロジー ,  Sociology of Education ,  子どもの貧困 ,  Teacher Education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2027 「教育で社会を変える」ことのリアリティ--「子どもの貧困」対策に焦点を当てて
  • 2022 - 2027 貧困研究の実装フィージビリティの理論的・実証的研究
  • 2023 - 2026 多重構造社会での生活・教育実践、移行過程と包摂-親子インタビューと高校調査から
  • 2023 - 2024 A Study on the Application of the Concept of Poverty by People Addressing "Child Poverty" Interventions
  • 2022 - 2024 Construction of Child Poverty Database
Papers (10):
  • 栗原和樹. [研究ノート]教育研究と質的研究方法論. 一橋社会科学. 2024. 16. 59-66
  • ETHNOMETHODOLOGY OF THE CONCEPT OF POVERTY IN TEACHER RELATED PRACTICES FOCUSING ON PROFESSIONAL NORMS AND THE PRACTICE OF APPLYING THE CONCEPT. 2023
  • Issues of Integrated Learning in the Revision of Courses of Study: Focusing on the Difficulties of Curriculum Policy around Inquiry-Based Learning. 2023. 74. 169-190
  • Social Inclusion in England : Several Case studies in School Education and Social Education. 2023. 72. 55-70
  • 栗原和樹. 教師にとって「子どもの貧困」に関わる経験はいかなるものか:「学習」を語る方法に焦点を当てて. 日本教師教育学会年報. 2022. 31. 112-124
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MISC (6):
  • 栗原和樹. 多重対応分析を用いた東京都の子育て空間の素描. 東京都立大学 子ども・若者貧困研究センター Working Paper Series. 2024. 37. 1-11
  • 栗原和樹. 【図書紹介】松本伊智朗編著『子どもと家族の貧困:学際的調査からみえてきたこと』. 貧困研究. 2023. 30. 94
  • 田中祐児, 栗原和樹, 数実浩佑. 関東調査からみる若者の貧困と排除. 令和4年度 日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果・報告書 学校システムにおける排除と包摂に関する教育社会学的研究:マイノリティの視点から〈最終報告書〉. 2023. 153-177
  • 西田芳正, 知念渉, 栗原和樹, 田中祐児, 瀬戸麗. 子どもの貧困対策法は学校システムにどのような影響をもたらしうるか:貧困を生きる子ども・若者の排除と包摂. 令和3年度 日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果・報告書 学校システムにおける排除と包摂に関する教育社会学的研究:マイノリティの視点から. 2022. 35-55
  • 湯承晨, 近藤天之, 小山宰, 栗原和樹, 瀧澤宏直, 張秀賢, 梶原豪人, 阿部彩. 日本における子どものフード・インセキュリティ指標の構築. 東京都立大学 子ども・若者貧困研究センター Working Paper Series. 2020. 11. 1-16
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Books (2):
  • 質的研究アプローチの再検討 : 人文・社会科学からEBPsまで
    勁草書房 2023 ISBN:9784326303243
  • ユネスコ・教育を再考する : グローバル時代の参照軸
    学文社 2022 ISBN:9784762031960
Lectures and oral presentations  (15):
  • 批判的教育学の(不)可能性
    (日本教育社会学会第76回大会 2024)
  • 日本の「子どもの貧困」とは?
    (オープンユニバーシティ2024年度冬期高校生向け講座 2024)
  • 東京における子育て空間の素描
    (社会政策学会第 147 回(2023 年度秋季)大会 2023)
  • どのような教師が社会正義を志向しているか:TALIS2018を用いた国際比較
    (日本教師教育学会第33回大会 2023)
  • 都市で育つ/育てる(2):教育をめぐる親子の苦悩
    (日本教育社会学会第75回大会 2023)
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Education (3):
  • 2019 - 2023 Hitotsubashi University
  • 2017 - 2019 Hitotsubashi University
  • 2012 - 2017 Tokyo Gakugei University Faculty of Education
Professional career (2):
  • Master of Social Science (Hitotsubashi University)
  • Doctor of Philosophy in Social Science (Hitotsubashi University)
Work history (8):
  • 2024/09 - 現在 Hitotsubashi University Graduate School of Economics
  • 2024/04 - 現在 Waseda University School of Education
  • 2022/09 - 現在 Daito Bunka University Faculty of Sociology
  • 2022/04 - 現在 神田外語大学 グローバル・リベラルアーツ学部 非常勤講師
  • 2024/04 - 2024/09 Tokyo Gakugei University
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Committee career (2):
  • 2023/09 - 現在 日本教育社会学会 事務局員
  • 2018 - 現在 〈教育と社会〉研究会 編集委員会 編集委員
Association Membership(s) (6):
エスノメソドロジー・会話分析研究会 ,  日本社会学会 ,  日本子ども社会学会 ,  日本教師教育学会 ,  日本教育社会学会 ,  〈教育と社会〉研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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