Rchr
J-GLOBAL ID:202101016066564123   Update date: Nov. 21, 2024

GOYA Junko

ゴヤ ジュンコ | GOYA Junko
Affiliation and department:
Research field  (1): Cultural anthropology and folklore
Research keywords  (9): パブリック・ヒストリー ,  教育人類学 ,  パブリック・ヒューマニティーズ ,  アートマネジメント ,  ミュージアム ,  災害 ,  地域芸能 ,  学校芸能 ,  文化継承
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2023 - 2027 An Educational Anthropological Research on "Community-based Performing Arts" as Co-creative Practice: Toward the Creative Inheritance of Culture
  • 2020 - 2023 Practice and Transmission of Folk Performing Arts in School: Cultural Transmission as Contact Experience
  • 2017 - 2020 A research study of the school as a performing arts community of practice
  • 2014 - 2017 Research into the instruction and creation of the Performing arts interdisciplinary field: The case of study on Amami Prefectural High School
  • 2012 - 2014 A Study of Succession and Creation of the Ryukyu Performing Arts in the Higher Education Institutions Contemporary Okinawa
Show all
Papers (7):
  • 呉屋 淳子. 学校のなかの八重山芸能-人の移動と八重山芸能の成立過程に注目して. 国立歴史民俗博物館研究報告. 2015. 第199. 171-211
  • 博物館資料を活用した教育活動:日本国立民族学博物館の事例を中心に. 子ども博物館研究. 2014. 7. 60-70
  • 呉屋 淳子. 『伝統と文化』の教授を巡る教育制度と学校の関係性-沖縄県立八重山高等学校の教育課程の事例から-. 日本研究 (韓国・中央大学日本研究所編). 2014. 第36輯. 293-310
  • 呉屋 淳子. "Tanedori" of Taketomi Island : Education of Performing Arts and Interrogational Transmission. International Journal of Intangible Heritage. 2011. Volume 6. 86-94
  • 呉屋 淳子. 八重山諸島石垣島の郷土音楽教育に関する一考察--学校教育への導入と人びとの意識の変化-A study of folk music education in Ishigaki Island, Yaeyama Archipelago: consciousness change of through the introduction of folk music into school education. 名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学 = Bulletin of the Graduate School of Education and Human Development. Educational sciences. 2009. 56. 2. 131-141
more...
MISC (7):
  • 呉屋 淳子. ブックレビュー 近代によって忘却された「語りの場」の再生へ[『語りと祈り』姜信子]. 越境広場 : 来るべき言葉のための巡航誌 / 越境広場刊行委員会 編. 2023. 12. 199-201
  • 呉屋 淳子. 書評 『音楽の未明からの思考 : ミュージッキングを超えて』[野澤豊一・川瀬慈編著(共著者:西島千尋)]-Thinking from the Dawn of Music : Beyond Musicking[NOZAWA Toyoichi and KAWASE Itsushi (Coauthors: NISHIJIMA Chihiro et al.)]. 文化資源学 = Cultural resources studies. 2023. 21. 122-124
  • 博物館資料を活用した教育実践の報告-『みんぱっく』で教室と世界をつなごう!を事例に-. 国立民族学博物館調査報告. 2016. 138. 81-88
  • 小田 隆治, 橋爪 孝夫, 呉屋 淳子. 話題提供 大学間・地域連携による教育プロジェクトの実践と学外者を交えた評価改善システム (全体テーマ「高等教育の質保証と体系的な教育をめざして」) -- (第3分科会 学士課程教育の新たな評価 : ステークホルダーなどの様々な視点から). 東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会研究集録. 2016. 66. 116-119
  • 小田 隆治, 呉屋 淳子, 橋爪 孝夫. フィールドラーニングは教養教育の新しい教育方法である. 山形大学高等教育研究年報 = Higher education research : 山形大学教育開発連携支援センター紀要. 2016. 10. 38-43
more...
Books (9):
  • Re-connecting Arts and Research 01: Expressive Culture and Ecological Imagination.
    2024 ISBN:9784910834337
  • 震災<後>を生きる:慰霊と回復の災害人文学
    新泉社 2023 ISBN:9784787722089
  • 地域芸能と歩む
    2022 ISBN:9784600009199
  • 沖縄芸能のダイナミズム : 創造・表象・越境
    七月社 2020 ISBN:9784909544070
  • 문화권력(文化権力)
    소화 2019
more...
Lectures and oral presentations  (3):
  • 「『まーすけーい歌』の記憶を共有するーパブリック・ヒューマニティーズの視点から考える歌の継承ー」
    (日本民俗学会第73回年会オンライン発表 2021)
  • 「ヨミタン大学×県立芸大 読谷のうた「まーすけーい歌」が紡ぐ記憶の旅」
    (2020)
  • (講座)「身体表現から“地域”を捉える-ローカル・ナショナル・グローバルな身体-」
    (秋田公立美術大学「旅する地域考」 2020)
Education (3):
  • 2009 - 2012 Nagoya University Graduate School of Education and Human Development
  • 2004 - 2007 ソウル大学大学院 社会科学部人類学科
  • 1997 - 2001 Okinawa International University College of Law
Professional career (2):
  • 修士(人類学) (ソウル大学)
  • 博士(教育学) (名古屋大学)
Work history (7):
  • 2022/04 - 現在 Okinawa International University
  • 2017/04 - 現在 Okinawa Prefectural University of Arts the Faculty of Music
  • 2019/04 - 2019/09 Okinawa International University
  • 2015/04 - 2017/03 Yamagata University Research Center for Higher Education
  • 2017/02 - Meio University
Show all
Awards (1):
  • 2022/12 - Miyara Toso Prize
Association Membership(s) (3):
日本比較教育学会 ,  日本民俗学会 ,  日本文化人類学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page