Rchr
J-GLOBAL ID:202001002913982273   Update date: Nov. 02, 2025

Saito Ryo

さいとう りょう | Saito Ryo
Affiliation and department:
Other affiliations (2):
  • Tohoku University  Cognitive Sciences Lab., International Research Institute of Disaster Science 
  • Tohoku University  Advanced Institute of AI So-Go-Chi (Convergence Knowledge) Informatics 
Research field  (7): Experimental psychology ,  Cognitive sciences ,  Educational psychology ,  Educational technology ,  Other ,  Primary/secondary education and curricula ,  Linguistics
Research keywords  (56): 認知科学 ,  心理学 ,  災害科学 ,  認知心理学 ,  教育実践学 ,  教育学 ,  応用心理物理学 ,  学習科学 ,  教育実践 ,  心理測定 ,  測定・評価 ,  効果検証 ,  妥当性 ,  防災教育 ,  震災学習 ,  言語 ,  記憶 ,  memory retrieval ,  エピソード記憶 ,  自伝的記憶 ,  collective memory ,  認知バイアス ,  スキーマ ,  教授・学習 ,  retrieval practice ,  テスト ,  振り返り ,  行動解析 ,  眼球運動 ,  瞳孔 ,  マインドセット ,  自由意志 ,  知能観 ,  失敗観 ,  読解 ,  ICT ,  SLA ,  languaging ,  フィードバック ,  second language writing ,  情報倫理 ,  メディアリテラシー ,  状況モデル ,  意識 ,  Psychological First Aid ,  心のケア ,  資質・能力 ,  方言 ,  モビリティ ,  日本 ,  トルコ ,  インドネシア ,  2004 Indian Ocean earthquake and tsunami ,  2023 Türkiye-Syria earthquakes ,  令和6年能登半島地震 ,  東日本大震災
Research theme for competitive and other funds  (38):
  • 2024 - 2028 人間特性に対する科学的理解を促す学校防災授業のデザイン
  • 2023 - 2028 Development of Recovery Evaluation Methods in Disaster-affected Areas in Indonesia and Clarification of Spatio-temporal Changes in Disaster Risk Perception
  • 2024 - 2027 学校安全の自校化を支援する地理情報システムと教職員のリテラシーに関する研究
  • 2025 - 2026 Natech リスクを有する建物への再入棟行動の抑制の実現:防災マンガ教材を用いた教育デザインの開発
  • 2025 - 2026 混合研究法を用いた放射線に関する家族内リスク・コミュニケーションの検討
Show all
Papers (52):
  • Kento Katsuragawa, Ryo Saito, Anna Suzuki, Makiko Takao. Relationship between subjective wellbeing, personality traits, and lifestyle migration: A web-based survey analysis in Japan. Wellbeing, Space and Society. 2025
  • Michiyo Oda, Ryo Saito. Development and evaluation of a course integrating machine translation and Generative AI in higher education English learning. JALTCALL Trends. 2025. 1. 1. 124-132
  • Yusuke Koshiba, Ryo Saito. Disaster education: Do manga materials based on the overlooked concept of postevacuation behaviors affect selective attention in people returning immediately after a major earthquake to evacuated buildings posing Natech risks?. International Journal of Disaster Risk Reduction. 2025. 128
  • 登本 洋子, 木村 塁, 齋藤 玲, 堀田 龍也. マルチモーダル生成AIツールを用いた小学生に対する産学連携授業の実践と評価-生成AIへの関心や動機づけに着目して-. 教育情報研究. 2025
  • 佐藤美佳, 邑本俊亮, 保田真理, 齋藤玲, 伊東尚美, 中野篤. 福島県在住の防災士を対象とした原子力防災/放射線防災研修の取り組み. リスク学研究. 2025
more...
MISC (12):
  • 齋藤玲. 防災ヒーローになろう!心理学から学ぶ防災共創ワークショップ! ミニブックレット. 2025
  • 菅原翔太, 齋藤玲. デジタル時代の小大連携による学校防災教育の新たなる挑戦と展望ー心理学・認知科学に対する理解深化を促す保護者参加型の防災共創授業ー. 視聴覚教育2024年12月号(通巻第926). 2024
  • 齋藤玲. 第5回「防災教育共創教室」Build Back Betterの実現を目指して~記憶の時間距離減衰効果(仮説)を手がかりとして~. 少年写真新聞社 みんなの安全ニュース(第1705号). 2024
  • 齋藤玲. 第4回「防災教育共創教室」認知バイアスを理解して、災害に備える~防災共創授業を事例として~. 少年写真新聞社 みんなの安全ニュース(第1703号). 2024
  • 齋藤玲. 第3回「防災教育共創教室」ネットワークのちから~常日頃を災害時につなげるために~. 少年写真新聞社 みんなの安全ニュース(第1700号). 2024
more...
Books (4):
  • The Possibility of Geographic Area and Time Distribution of DRR Education to Represent Disaster Collective Memory: A Time Geographic Study of Newspapers in Japan - Inclusive and Integrated Disaster Risk Reduction
    2025 ISBN:3031810716
  • DRR Delivery Lessons not only for Children but also Teachers: A Motivational Typology of Schools in DRR Education and Beyond - Inclusive and Integrated Disaster Risk Reduction
    2025 ISBN:3031810716
  • 教師のための防災学習帳
    2021
  • 教師のための防災学習帳
    朝倉書店 2021
Lectures and oral presentations  (167):
  • Exploring EFL Learners’ Perceptions of Generative AI through the Technology Acceptance Model: Insights from an AI Literacy Program
    (33rd International Conference on Computers in Education (ICCE2025) 2025)
  • Charting Kakkoii Aircraft through the Intersection of the Humanities and Engineering: A Preliminary Survey Report
    (22nd International Conference on Flow Dynamics (to be presented) 2025)
  • 動画撮影における縦型・横型の使い分けに関する予備的調査
    (第38回研究会 & 第12回社会コミュニケーション部会 2025)
  • Mini Electric Mobility for BOSAI: Navigating Dynamic Scenarios and Phases for Inclusive Resilience in Motion
    (AIWEST-DR 2025 2025)
  • 英作文フィードバックに対する認知・情動と書き直しの関連-中学校における実践研究-
    (全国英語教育学会 第50回記念埼玉研究大会 2025)
more...
Works (3):
  • マイクロソフトWordにおいて二段×行番号の組み合わせ設定時のエラー対処
    右カラムの番号が出ないときのtips 2025 -
  • Mac機で、Rstudio内で、anovakunを読み込む方法
    2022 -
  • anovakunで二要因(3[対応なし]×3[対応あり]の分散分析をするためのメモ
Education (4):
  • 2014 - 2019 Tohoku University Graduate School of Information Sciences
  • - 2019 Tohoku University Graduate School of Information Sciences Information Literacy Education Program
  • 2012 - 2014 東北大学 大学院情報科学研究科 学習心理情報学講座
  • 2008 - 2012 Miyagi University of Education Faculty of Education
Professional career (3):
  • Ph.D. (Information Sciences) (Tohoku University)
  • M.A. (Information Sciences) (Tohoku University)
  • B.A. (School Education) (Miyagi University of Education)
Work history (7):
  • 2024/04 - 現在 東北大学総合知インフォマティクス研究センター
  • 2024/04 - 現在 東北大学 大学院情報科学研究科 認知心理情報学研究室 助教
  • 2024/04 - 現在 東北大学 災害科学国際研究所 認知科学研究分野 (兼任)助教
  • 2022/11 - 2024/03 東北大学ヨッタインフォマティクス研究センター
  • 2022/04 - 2024/03 東北大学 災害科学国際研究所 認知科学研究分野 助教
Show all
Committee career (6):
  • 2025/04 - 現在 Jurnal Psikologi - Indonesia Journal of Psychology Managing Editor
  • 2024 - 現在 Jurnal Psikologi - Indonesia Journal of Psychology Editorial Boards Member
  • 2023 - 現在 東北英語教育学会 査読委員
  • 2022 - 現在 東北英語教育学会 編集委員
  • 2025 - 2025 日本教育工学会 特任編集委員
Show all
Awards (6):
  • 2025/07 - The 25th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2025) Best Full Paper Nomination Assessing a ChatGPT-Integrated EFL Program Through Self-Determination Theory;Technology Acceptance Model
  • 2023/11 - 日本災害情報学会 「第27 回学会大会日本災害情報学会」「優秀発表賞」 「リスクコミュニケーターが持つ各種メディア発信の放射線情報に対する信頼度の違い:防災士対象調査を通して」
  • 2022/11 - 東北大学 「第9回東北大学若手研究者アンサンブルワークショップ」「優秀講演賞」 震災と学校:震災記憶、不安、心理的配慮と心のケアに関する研究展望
  • 2022/11 - 日本教育メディア学会 「日本教育メディア学会論文賞」 テレビ・ドキュメンタリーに対する番組制作者と大学生の意識・態度の違いに関する調査研究
  • 2022/09 - 日本自然災害学会 「第41回日本自然災害学会学術講演会」学術発表優秀賞 教員養成大学における防災教育授業が初年次生の防災教育に対する意識,利他態度,情報処理スタイルに及ぼす効果と個人差
Show all
Association Membership(s) (12):
日本教育メディア学会 ,  東北地理学会 ,  日本災害情報学会 ,  Psychonomic Society ,  日本自然災害学会 ,  全国英語教育学会 ,  東北英語教育学会 ,  防災教育学会 ,  日本読書学会 ,  日本教育工学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page