Rchr
J-GLOBAL ID:202101017074864558   Update date: Sep. 11, 2024

MATSUDO Yuka

マツド ユカ | MATSUDO Yuka
Affiliation and department:
Research field  (3): Educational psychology ,  Education - general ,  Special needs education
Research keywords  (6): 学校心理学 ,  インクルーシブ教育 ,  Universal Design for Learning ,  UDL ,  特別支援教育 ,  エンカレッジスクール
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2024 - 2026 コンサルタントの伴走によるUDL実践初心者の実践継続/促進プロセスの生成と検証
  • 2019 - 2022 UDL(学びのユニバーサルデザイン)実践がもたらす学習者及び授業者の変容に関する研究
Papers (6):
  • Over view of International Research on Universal Design for Learning. BULLETIN OF THE Graduate School of Education OF Waseda University. 2022. 30. 1. 71-81
  • Yuka MATSUDO. A Study of the Process of Promoting Students Proactive Learning in “Encourage school”. -Interview Analysis using M-GTA-. 2022. 14. 78-89
  • Yuka MATSUDO. How will teachers change by practicing UDL?ーHypothesis generation by Interviews with Young “Encourage School” Teachers. BULLETIN OF THE Graduate School of Education OF Waseda University. 2022. 29. 2. 89-100
  • Yuka MATSUDO. Research on Relationship between ‟Universal Design for Learning“ and ‟Lessons with Universal Design“ in Japan. 2022. 70. 69-89
  • Yuka MATUDO. Trends in Practice and Research of Universal Design for Learning in Japan. 2021. 29. 1. 69-80
more...
Books (4):
  • 特集 UDL、一歩先へ進むために
    授業UD研究第11号 2021
  • 第1特集高等学校における多様な教育的ニーズへの対応~特別支援教育の視点で捉える~
    東洋館出版社・特別支援教育研究2月号 2021
  • 特集学びのユニバーサルデザイン
    日本図書文化協会・指導と評価2月号 2020
  • 特集子ども自身が「学び方」を選択する!学びのユニバーサルデザインの視点を生かした授業づくり
    Gakken・実践障害児教育3月号 2019
Lectures and oral presentations  (12):
  • 学びのユニバーサルデザイン(UDL)実践者の実践継続プロセス
    (日本LD学会第31回大会(京都) 2022)
  • UDLを実践し続けられる教員となるためには
    (日本LD学会第29回大会(兵庫・オンライン) 2020)
  • エンカレッジスクールにおけるUDL実践の意義~主体的学習の促進プロセスの生成と検討~
    (日本LD学会第29回大会(兵庫・オンライン) 2020)
  • 米国での学びのユニバーサルデザイン(UDL) 私たちの教室を主体的に学ぶ子どもを育てる学習環境へ
    (日本LD学会第28回大会(東京) 2019)
  • 「教育困難校」の可能性を考える
    (日本教育心理学会第61回総会(東京) 2019)
more...
Education (3):
  • 2018 - 2023 Waseda University Graduate School of Education
  • 2013 - 2015 Waseda University Graduate School of Education
  • 2006 - 2010 Waseda University School of Education
Professional career (2):
  • 学士(文学) (早稲田大学 教育学部 国語国文学科)
  • 修士(教育学) (早稲田大学 大学院教育学研究科 学校教育専攻)
Work history (8):
  • 2024/04 - 現在 社会福祉法人泉会 コイノニアかみきた 心理師(非常勤)
  • 2024/04 - 現在 Tokai University
  • 2023/04 - 2024/03 NPO法人わかみやクラブ 中野区放課後デイサービスセンターみずいろ 公認心理師・児童指導員
  • 2022/09 - 2023/03 Tokai University
  • 2021/04 - 2023/03 早稲田大学 教育・総合科学学術院 助手
Show all
Committee career (1):
  • 2021/04 - 2022/03 早稲田大学インクルーシブ教育学会 事務局
Awards (1):
  • 2019/11 - 一般社団法人日本LD学会 上野一彦基金若手研究奨励プロジェクト(A)実践研究 UDL(学びのユニバーサルデザイン)実践がもたらす学習者及び授業者の変容に関する研究
Association Membership(s) (7):
日本学校メンタルヘルス学会 ,  日本質的心理学会 ,  日本学校心理士会 ,  日本LD学会 ,  早稲田大学インクルーシブ教育学会 ,  日本教育心理学会 ,  Japanese School Psychology Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page