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J-GLOBAL ID:202001016076751927   Update date: Apr. 14, 2022

ABE YUMIKO

アベ ユミコ | ABE YUMIKO
Affiliation and department:
Job title: 准教授
Research field  (4): Educational technology ,  Education - general ,  Linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (4): 異文化間コミュニケーション ,  コンピュータ支援による協調学習 ,  e-ラーニング ,  英語教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2017 - 2020 海外連携による外国語学習における反転学習の実践と課題-自己調整学習の観点から
  • 2013 - 2016 A Study of College English Education using Synchonous CSCL: The Practice and Problems of International Collaboraive Learning
  • 2010 - 2011 e-ラーニング学習システムによる英語読解効率に関する研究
Papers (15):
  • Yin Yin, K, Yusof, R, Abe, Y. Integrating financial literacy into economics courses through digital tools: the Finlite app. Emerald Insight. 2022
  • Yumiko Abe, James A. Elwood, Yin Yin Khoo, Michael Hood. The relationship between self-regulation skills and English proficiency among Asian EFL learners in the flipped online classroom. Int. J. Knowledge and Learning, INDERSCIENCE PUBLISHERS. 2021. 14. 2. 159-174
  • Improving Online Teaching Using Teams and a Learning Management System (Moodle). 2021. 19. 83-96
  • Yumiko Abe, Michael Hood, James Elwood. Self-Regulated Learning, e-Learning, and the Flipped Classroom: A Comparative Study. The Japan Association for Language Education and Technology (LET). 2020. 56. 133-156
  • Yumiko Abe, Yukihiro Mashiko. The Effects of Synchronous CMC on English Proficiency and Social Presence, Affinity for Partners: Text Versus Video Chat between Japanese and Philippine EFL Learners. IEEJ Transactions on Fundamentals and Materials. 2019. 139. 11. 486-491
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MISC (4):
  • Yumiko Abe, Michael Hood, James Elwood, Yukihiro Mashiko. e-ポートフォリオを利用した海外連携の外国語における反転学習の実験と課題. 日本教育工学会研究報告書 JSET. 2019. 19. 5. 119-124
  • 安部由美子, 益子行弘. The Mediating Role of Cognitive and Social Presence on the Relationship between Perceived Interaction and Satisfaction in CSCL. 広島工業大学紀要 教育編. 2017. 16. 1-9
  • 安部由美子, 益子行弘. 同期型CSCLを使った国際協調的外国語学習の実践-ツールの違いにおける社会的存在感と満足度の関係性. 広島工業大学教育編 紀要(英語論説資料50号収録). 2016. 15. 1-10
  • 安部由美子, 松田憲. CALL 教材におけるスピード調節機能付きチャンク提示法に関する実証研究. 東北公益文科大学論文集. 2011. 20. 1-12
Lectures and oral presentations  (12):
  • e-ポートフォリオを利用した海外の外国語における反転学習の実験と課題
    (日本教育工学会研究会 2019)
  • 海外連携による外国語学習における反転学習の実践と課題
    (第58回全国研究大会 外国語教育メディア学会(LET) 2018)
  • Practice and Issues of Flipped Learning with Overseas University in English Learning
    (2018)
  • Effects of Synchronous CSCL on Perceived Social Presence, Satisfaction, and Learning: Text Versus Video Chat Among EFL learners
    (2017)
  • 同期型CSCLを使った国際協調学習の実践-ツールの違いにおける社会的存在感と満足度との関係性
    (第17回日本感性工学会大会 2015)
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Education (3):
  • 国際基督教大学大学院(ICU)PhD (教育学)
  • Teachers College, Columbia University in the City of New York
  • Teachers College Columbia University in the city of New York
Association Membership(s) (1):
Computer-Assisted Language Instruction Consortium (CALICO)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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