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J-GLOBAL ID:202101002585204699   Update date: Oct. 27, 2024

Porter Noriko

Porter Noriko
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2024 - 2029 自閉スペクトラム症児の親におけるウェルビーイングの維持・向上の影響因の縦断的解明
  • 2021 - 2026 Creating the concept of "Early Childhood Education and Care as the cultural practices" based on the educators' multi-vocal in Japan,US, and China
  • 2023 - 2025 二重ABCXモデルを用いた自閉スペクトラム症児の母親のストレス適応の解明
  • 2023 - 2024 Mindfulness training to improve the wellbeing of childcare providers
  • 2022 - 2023 Japanese Study Abroad Professional Research Survey
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Papers (54):
  • ポーター倫子, 山根隆宏, 鈴木田英里. 自閉スペクトラム症児と定型発達児の母親のメンタルヘルスに対するコーピングの影響. 自閉症スペクトラム学会第15回研究大会. 2024
  • ポーター倫子, 田邊圭子, 武田恵美. 保育者のためのマインドフルネスをベースとした研修に関する予備的検討. 北陸学院大学・短期大学紀要. 2024. 16. 25-34
  • Noriko Porter, Katherine A. Loveland, Takahiro Yamane, Hannah Porter. What Is a “Good Mother of a Child with Autism”? a Comparison between the US and Japan. International Society for Autism Research (INSAR) Annual Meeting. 2024
  • Noriko Porter, Keiko Tanabe. The Mimamoru Approach in Contemporary Japanese Parenting Magazines: Strategies for Disciplining Young Children. Early Childhood Education Journal. 2023. 51. 7. 1241-1252
  • ポーター倫子. 活動間移行における保育者の援助 -米国の保育者養成授業の実践例を手掛かりにして. 北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部教職課程研究. 2023. 9
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MISC (34):
  • ポーター倫子. アメリカの保育者養成の授業の例(3)~貧困・逆境的な体験をしている子どもたちについて. チャイルドリサーチネット. 2022
  • ポーター倫子. アメリカの保育者養成の授業の例(2)~幼児期の子どもの行動理解と援助方法. チャイルドリサーチネット. 2022
  • ポーター倫子. アメリカの保育者養成の授業の例(1)~環境構成を多角的視点から学ぶ. チャイルドリサーチネット. 2022
  • ポーター倫子. 海外レポート「アメリカの幼児教育、保育施設におけるコロナ事情-保育士への負担」. 日本保育学会 会報. 2022. 183
  • ポーター倫子. 『世界教育戦争:優秀な子供をいかに生み出すか』について:後編. チャイルドリサーチネット. 2020
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Books (5):
  • 遊び・生活・学びを培う教育保育の方法と技術 : 実践力の向上をめざして
    北大路書房 2009 ISBN:9784762826818
  • プロジェクト型保育の実践研究 : 協同的学びを実現するために
    北大路書房 2008 ISBN:9784762826115
  • 平成19年度児童関連サービス調査など事業報告書「親参加型子育て支援活動の実態調査と担当者の専門性に関する研究」
    こども未来財団 2008
  • 保育方法・形態論
    樹村房 1998 ISBN:4915507947
  • 今日をいき未来にはばたく子らと共に
    とちの木会 1990
Lectures and oral presentations  (36):
  • なぜ日本の保育者はすべての子どもに「当番活動」を課すのか?
    (日本質的心理学会第21回大会 2024)
  • Why does the Japanese nursery teacher approach infants and toddlers using her/his own back?
    (The 45th Annual Conference of the International Association of Early Childhood Education 2024)
  • Self-compassion in Japanese mothers: The relationship to mother and child characteristics
    (The 45th Annual Conference of the International Association of Early Childhood Education 2024)
  • 「背中の保育」の実践は日本の保育者にどう捉えられるのか? -乳児に対して保育士が背中を用いるアプローチをめぐる語 りから-
    (日本教育学会第83回大会 2024)
  • 文化の「枠」を往復することで見えてくる日本の保育: 海外とつながりのある日本人研究者の気づきを通して
    (日本保育学会第77回大会 2024)
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Education (4):
  • 2002 - 2008 University of Missouri, Columbia Department of Human Development and Family Studies
  • 1999 - 2002 University of Houston Department of Curriculum and Instruction (Early Childhood Education)
  • 1984 - 1986 Southern Illinois University, Carbondale Department of Curriculum, Instruction and Media
  • 1980 - 1984 University of Toyama College of Education, Department of Early Childhood Education
Work history (20):
  • 2023/04 - 現在 Hokuriku Gakuin University
  • 2022/09 - 現在 Hokuriku Gakuin University Department of Child Education Professor
  • 2013/07 - 現在 The University of Texas Health Science Center at Houston / Medical School Department of Psychiatry and Behavioral Sciences Clinical Instructor (Visiting Researcher)
  • 2007/08 - 現在 Washington State University Department of Human Development Lecturer
  • 2015/06 - 2021/03 Ritsumeikan University Institute of Human Science Visiting Researcher
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Committee career (6):
  • 2024/07 - 現在 羽咋市こども課 こども計画 策定委員
  • 2024/02 - 現在 国際幼児教育学会 国際幼児教育学会機関誌編集委員
  • 2023/04 - 2024/03 2023年度全国保育士養成協議会中部ブロック第26回セミナー 実行委員、事務局総括
  • 2016/01 - 2016/12 Japan Society of Developmental Psychology Special Member of the International Exchange Research Committee
  • 1995/06 - 1996/08 保育・座コミュニケーション石川大会 実行委員・登壇者勉強会コーディネーター
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Awards (4):
  • 2021/04 - Society for Research in Child Development Strategic Plan Poster Award What do Japanese Experts say About how to Discipline Children?: Through the Analysis of Japanese Parenting Magazines
  • 2014/11 - Social Science Research Council ・Japan Foundation Center for Global Partnership Abe Fellowship Comparing Stress of Mothers Who Raise Children With Autism Between Japan and USA: A Mixed Methods Study
  • 2012/05 - Japan Society of Research on Early Childhood Care and Education Research Excellence Award Developing circumscribed interests of children with high-functioning autism through the Project Approach:
  • 2005/04 - Gregory Scholarship
Association Membership(s) (9):
日本質的心理学会 ,  日本教育学会 ,  国際幼児教育学会 ,  International Society for Autism Research ,  National Association for the Education of Young Children ,  日本自閉症スペクトラム学会 ,  日本小児保健協会 ,  日本発達心理学会 ,  日本保育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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