Rchr
J-GLOBAL ID:202101020852432661
Update date: Sep. 25, 2024
FUJIMOTO Tomomi
フジモト トモミ | FUJIMOTO Tomomi
Affiliation and department:
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Early childhood education and childcare
Research keywords (5):
文字
, 書字
, 仮名
, 幼児教育
, 保育者養成
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2019 - 2022 対話を促す言語文化教材の開発-日本語の平仮名の場合-
- 2019 - 2022 A Study on the relationships between sitting posture and pen-hold in handwriting , and learning attitude
- 2006 - 2007 Emprical study for the development of curriculum in integrated study that fostered students career view
- 2006 - 2007 Acase study of making the staff who link the faculty members and the office workers in university.
- 2005 - 2006 文字を「書く」ことの活動に関する科学的・実証的研究
- 2004 - 2006 児童・生徒の自然科学的能力を構成する国語能力の分析に関する基礎的・実証的研究
- 2004 - 2005 A proving study for improving university classes and progressing student's Scientific Ability at colleges of Teacher's Education.
Show all
Papers (16):
-
金子幸, 藤本朋美, 牛島豊広, 竹下徹. 小学校教員養成課程の生活科シラバスにおける幼児教育に関する教育内容の現状. 周南公立大学総合研究所紀要. 2024. 2. 83-91
-
金子幸, 藤本朋美, 牛島豊広, 竹下徹. 幼児期の「言葉による伝え合い」を中心とした小学校との接続に関する研究動向. 周南公立大学総合研究所紀要. 2023. 1. 129-134
-
Changes in Pre-school Teacher-Efficacy and Anxiety towards Practice-teaching of College Students in Kindergarten Teacher Training Course through Practice-teaching and Preparatory-training. 2020. 10. 23-31
-
Construction and evaluation of the first-year education system that aims to enhance students' "Academic skills". 2020. 10. 33-40
-
A study on nursery school and kindergarten teachers' views of teaching letters. 2018. 8. 3-13
more...
MISC (15):
-
藤本 朋美. 「こどもまんなか社会」を考える : こどもたちの意見を聴き、対話しながら、ともに進んでいく. 調査月報 / みやぎん経済研究所 編. 2024. 374. 2-7
-
古林ゆり, 上原真幸, 末嵜雅美, 阿南寿美子, 大谷朝, 脇信明, 金子幸, 二子石諒太, 島田知和, 藤本朋美. 保育者養成における実習日誌に関する考察III-保育現場での日誌を通した指導の視点-. 日本保育学会第76回大会発表論文集. 2023. 445-446
-
島田知和, 脇信明, 古林ゆり, 金子幸, 上原真幸, 阿南寿美子, 末嵜雅美, 藤本朋美. 保育者養成における実習日誌に関する考察II -保育現場へのヒアリング調査から見えてきたもの-. 日本保育学会第75回大会発表論文集. 2022
-
藤本朋美. 学習記録を活用した授業改善-学びについて学生と授業者との認識のずれを探る-. 国語教室研究 番. 2022. 6. 26-35
-
「仮名」に関する指導事項の関連性 -教科間、学校段階間をつなぐ文化的視点の検討-. 全国大学書写書道教育学会 第36回香川大会 発表要旨集. 2021
more...
Books (1):
Lectures and oral presentations (18):
-
大学生の筆記姿勢と筆記法の関連性に関する基礎研究
(日本応用教育心理学会第38回大会 2023)
-
保育者養成における実習日誌に関する考察III-保育現場での日誌を通した指導の視点-
(第76回日本保育学会 2023)
-
保育者養成における実習日誌に関する考察II -保育現場へのヒアリング調査から見えてきたもの-
(日本保育学会第75回大会 2022)
-
「仮名」に関する指導事項の関連性 -教科間、学校段階間をつなぐ文化的視点の検討-
(全国大学書写書道教育学会第36回大会 2021)
-
保育者養成における日誌に関する研究~保育職と他福祉系対人援助専門職との比較~
(日本保育学会第74回大会 2021)
more...
Education (2):
- 2003 - 2005 The Open University of Japan School of Graduate Studies Graduate School of Arts and Sciences
- 1992 - 1996 Nagasaki University Faculty of Education
Professional career (1):
Work history (4):
- 2020/04 - 現在 南九州大学 人間発達学部子ども教育学科 准教授
- 2016/04 - 2020/03 南九州大学 人間発達学部子ども教育学科 専任講師
- 2013/03 - 2016/03 北海道学院釧路専門学校 こども環境科 専任講師
- 2002/04 - 2008/03 Nagasaki University Center for Educational Research and Training, Faculty of Education
Committee career (6):
Association Membership(s) (7):
九州国語教育学会
, 日本保育学会
, 全国大学国語教育学会
, 日本国語教育学会
, 全国大学書写書道教育学会
, 全九州書写書道教育学会
, 日本保育者養成教育学会
Return to Previous Page