Rchr
J-GLOBAL ID:202101003164863177   Update date: May. 31, 2024

CHIBA Shinya

チバ シンヤ | CHIBA Shinya
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
Research field  (3): Tertiary education ,  Social welfare ,  Local studies
Research keywords  (9): 通信教育 ,  遠隔教育 ,  高等教育 ,  大学経営 ,  ボランティア教育 ,  地域課題 ,  大学間連携 ,  地方創生 ,  まちづくり
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2025 Verification of the effectiveness of inter-regional exchange programs through DX activities in a mountainous area
  • 2022 - 2023 学生ボランティア活動への効果的な教育・支援体制の構築
  • 2021 - 2022 災害時のボランティア活動者向け教育カリキュラムモデルの開発
Papers (5):
  • 渡邊圭, 千葉真哉, 坂本泰伸. 大学生のボランティア活動に対する認識(2). 東北学院大学教育研究所報告集. 2023. 23. 27-44
  • 渡邊圭, 齋藤渉, 千葉真哉. 災害ボランティアセンターからみた災害時のボランティア活動者に求められる能力・資質に関する一考察. 東北の社会福祉研究. 2022. 18. 57-70
  • CHIBA Shinya. Programs for Promoting Regional Revitalization in Tohoku by Universities as Center of Community (COC+Program): From the Efforts of Each Prefecture. J.F.oberlin University Journal of Advanced Research. 2022. 総合人間科学研究. 2. 129-143
  • 渡邊圭, 千葉真哉, 齋藤渉. 大学生のボランティア活動に対する認識. 東北学院大学教育研究所報告集. 2022. 22. 5-26
  • 千葉真哉, 相澤孝明, 坂本泰伸. 地域と大学が共に発展する未来を見据えて. 都市問題. 2021. 112. 12. 14-20
Books (1):
  • 地域の課題
    学術図書出版社 2022 ISBN:9784780610048
Lectures and oral presentations  (4):
  • 大学におけるコロナ禍を経た遠隔授業の活用 - 東北学院大学の事例から -
    (日本通信教育学会 第71回研究協議会 2023)
  • 文部科学省における「ボランティア」に関する研究ー学制150年史における記述からの考察ー
    (日本社会福祉学会東北部会第21回研究大会 2022)
  • 地方総合大学における学生ボランティアの意識調査
    (第28回大学教育研究フォーラム 2022)
  • 東日本大震災時の災害ボランティアセンター運営経験に基づく大学ボランティア教育に関する一考察
    (第28回大学教育研究フォーラム 2022)
Professional career (1):
  • 修士(大学アドミニストレーション) (桜美林大学大学院)
Committee career (3):
  • 2022/02 - 現在 全国高校生MY PROJECT AWARD 宮城県Summitサポーター
  • 2021/04 - 現在 仙台市 地域づくりパートナープロジェクト推進助成事業審査委員
  • 2021/04 - 2022/03 仙台市 協働まちづくり推進助成事業審査委員
Association Membership(s) (3):
日本ボランティアコーディネーター協会 ,  Japanese Society for the Study of Social Welfare ,  Japan Association of Distance Education
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page