Rchr
J-GLOBAL ID:202101005267002750
Update date: Jun. 20, 2024
SHIMOMURA TAKETO
シモムラ タケト | SHIMOMURA TAKETO
Affiliation and department:
Job title:
lecturer
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (3):
数学的交渉
, 数理認識
, 算数・数学教育
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2023 - 2027 算数科における「合意形成を図る力」を育成する学習指導モデルの開発
- 2022 - 2026 Development of A Support System for Student-centered Mathematics Lesson Design
- 2020 - 2024 算数・数学科における評価者間信頼性のある「説明」の評価に関する研究
- 2020 - 2023 算数科における「交渉する力」を育成する学習指導モデルの開発
- 2021 - 2023 カンボジア国教員養成大学設立のための基盤構築プロジェクト(第3年次)
- 2019 - 2022 Theorizing Teaching Experience and Evaluation of Its Application to Improving
- 2019 - 2021 カンボジア国教員養成大学設立のための基盤構築プロジェクト(第2年次)
- 2017 - 2020 Development of a learning instruction model that fosters "ability to organize the points of discussion " through discussion activities in mathematics
- 2015 - 2018 A study on the development of teaching and learning models for promoting students' ability to explain the correctness of their judgement based on the characteristics of mathematical proof
- 2012 - 2015 Development of the Teaching Materials for Mathematics Class Emphasizing Students' Activities to Find and Explain
Show all
Papers (20):
-
A Study on the Transformation of Values in Arithmetic Learning Situations: An Analysis of Conciseness in the Study of 6th Grade "Volume". 2024. 57. 63-71
-
下村早紀, 升谷有里, 下村岳人. A Study of Knowledge of Fractions Among Fourth-Grade Elementary School Students: Based on Status of Study of Fractions in Third Grade. 科学教育研究. 2023. 47. 4
-
山田 明日可, 井川 洋輔, 下村 岳人. 小学6年生の「比例」学習における価値観の変容過程に関する一考察-A Study on the Transformation Process of Values in the "Proportionality" Study of 6th grade. 島根大学教育臨床総合研究. 2022. 21. 85-97
-
Taketo SHIMOMURA, Yasuyuki OKABE, SakiSHIMOMURA, Hidetoshi SAITO. Characteristics of Mathematical Negotiation in the Process of Building the Fractional Concept: Based on the Analysis of Small Group Learning in Quantity Fraction. 2022. 46. 44. 283-298
-
重田あい, 下村岳人. 算数科における投影的な見方に関する一考察 -第一学年での影絵装置を用いた実践を通して-. 近畿数学教育学会会誌. 2021. 34. 1-12
more...
MISC (22):
-
MASUTANI Yuri, SHIMOMURA Taketo. A Study of the Characteristics of the Use of the Word “Moto” in Arithmetic Studies. JSSE Research Report. 2023. 38. 2. 129-132
-
SHIMOMURA Saki, SHIMOMURA Taketo. Proposed theory generated by M-GTA in arithmetic. JSSE Research Report. 2023. 38. 2. 195-198
-
SHIMOMURA Taketo, SHIMOMURA Saki. A Study on the Influence of Intentionality in Mathematical Negotiation. JSSE Research Report. 2023. 38. 2. 53-56
-
SHIMOMURA Saki, MASUTANI Yuri, SHIMOMURA Taketo. Analysis related to the perspective of quantity standards in arithmetic-Specific examples of fractions in second grade-. JSSE Research Report. 2022. 37. 4. 51-54
-
下村 岳人. 数学的交渉にみる量分数の概念形成過程の様相 : 単位分数の見方を強調した学習指導を通して. 秋期研究大会発表集録 / 日本数学教育学会 編. 2022. 55. 241-244
more...
Books (3):
-
算数の授業で合意形成 : 25の事例にみる合意の視点
今井出版 2022 ISBN:9784866112985
-
算数教育の基礎がわかる本
学術図書出版社 2019 ISBN:4780607841
-
「数学的に考える力」を育てる実践事例30
東洋館出版社 2014 ISBN:4491030545
Education (2):
- 2018 - 2021 Kobe University Graduate School of Human Development and Environment Department of Human Development
- 2013 - 2016 Nara University of Education Graduate School of Education
Professional career (2):
- 博士(教育学) (Kobe University)
- 修士(教育学) (Nara University of Education)
Work history (6):
Committee career (15):
- 2023/04 - 現在 日本数学教育学会 学会誌「算数教育」編集部幹事
- 2022/07 - 現在 安来市学力向上協議会 会長
- 2022/07 - 現在 日本科学教育学会 中国支部島根県会長
- 2020/09 - 現在 公益財団法人教科書研究センター デジタル教科書に関する調査研究委員会委員
- 2020/04 - 現在 日本科学教育学会 若手活性化委員会幹事
- 2019/05 - 現在 日本数学教育学会 島根県代議員
- 2018/04 - 現在 島根県数学教育会 評議員
- 2020/04 - 2022/06 日本科学教育学会 中国支部幹事
- 2019/10 - 2022/03 日本数学教育学会 第104回全国算数・数学教育研究(島根)大会実行(準備)委員会 事務局長
- 2021 - 2021 日本科学教育学会 『科学教育研究』45巻4号特集号編集部会委員
- 2014/04 - 2016/03 関西算数授業研究会 幹事
- 2013/04 - 2016/03 奈良県算数数学教育研究会 幹事
- 2014/04 - 2014/08 奈良県教育委員会 平成26年度奈良県教科用図書選定審議会調査員
- 2011/04 - 2013/03 奈良市教育委員会 奈良市教育センター指定研究員
- 2006/04 - 2010/03 吹田市教育委員会 吹田市教育センター研究員
Show all
Awards (3):
- 2019/12 - 日本科学教育学会 ベストプレゼンテーション賞 数学的知識の協定にみる数学的交渉の役割
- 2019/11 - 日本数学教育学会 学会賞 大学院生研究奨励部門 算数科授業における数学的知識の構成にみる協定の特徴に関する一考察 -Searleの言語行為論による談話分析を通して-
- 2017/04 - 北陸学院大学 教員業績表彰
Association Membership(s) (4):
日本科学教育学会
, 近畿数学教育学会
, 全国数学教育学会
, 日本数学教育学会
Return to Previous Page