Rchr
J-GLOBAL ID:202101008667160566   Update date: Feb. 01, 2024

HONGU Yujiro

ホングウ ユウジロウ | HONGU Yujiro
Affiliation and department:
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2023 - 2027 戦後の国民的教養論の展開に関する研究
  • 2020 - 2023 19世紀イギリスの自由教育論争の再整理
  • 2019 - 2020 A Study on Conception of Culture in T. H. Huxley: Centering around the position in the Controversy over Liberal Education in England in the 19th Century
Papers (11):
  • Examination of Matthew Arnold's Concept of Culture: Focus on Changes in his View of Science. 2021. 67. 165-178
  • Re-examining the Controversy over Liberal Education in England in the 19th Century. 2020. 66. 29-42
  • 本宮 裕示郎. イギリスにおける初等教育段階での「教師による評価」に関する考察:2014年改訂ナショナル・カリキュラム以降の動向. 教育方法の探究. 2019. 22. 61-68
  • 本宮裕示郎. イギリスの初等・中等教育機関における『教師の学び』の目的:教員研修に関するインタビュー調査から. 京都大学大学院教育学研究科教育実践コラボレーション・センター編『平成29年度成果報告書E. FORUM学力評価スペシャリスト研修』. 2018. 137-149
  • HONGU Yujiro. Reconsidering the Concept of Culture in England of the 19th Century:Controversy between the Views of T. H. Huxley and M. Arnold. Research Journal of Educational Methods. 2018. 43. 83-93
more...
MISC (2):
  • Bagley William C., Bobbitt Franklin, Bonser Frederick G., Charters Werrett W., Counts George S., Courtis Stuart A., Horn Ernest, Judd Charles H., Kelly Frederick J., Kilpatrick William H., et al. the Foundations of Curriculum-making: a Composite Statement by the Members of the Society's Committee on Curriculum-making. 2021. 24. 19-29
  • 本宮 裕示郎. <研究ノート>19世紀イギリス自由教育論争研究の論点整理. 教育方法の探究. 2018. 21. 61-68
Books (12):
  • イギリスの自由教育論争: 教養をめぐる科学と文学の相克
    東信堂 2023 ISBN:4798918458
  • 検証 日本の教育改革--激動の2010年代を振り返る
    学事出版 2021 ISBN:4761927534
  • カリキュラム研究事典
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:4623087549
  • よくわかる教育評価[第3版] (やわらかアカデミズム・〈わかる〉シリーズ)
    ミネルヴァ書房 2021 ISBN:4623091643
  • 教育評価重要用語事典
    明治図書出版 2021 ISBN:4186042314
more...
Lectures and oral presentations  (6):
  • 19世紀イギリスにおける自由教育論争:T. H. ハクスリーとM. アーノルドの教養概念の比較検討
    (日英教育学会2023年度第1回公開研究会 2023)
  • 観点別評価・評価をいかした授業改善
    (大阪私学教育情報化研究会 2023)
  • 今、教養教育に求められるもの:イギリス教養史にみる科学の受容から
    (九州大学基幹教育院次世代型大学教育開発センター主催リベラルサイエンス教育開発FD 2022)
  • 19世紀イギリスにおける初等教育カリキュラム論に関する検討:T. H. ハクスリーとM. アーノルドの比較を通じて
    (日本カリキュラム学会第32回琉球大学web大会 2021)
  • Abilities Required by Children in a Changing Society: Focus on Katsuta Shuichi's Concept of "Kyoyo"
    (Academic Exchange Programs 2014 between Kyoto University and Beijing Normal University 2014)
more...
Education (6):
  • 2018 - 2021 Kyoto University Graduate School of Education
  • 2016 - 2017 University College London Institute of Education Education, Practice and Society, MPhil/PhD
  • 2016 - 2016 Kyoto University Graduate School of Education Department of Education
  • 2014 - 2016 Kyoto University Graduate School of Education Department of Education
  • 2012 - 2014 Kyoto University Faculty of Education Department of Educational Studies
Show all
Professional career (2):
  • Ph. D. in Education (Kyoto University)
  • 修士(教育学) (京都大学)
Work history (3):
  • 2023/04 - 現在 The University of Shiga Prefecture
  • 2022/04 - 2023/03 千里金蘭大学 生活科学部児童教育学科 講師
  • 2018/04 - 2021/03 千里金蘭大学 生活科学部児童教育学科 助教
Association Membership(s) (7):
日本教育学会 ,  日英教育学会 ,  教育思想史学会 ,  日本カリキュラム学会 ,  日本教育方法学会 ,  世界新教育学会 ,  教育目標・評価学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page