Rchr
J-GLOBAL ID:202001003436951057   Update date: Feb. 01, 2024

Yamamoto Sae

ヤマモト サエ | Yamamoto Sae
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (1): formative assessment, feedback, classroom assessment, lesson study
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2021 - 2026 Visualizing the traffic of individuals, groups, and organizations learning from sociocultural theories based on assessment
  • 2020 - 2024 データ駆動型・ナレッジ駆動型アプローチを融合させたフィードバック誘起モデルの開発
  • 2020 - 2023 学習アセスメントを軸とし学習改善を促進する組織的授業研究に関する実証的研究
  • 2017 - 2020 形成的アセスメントによるアクティブ・ラーニングに対応した教員研修プログラム開発
Papers (29):
  • Sae, Yamamoto. A Study of Cultural Script Shared When Mistakes are Made in Mathematics Lessons:Case Studies of Classroom Assessment in Akita City. 2023. 6. 2-12
  • Yusuke Matsumoto, Sae Yamamoto, Kazuhiro Kusahara. Self-Study to Improve Teacher Educators’ Feedback in Post-Microteaching Consultation. 2023. 29. 124-139
  • 山本佐江. 教室アセスメントにおける学習の調整 -自己調整学習から共同調整学習へ-. 帝京平成大学児童学科研究論集. 2023. 13. 1-8
  • 有本昌弘, 山本佐江. 伊那小学校における「見とり」 -社会文化的な視点でのアセスメントと評価-. 東北大学大学院教育学研究科研究年報. 2022. 70. 2. 121-136
  • 山本 佐江. 主体的・対話的で深い学びに役立つフィードバック概念の考察-高等教育からの示唆. 帝京平成大学児童学科論集. 2022. 12. 15-22
more...
MISC (2):
  • 山本 佐江. フィードバックを核とした形成的アセスメント. 指導と評価. 2022. 68. 9. 16-17
  • 山本 佐江. 多様な学習活動の評価. 指導と評価. 2020. 66. 2. 24-26
Books (2):
  • Assesing with Respect
    2023 ISBN:9784794812292
  • Peer Feedback in the classroom: Empowering Students to Be the Experts
    2021 ISBN:9784794811936
Lectures and oral presentations  (24):
  • 間違いを通して教室で分かち合う文化的スクリプト:秋田市算数・数学教室のアセスメント場面の考察
    (日本教師教育学会第32回研究大会(秋田大学) 2022)
  • 教職実践演習における模擬授業プログラムの検討 -特別な支援を要する児童に配慮した授業づくり-
    (日本学校心理士会2021年度大会 2021)
  • 組織的授業実践に基づく「見取り」の評価の検討 -形成的評価から形成的アセスメントへ-
    (日本教育方法学会第57回大会 於宮城教育大学 2021)
  • 教職実践演習における模擬授業プログラム-特別な支援を要する児童への対応を含めて-(2)
    (日本教育心理学会第63回総会 2021)
  • 学習者の視点でとらえたピア・フィードバックの特徴
    (日本教育工学会2021年春期全国大会 2021)
more...
Education (2):
  • 2010 - 2016 Tohoku University Graduate School of Education Educational Design, Assessment, and Measurement
  • 2004 - 2006 Tokyo Gakugei University Graduate School of Education
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (東北大学)
Work history (2):
  • 2023/04 - 現在 育英大学 教育学部 教育学科 准教授
  • 2016/04 - 現在 Teikyo Heisei University faculty of Humanities and Social Sciences
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page