Rchr
J-GLOBAL ID:202001007998808058   Update date: Oct. 11, 2024

Naganuma Shotaro

ナガヌマ ショウタロウ | Naganuma Shotaro
Affiliation and department:
Research field  (1): Science education
Research keywords  (4): 学際教育 ,  学習科学 ,  大学教育 ,  STEM教育
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2023 - 2027 Development of a Multi-disciplinary Applicable Learning Theory Guide Map
  • 2022 - 2026 STEAMの理念を取り入れた総合的・基礎的な理科必修科目に関するカリキュラム研究
  • 2023 - 2025 学際共同研究を志向した教育プログラムにおける研究マッチング手法の提案
  • 2020 - 2024 Research on Development of Pre-FD Model for Graduate Students, which is the basis of Educational Management
  • 2022 - 2023 科学に対する意識・態度の実態把握を目的とした国際調査ROSESの国内実施
Show all
Papers (23):
  • Shotaro Naganuma, Rujun Xu. Characterising high school students’ interest trajectory profiles. International Journal of Science Education. 2024
  • Naganuma, S. Researchers’ Descriptions of Embodiment in Conjecture Mapping. ICLS Proceedings (ISLS Annual Meeting 2024). 2024
  • Use of Generative AI for Boundary Crossing in Interdisciplinary Collaborative Research. CSCL Proceedings (ISLS Annual Meeting 2024). 2024
  • 中村大輝, 雲財寛, 荒谷航平, 長沼祥太郎. オンライン研究コミュニティを基盤とした科学教育の新しい研究活動-若手研究者が取り組む対話と共創-. 科学教育研究. 2024
  • Shotaro Naganuma. Attitudinal decline toward school science: a focus group approach with Japanese undergraduate students. INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION. 2023
more...
MISC (13):
  • 長沼 祥太郎. プレFDを通じて授業スキルや教育不安は変化するか-Does Teaching Skills and Educational Anxiety Change Through Pre-FD (Faculty Development)?. 大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education / 「大学教育学会誌」編集委員会 編. 2024. 46. 1. 140-150
  • 長沼祥太郎, 岡部舞, 中村大輝, 石飛幹晴. A Comparative Study on Interests In and Attitudes Toward Science Through the Comparison Between Two International Surveys: ROSE and ROSES. 日本科学教育学会研究会研究報告(Web). 2023. 38. 2
  • カダイ ケンキュウ シンポジウム I. 2022. 44. 1. 39-43
  • カダイ ケンキュウ シンポジウム I. 2022. 44. 1. 35-38
  • 畑野 快, 斎藤 有吾, 長沼 祥太郎, 中島 英博. 課題研究シンポジウム エキスパート・ジャッジメントと組織変容-Expert Judgment and Institutional Change. 大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education / 「大学教育学会誌」編集委員会 編. 2021. 43. 1. 65-68
more...
Books (2):
  • 看護教員のための 問題と解説で学ぶ教育設計力トレーニング
    医学書院 2023 ISBN:4260052756
  • 実践する総合生存学
    京都大学学術出版会 2021 ISBN:9784814002962
Lectures and oral presentations  (18):
  • 高校理科必修科目に関するカリキュラム研究(I)
    (日本天文学会年会講演予稿集 2023)
  • Gender Differences in Secondary School Student’s Interest in Science ROSE and ROSES
    (日本科学教育学会研究会研究報告(Web) 2023)
  • A Comparative Study on Interests In and Attitudes Toward Science Through the Comparison Between Two International Surveys: ROSE and ROSES
    (日本科学教育学会研究会研究報告(Web) 2023)
  • A Management System of an International Joint Study Project ROSES
    (日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM) 2023)
  • Validation of Estimation and Longitudinal Comparison of Science and Mathematics Interest Network Models in Japan
    (日本科学教育学会年会論文集(CD-ROM) 2023)
more...
Education (3):
  • 2013 - 2018 京都大学大学院 総合生存学館
  • 2012 - 2013 Kyoto University
  • 2008 - 2012 Kyoto University Faculty of Engineering School of Global Engineering
Professional career (1):
  • Ph.D. (Kyoto University)
Committee career (2):
  • 2023/04 - 現在 静岡大学 学習科学研究教育センター 学外研究員
  • 2022/07 - 現在 日本科学教育学会 若手活性化委員会 幹事
Awards (6):
  • 2023/09 - 日本科学教育学会 奨励賞 大学生のSTEM と文系学問分野の関係性の認識に関する研究-混合研究法を用いて
  • 2022/12 - 2022年度第4回JSSE研究会(若手活性化委員会開催) ベストプレゼンテーション賞 高校3年生の興味プロフィールについての基礎的検討
  • 2021/12 - 2021年度第2回JSSE研究会(若手活性化委員会開催) ベストプレゼンテーション賞 項目毎の理科離れ層の変動の可視化
  • 2019/11 - AXIES AXIES 2019年度年次大会 優秀論文賞 MOOC・SPOCを核とした持続的な教育改善・質的向上をどう実現するか
  • 2017/10 - Academia Future Leader Award Development and Assessment of Science Learning Aids for Students in Humanities course (SLASH)
Show all
Association Membership(s) (3):
大学教育学会 ,  日本教育工学会 ,  日本科学教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page