Rchr
J-GLOBAL ID:202101006888730763   Update date: Feb. 01, 2024

KUBO JUNYA

クボ ジュンヤ | KUBO JUNYA
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (1): Clinical psychology
Research keywords  (5): Clinical Psychology ,  Educational Psychology ,  Bullying ,  school absenteeism ,  philosophy for children (p4c)
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 Research on the use of IoT to promote children's help-seeking behavior
  • 2020 - 2023 An Analysis of Effective Schools to Foster Cognitive and Non-cognitive Skills
  • 2020 - 2023 「期待の三層構造」と価値再構成による学力向上好循環モデル
  • 2018 - 2021 A Study to Develop the Inclusive Classroom Management Model to Prevent Bullying Victimization of Students with Developmental Disabilities.
  • 2013 - 2015 The development of bullying intervention program based on the system model.
Papers (17):
  • The Effects and Issues of Group Learning with p4c’s Rules in Elementary Mathematics Classrooms : Focusing on Interactions between Students. Bulletin of Miyagi University of Education Graduate School for Teacher Training. 2023. 4. 111-120
  • 久保順也, 斉暁, 今野卓哉, 野澤令照. いじめ防止IoTデバイス開発のためのオンラインツール活用型ワークショップの実践. 宮城教育大学情報活用能力育成機構研究紀要. 2022. 2. 63-70
  • 田端 健人, 菅原 敏, 板垣 将大, 原田 信之, 丸山 千佳子, 久保 順也, 本図 愛実. 学力/非認知能力に対する対話・探究学習効果のデータサイエンス : 全国学力・学習状況調査の分析を中心に-Data Science for Effect Size of Dialogue and Inquiry-based Learning on Cognitive and Non-Cognitive Skills : Focusing on the National Assessment of Academic Ability. 宮城教育大学教職大学院紀要 = Bulletin of Miyagi University of Education, Graduate School for Teacher Training / 宮城教育大学教職大学院 [編]. 2022. 4. 91-109
  • Junya,Kubo. Effects and issues from the perspective of teachers who practice p4c. Bulletin of Miyagi University of Education Graduate School for Teacher Training. 2021. 2. 21-28
  • On-line Classes at University under COVID-19 Pandemic: Based on the Quantitative and Qualitative Analysis of the Survey. Bulletin of Miyagi University of Education Graduate School for Teacher Training. 2021. 2. 53-72
more...
MISC (12):
  • Junya,Kubo. Why does bullying occur? -From the results of support practices in counseling organizations and survey research. 2021. 63. 9. 585-590
  • 久保 順也. いじめられて自分はダメ人間だと思っている子 (特集 「自分を好き」と言える子に) -- (こんな子への支援). 児童心理. 2018. 72. 5. 481-486
  • 越中 康治, 佐々木 克敬, 村上 由則, 安藤 明伸, 久保 順也, 小針 善誠, 石澤 公明. 多賀城高等学校における大学 COC 事業の取り組み(1) -タブレット端末貸与とコーディネーター配置の経緯と概要-. 宮城教育大学情報処理センター研究紀要:COMMUE = COMMUE. 2018. 25. 55-60
  • 越中 康治, 佐々木 克敬, 村上 由則, 安藤 明伸, 久保 順也, 小針 善誠, 石澤 公明. 多賀城高等学校における大学 COC 事業の取り組み(2) -COC 事業とタブレット端末貸与についての教員の意識調査-. 宮城教育大学情報処理センター研究紀要:COMMUE = COMMUE. 2018. 25. 61-68
  • 越中 康治, 佐々木 克敬, 村上 由則, 安藤 明伸, 久保 順也, 小針 善誠, 石澤 公明. 多賀城高等学校における大学 COC 事業の取り組み(3) -聞き取り調査からとらえた教員の認識とその変化-. 宮城教育大学情報処理センター研究紀要:COMMUE = COMMUE. 2018. 25. 69-77
more...
Books (5):
  • 発達障がいといじめ : 発達の多様性に応える予防と介入
    学苑社 2023 ISBN:9784761408411
  • Psychotherapy for Individual and Family in Education Field
    Kaneko Shobo 2020 ISBN:9784760824335
  • A collection of practical examples of moral education created by children's inquiries
    2019 ISBN:9784487813209
  • Support that is close to the hearts of disaster victims
    Kongo Shuppan 2017 ISBN:9784772415507
  • 事例で学ぶ家族療法・短期療法・物語療法
    金子書房 2002 ISBN:9784760825950
Lectures and oral presentations  (24):
  • シンポジウム「安心・安全なコミュニティ・家族をつくる」
    (日本家族心理学会第40回大会 準備委員会企画シンポジウム 2023)
  • 講習「生徒指導の理論及び方法」
    (令和5年度仙台市教育委員会 教員免許法認定講習 2023)
  • 講演「いじめ防止のための学校・家庭・地域の連携」
    (令和5年度 深めよう絆 にいがた県民会議 第1回総会 2023)
  • 講演「児童生徒や保護者の心に寄り添う支援のために」
    (宮城県総合教育センター 相談支援班 班内研修会 2023)
  • 成果発表「宮城教育大学BPプロジェクト いじめ防止に向けた取組の広がり」
    (令和4年度 BPプロジェクトシンポジウム 2023)
more...
Work history (4):
  • 2022/04 - 現在 Miyagi University of Education Graduate School Research Division of Advanced Teacher Training Course Professor
  • 2020/04 - 2022/03 Miyagi University of Education Graduate School Research Division of Advanced Teacher Training Course Associate Professor
  • 2010/04 - 2020/03 Miyagi University of Education Associate Professor
  • 2007/04 - 2010/03 Miyagi University of Education Lecturer
Committee career (12):
  • 2022/06 - 現在 宮城県臨床心理士会 事務局長
  • 2022/06 - 現在 宮城県教育委員会 「学校以外の場で学ぶ児童生徒を支援するための連携に関するガイドライン(仮称)」に係る検討会 委員長
  • 2022/01 - 現在 栗原市いじめ防止対策調査委員会(調査部門) 委員長
  • 2017/07 - 現在 仙台市個人情報保護審議会 委員
  • 2016/07 - 現在 栗原市いじめ防止対策調査委員会 委員長
Show all
Association Membership(s) (6):
日本教育心理学会 ,  日本学生相談学会 ,  日本家族療法学会 ,  日本心理臨床学会 ,  日本カウンセリング学会 ,  日本家族心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page