Rchr
J-GLOBAL ID:202001018318599575   Update date: Mar. 05, 2024

Takano Takahiro

タカノ タカヒロ | Takano Takahiro
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): Educational Administration ,  School Management ,  Teacher Education ,  教育行政
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2022 - 2027 -
  • 2021 - 2026 教師教育における「批判的省察」実現のための条件整備に関する日米比較研究
  • 2020 - 2024 大学の教員養成における「省察」言説の生成・受容とその問題に関する総合的研究
  • 2018 - 2023 校長のリーダーシップ発揮を促進する制度的・組織的条件の解明と日本の改革デザイン
  • 2017 - 2020 教師教育における「批判的省察」の理論的・実証的研究:「省察」概念の再構築に向けて
Show all
Papers (16):
  • The Actual Situation of Principals' Leadership under Decentralization and Autonomy of School Management and its Support Condition : Focusing on Differences in Principals' Perceptions of School Issues. Journal of JASEA. 2023. 65. 53-71
  • A Study on Leadership of Curriculum Coordinator as School Middle : Through a Questionnaire Survey of Curriculum Coordinators of Elementary and Junior High Schools in X Prefecture. 2023. 72. 511-531
  • School Principals' Association as a Network Environment Supporting Principals' Quality Leadership: Research on the Interview Survey of Prefectural Elementary School Principals' Associations. 2023. 72. 487-509
  • アサクラ, マサシ, TAKANO, Takahiro, TAKANO, Kazuko. A Preliminary Study on the Formation and Development of the Discourse of “Reflection” in Teacher Education: Focusing on teacher education policies and standards under NPM reforms in the United Kingdom and the United States. Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba. 2022. 47. 1. 29-52
  • 山下 晃一, 黒田 友紀, 高橋 望, 鄭 修娟, 髙野 貴大. 「教師であること」を支える制度的基盤の多国間比較へ向けて : カナダ・ニュージーランド・韓国・米国. 教育制度学研究 = Journal of the Japan Society for Educational System and Organization. 2021. 28. 245-251
more...
MISC (6):
  • 髙野貴大. これからの校長・教職員に求められる資質能力とは?(必修!最新の教育制度・教育課題). 別冊教職研修学校管理職合格セミナー2023年5月号. 2023. 46-49
  • 髙野貴大. 新しい教員研修制度、何がどう変わる?(必修!最新の教育制度・教育課題). 別冊教職研修学校管理職合格セミナー2023年4月号. 2023. 30-33
  • 髙野 貴大. 「教職の専門性・専門職性」概念の教師教育研究における位置-『ハンドブック』該当章・節を手がかりに-. 教師教育研究の成果と課題-新たな地平を切り拓く-(日本教師教育学会第10期(2017年9月~2020年9月)課題研究I報告書). 2021. 8-20
  • 森山 賢一, 吉田 尚史, 髙野 貴大. 第3章 受講者アンケートにみるeラーニング更新講習の現状と課題-「e-TAMAGO」の取組から. 「事例分析にみるオンライン型教員免許更新講習の現状と課題」令和2年度「教員免許更新制の在り方に関する調査研究プロジェクト」報告書. 2021. 22-29
  • 髙野貴大. COVID-19 下における米国・シアトル学区の教職員支援. 「育成指標に基づく管理職研修の現状と課題(2)」令和2年度「管理職育成に関する研修(教職員等中央研修)の在り方に関する調査研究プロジェクト」報告書. 2021. 38-43
more...
Books (7):
  • 現代アメリカ教員養成改革における社会正義と省察 : 教員レジデンシープログラムの展開に学ぶ
    学文社 2023 ISBN:9784762032233
  • 新・教職課程演習 第1巻 教育原理・教職原論
    協同出版 2021 ISBN:9784319003648
  • まるごと!教育テキスト : 家庭教育・学校教育・社会教育 日本PTAがおくる教育のキホンのキ
    ジアース教育新社 2021 ISBN:9784863715899
  • 小学校教育用語辞典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:9784623090792
  • 学校ガバナンス改革と危機に立つ「教職の専門性」
    学文社 2020 ISBN:9784762029455
more...
Lectures and oral presentations  (20):
  • 米国公立学校における公正性を中核とした学校ガバナンス改革-ワシントン州シアトル学区の「人種的公正チーム」施策を事例として-
    (日本教育行政学会第58回大会 2023)
  • 校長のリーダーシップを支える社会ネットワークに関する調査研究 -質問紙調査結果の基礎的分析-
    (日本教育行政学会第58回大会 2023)
  • 米国カリフォルニア大学ロサンゼルス校における社会正義に資する教員養成に関する一考察
    (日本教師教育学会第33回研究大会 2023)
  • 日本における校長のリーダーシップの実態とリーダーシップを支える条件
    (韓国教育学会第70回年次学術大会 2023)
  • 国外の教師教育における「省察」概念の受容事例
    (日本教師教育学会第32回大会・ラウンドテーブル「教師教育に携わる大学教員の実践と「省察」概念」 2022)
more...
Education (3):
  • 2017 - 2021 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences Doctoral Program in Education
  • 2015 - 2017 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences Master’s Programs in Education Sciences
  • 2011 - 2015 University of Tsukuba School of Human Sciences, College of Education
Professional career (2):
  • Master of Education (University of Tsukuba)
  • Ph.D. in Education (University of Tsukuba)
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 Ibaraki University Graduate School of Education Division of Professional Teacher Education
  • 2020/04 - 2021/03 National Institute for School Teachers and Staff Development
  • 2017/04 - 2020/03 Japan Society for the Promotion of Science Research Fellow
Awards (1):
  • 2022/02 - 公益信託 小貫英教育学研究助成記念基金 2021年度「小貫英教育賞」研究論文
Association Membership(s) (4):
The Japan Educational Research Association ,  The Japan Educational Administration Society ,  The Japanese Association for the Study of Educational Administration ,  The Japanese Society for the Study on Teacher Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page