Rchr
J-GLOBAL ID:202101012057380111
Update date: Nov. 08, 2024
Nakao Ran
ナカオ ラン | Nakao Ran
Affiliation and department:
Job title:
Specially Appointed Lecturer
Research keywords (4):
高等教育
, IR
, 計量社会学
, EBPM
Research theme for competitive and other funds (16):
- 2023 - 2026 大学の進路選択に関する規定要因分析:コンジョイント実験を用いて
- 2022 - 2025 社会科学の計量分析再考:“説明”の評価と解釈に関する数理的開発と検証
- 2022 - 2025 Correlation/causality analysis of English language proficiency and competency under the influence of COVID-19
- 2024 - 2025 久万高原町「岩陰文化の里」再発見プロジェクト
- 2024 - 2025 匿名化技術の大学データへの応用可能性の検討
- 2023 - 2025 受験生の志望校変化と入試結果に関する実証研究
- 2021 - 2025 大学教授職の役割分化の実態と論点の整理:日豪の教育担当教員を事例に
- 2022 - 2024 高等教育研究における代理指標を用いた統計的因果推論の限界と可能性
- 2023 - 2024 教職員の職務能力向上に向けたFD・SDプログラムの構築に係る調査研究
- 2020 - 2024 EBPMの批判的検討を通じた高等教育政策・研究の高度化とEIPMへの展開可能性
- 2023 - 2023 大学データの分析手法に関する研究
- 2022 - 2023 2022年度eスポーツモデル施設活動成果検証事業
- 2019 - 2023 社会的能力の特定化とその育成適正期および教育効果の検証
- 2020 - 2022 高等教育政策を事例にしたEBPMの批判的検討
- 2016 - 2019 Development of a Program to Enhance the Prevention of Bullying by Utilizing Games and Evaluation of its Effects
- 2015 - 2018 Searching for custom-made learning activities and student life support by data analysis and simulation
Show all
Papers (17):
-
中尾走, 樊怡舟, 露口健司. しんどい学校への勤務が抑うつ傾向へ与える影響. 行動計量学. 2024. 51. 2. 127-137
-
村澤昌崇, 中尾走, 樊怡舟. 大学教員の変容と市民社会の認識. 教育社会学研究. 2024. 114. 97-114
-
中尾走, 宮田弘一. 内定獲得に対するインターンシップの効果検証. 日本労働研究雑誌. 2024. 769. 86-97
-
松宮慎治, 中尾走, 樊怡舟. 私立大学に対する定員管理厳格化政策による地方分散の趨勢:入学定員充足率の時系列データを用いた再検討. 教育社会学研究. 2023. 112. 169-190
-
宮田弘一, 中尾走. 「体育会系神話」の検証. 大学教育学会誌. 2022. 44. 1. 130-139
more...
MISC (23):
-
Yizhou FAN, Ran Nakao, Yuki HAYASHIKAWA. A new estimator for addressing Design Bias Due to Instrumental Variables in Web Experiments -Considering Violations of the Exclusion Restriction. Asian Political Methodology Meetings XII. 2025
-
Yizhou FAN, Ran Nakao, Yuki HAYASHIKAWA. Addressing Design Bias Due to Instrumental Variables in Survey Experiments: Considering Violations of the Exclusion Restriction. SocArXiv. 2024. 1-20
-
Kaixiang Kang, Yizhou Fan, NAKAO Ran. Modeling the Impact of Strict Punitive Measures on Academic Ethical Issues. 8th World Conference on Research Integrity. 2024
-
Yizhou Fan, Kaixiang Kang, NAKAO Ran. Does a suspension of recruitment effect the hensachi of neighboring universities?. 2023
-
Murasawa Masataka, Ran Nakao, Yizhou Fan, Jun Oba, Satoshi P. Watanabe. Discordant Harmonization of Multilateral Higher Education Policies: Empirical Evidence from the Bologna Process. Soc ArXiv Papers. 2022. 1-29
more...
Books (2):
-
The Performance of Asian Higher Education: Understanding productivity across institutions and systems
2022
-
学生を成長させる海外留学プログラムの設計-緊急座談会「コロナ禍における海外留学・国際教育についての現状と展望」を収録-
東信堂 2021
Lectures and oral presentations (56):
-
大規模データを用いた受験生の大学志望と受験行動の基礎的分析
(大学入試学会 2024)
-
回帰モデルと説明・予測・因果、あるいは 「説明(の妥当性)」を巡る量的研究アプローチの再検討
(社会科学における計量分析を再考する 2024)
-
プロキシを通して計量的“説明”を考える
(社会科学における計量分析を再考する 2024)
-
ウェブ実験による心理的態度の効果測定:デザインバイアスによる操作変数の除外制約未充足を考慮して
(日本統計関連学会連合大会 2024)
-
ウェブ実験を利用した心理的態度の効果測定に関する提案:デザインバイアスによる操作変数の除外制約未充足を考慮して
(実験社会科学カンファレンス 2024)
more...
Education (4):
- 2018 - 2022 Hiroshima University Graduate School of Education
- 2017 - 2018 Hiroshima University Research Institute for Higher Education
- 2015 - 2017 Ehime University Graduate School of Education
- 2011 - 2015 Ehime University Faculty of Engineering Department of Applied Chemistry
Professional career (3):
- 学士(工学) (愛媛大学)
- 修士(教育学) (愛媛大学)
- Doctor of philosophy in Education (Hiroshima University)
Work history (5):
- 2024/05 - 現在 Hiroshima City University
- 2024/04 - 現在 Ehime University
- 2022/07 - 現在 Hiroshima University Research Institute for Higher Education
- 2022/04 - 2024/03 Hiroshima City University
- 2020/04 - 2022/03 Japan Society for the Promotion of Science
Committee career (1):
- 2023/09 - 現在 日本教育社会学会 教育部 部員
Awards (2):
- 2024/11 - 大学入試学会 大学入試学会大会発表賞「第1号(2023-24年度)」 大規模データを用いた受験生の大学志望と受験行動の基礎的分析
- 2023/03 - 広島市立大学 令和4年度教員表彰(研究活動に対して)
Association Membership(s) (9):
日本高等教育学会
, 大学入試学会
, 日本社会学会
, Association for Institutional Research
, 日本教育学会
, 日本教育社会学会
, 日本行動計量学会
, 数理社会学会
, 日本学校改善学会
Return to Previous Page