Rchr
J-GLOBAL ID:202001003140881002   Update date: Feb. 01, 2024

MUKAI Daiki

ムカイ ダイキ | MUKAI Daiki
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://rika-tankyu.com/
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): Science Education ,  Inquiry Based Learning ,  探究の過程 ,  STEAM教育
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2020 - 2022 Modeling of the hypothesis formation-verification process and development of teaching and support strategies for inquiry activities in science education
Papers (8):
  • Development of the On-demand Teacher Training Program of Science Problem-Inquiry Activities for Young Primary School Teachers and Attempt of Learner's Achievement Level Evaluation of the Program Using Rubric. 2023. 71. 349-364
  • The Qualitative Analysis of STEAM Educational Practices for Modeling the Inquiry Process. School Education Research of Osaka Kyoiku University. 2022. 20. 37-45
  • 向井 大喜. 科学的探究における仮説形成支援方略の開発. 兵庫教育大学 学位論文. 2021
  • MUKAI Daiki, MATSUMOTO Shinji. Analysis of the Deductive Reasoning Process in the Hypothesis Verification Activities of College Students. Journal of Research in Science Education. 2021. 61. 3. 515-526
  • Significance of Investigation learning to Realize Deep Active Learning(2). Journal of Education Research Center for Educational Career Enhancement. 2019. 1. 1-10
more...
MISC (3):
  • MUKAI Daiki, MURAKAMI Tadayuki, MATSUMOTO Shinji. Formulation of a Hypothesis in Exploratory/Inquiry-based Activity, and Its Support in high School. Science Education Monthly. 2019. 68. 11. 42-44
  • 向井 大喜, 村上 忠幸, 中野 英之. 24M-701 楽器への「気づき」から探究を考察する : 弦鳴楽器「ストリングラフィ」と楽器・音の多様性を通して(理科教育論,理科教育史,一般研究発表(口頭発表)). 日本理科教育学会全国大会要項. 2014. 64. 461-461
  • 向井 大喜, 村上 忠幸, 中野 英之. P24 「身近なものが楽器に!?」という驚きを探究に : ストリングラフィをテーマに(ポスター発表,研究発表). 日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会)発表要旨集. 2013. 2013. 114-114
Books (2):
  • つくりながら考えたはじめてのSTEAM教育: 大阪教育大学「課題探究型STEAM教育」の実践から
    Kindle出版 2022 ISBN:9784600008765
  • 小学校理科を教えるために知っておきたいこと-初等理科内容学と指導法-
    東洋館出版社 2022 ISBN:9784491047225
Lectures and oral presentations  (11):
  • 大阪教育大学附属天王寺中学校「自由研究」実践の評価:生徒アンケート分析とインタビュー調査より
    (日本理科教育学会近畿支部大会(大阪大会) 2022)
  • 小学校の若手教員を対象とした課題探究型オンデマンド理科研修プログラム
    (安積, 典子 向井, 大喜 種田, 将嗣 平川, 尚毅 川上, 雅弘 萩原, 憲二 秋吉, 博之 仲矢, 史雄 山内, 保典 2022)
  • 科学性と工学性に着目した探究活動の分類と評価のあり方:大学生対象の STEAM 教育実践の分析を基に
    (日本理科教育学会第72回全国大会(旭川大会) 2022)
  • 活動の省察を促す振り返りシートによる探究活動の評価
    (日本理科教育学会第71回全国大会(群馬大会) 2021)
  • 仮説形成に着目した高校生の探究活動に対する視点
    (第25回「化学教育サロン」 2020)
more...
Education (3):
  • 2018 - 2021 Hyogo University of Teacher Education The Joint Graduate School (Ph.D.Program) in Science of School Education Natural Science Education
  • 2016 - 2018 Kyoto University of Education Graduate School of Research Division Education
  • 2007 - 2014 Kyoto University of Education Faculty of Education
Professional career (2):
  • Doctor of Philosophy Education) (Hyogo University of Teacher Education)
  • Master of Education (Kyoto University of Education)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 大阪国際中学校高等学校 非常勤講師(理科)
  • 2022/04 - 現在 Osaka Kyoiku University
  • 2022/04 - 現在 理科探究教育研究室
  • 2022/04 - 2023/03 Tezukayama University
  • 2022/04 - 2023/03 Osaka Kyoiku University
Show all
Committee career (3):
  • 2021/04 - 現在 大阪教育大学 附属カリキュラム・マネジメント委員会
  • 2021/04 - 2022/03 大阪教育大学 グローバル・イノベーション・エデュケーション・リサーチ委員会
  • 2020/04 - 2022/03 高等学校教育課程改革検討部会 大阪府教育委員会
Association Membership(s) (3):
Japan Society for Science Education ,  The Physics Education Society of Japan ,  Society of Japan Science Teaching
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page