Rchr
J-GLOBAL ID:202001017740499048   Update date: Apr. 02, 2024

EGUCHI Takeru

エグチ タケル | EGUCHI Takeru
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (3):
Research field  (2): Education - general ,  Philosophy and ethics
Research keywords  (12): phenomenology ,  Husserl ,  theory of time ,  egology ,  philosophical education ,  moral education ,  citizenship education ,  active Learning ,  philosophical dialogue ,  café philosophique ,  philosophy for children ,  p4c
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2021 - 2023 A theoretical and practical study on the effects of introducing "philosophical dialogue" or "Philosophy for Children" (P4C) in organizational development
  • 2019 - 2020 学生と教員が共に成長するフレッシュマンセミナープログラムの開発-学生の自律型学修力と教員の教育力向上を目指して-
  • 2018 - 2019 理工系学部の初年次教育における自律型学習者の育成の試み-アクティブラーニングによる学科合同授業を通して-
  • 2016 - 2017 教養教育におけるアクティブラーニングの推進とその効果の検証-「書く力」の向上のための取り組みを通して-
  • 2014 - 2015 ローカル・スタンダードとは何か--地域社会変革のためのインクルーシヴ・アプローチの理論と実践
Show all
Papers (24):
  • 山本美紀, 江口建, 佐野和美, 塚原健太, 津村健太, 牧野悠, 福田千枝子, 古家正暢, 横山明子. 理工学部の初年次教育における自律型学修者の育成 - アクティブラーニングによる学科合同授業を通して -. 帝京大学高等教育開発センターフォーラム. 2019. Vol.7. 107-113
  • 平澤孝枝, 江口建. 学生主導の教養科目から専門科目へのトランスレーショナル授業を目指して - 「行動神経学」と「哲学対話」の融合授業の試み -. 研究年報 人文編. 2019. 第25号. 79-103
  • 江口建, 石川朝子, 平澤孝枝. 「気持ち」と「わかり合い」をめぐる哲学対話 - 哲学対話を通して見えてくる中学生の言語能力と「学校文化」 -. 研究年報 人文編. 2019. 第25号. 25. 55-78
  • 塚原健太, 江口建. 哲学対話の評価論構築に向けて - 教育評価論をひらく -. 帝京大学ラーニングテクノロジー開発室年報. 2019. 第16巻. 69-76
  • 津村健太, 塚原健太, 江口建. 「フレッシュマンセミナー」における調査活動を用いた授業実践 - 「問いづくり」を起点とした協働的問題解決学習 -. 帝京大学ラーニングテクノロジー開発室年報. 2019. 第16巻. 61-68
more...
MISC (10):
  • 江口 建. 哲学対話を用いた「安心して学べる空間」の創出と「動機」の発掘に向けて. 帝京大学宇都宮キャンパス・アクティブラーニング推進WGニューズレター「Guide By Side」. 2016. 第11号
  • 江口 建. 「地域」から逆照射される「都会」のあり方~熊本県阿蘇地方での哲学対話から. Philosophy for Everyone 2013-2015. 2015. Vol.11
  • 江口 建. イベント報告:つくばみらい市農業実習 報告. 東京大学 多文化共生・統合人間学プログラム. 2014
  • 宇多 浩, 江口 建. 【翻訳】ハラルド・レムケ「禅の真なる味」〔ドイツ語〕. 帝京大学 総合教育センター論集. 2012. Vol.3. 139-157
  • 江口 建. Die Ernährungsethik der zen-buddhistischen Praxis. Zeitschrift für Kulinaristik, Wissenschaft - Kultur - Praxis. 2012. Heft 4
more...
Books (3):
  • Liberal Arts and Democracy [Japanese]
    Suiseisha (Japanese publishing company) 2024
  • The Genesis of Husserl's Phenomenology: A study on the origin and development of its method [English]
    University of Tokyo Press 2021
  • The Lover of Knowledge and the Doubting Mind: 8 Chapters Concerning Skepticism [Japanese]
    Koyo Shobo (Japanese publishing company) 2008
Lectures and oral presentations  (31):
  • Zen Buddhism and the Ethics of "Food" - Dogen's Culinary Zen
    (Study Group on Comparative Culture of Food 2024)
  • Recommendation of "Philosophy for Children" or "Philosophical Dialogue" to foster relationships and the ability to think
    (Family Education Seminar organized by Hisakata junior high school PTA 2023)
  • Teachers and facilitation
    (2023)
  • How can we create a "philosophical organization" using philosophical dialogue facilitation?
    (Public Lecture "Re-learning for Adults - A Liberal Arts Course on Values in the Digital Age." 2023)
  • Toyota Technological Institute's Approach to Liberal Arts Education
    (Information Exchange Meeting on Faculty Development hosted by Creative Liberal Arts Center at Chubu University 2023)
more...
Professional career (1):
  • Dr. (Kyoto University)
Work history (15):
  • 2020/04 - 現在 Toyota Technological Institute Professor
  • 2014/02 - 現在 The University of Tokyo Center for Philosophy (UTCP) Research Collaborator
  • 2016/04 - 2020/03 Teikyo university Faculty of Science and Engineering Senior Assistant Professor/Lecturer
  • 2014/02 - 2016/03 The University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences project researcher
  • 2008/04 - 2009/03 Kyoto University Graduate School of Human and Environmental Studies researcher
Show all
Committee career (2):
  • 2023/05 - 現在 Nagoya City Board of Education Member of Nagoya City Expert Advisory Committee on Career Education
  • 2015 - 2016 滋賀県高島市 たかしま市民協働交流センター 「たかしま・未来・円卓会議事業」運営メンバー
Awards (6):
  • 2023/11 - Toyota Technological Institute Education Award
  • 2022/12 - Toyota Technological Institute Education Award
  • 2013 - Kyoto Bunkyo University Award for the Best Part-time Teacher (based on the result of the Questionnaire for all first-year student interviews: "subject that was most interesting to me")
  • 2012 - Kyoto Bunkyo University Award for the Best Part-time Teacher (based on the result of the Questionnaire for all first-year student interviews: "subject that was most interesting to me")
  • 2001/03 - Parents' Association of Ritsumeikan University Education Award at College of Letters
Show all
Association Membership(s) (5):
Kyoto Society for Bioethics ,  The Phenomenological Association of Japan ,  Tochigi Society for Life & Death Studies ,  Japan Association for Husserl Studies ,  The Kansai Philosophical Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page