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J-GLOBAL ID:202201006192631610   Update date: Feb. 01, 2024

Hongo Takeshi

ホンゴウ タケシ | Hongo Takeshi
Affiliation and department:
Job title: Professor
Other affiliations (2):
  • National Center of Neurology and Psychiatry  Integrative Brain Imaging Center   visiting researcher
  • Tokyo Gakugei University
Homepage URL  (1): https://htahongo.net
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2018 - 2022 コンピュータプログラミング学習の神経基盤に関わる基礎研究
  • 2016 - 2019 Curriculum Systematic and comparative studies Information Education based on of scientific understandings of IT
  • 2013 - 2016 Development of Information Studies Curriculum to foster Informational Perspectives and Ways of Thinking
  • 2008 - 2010 A Study on the Instructional Materials Upbringing a Viewpoint/the Way of Thinking of Decentralized Thinking of Information
  • 2001 - 2002 Study of instructional materialization of the decentralized modeling in the school subject of "informatics"
Papers (10):
  • Kenji Hishikawa, Kenji Yoshinaga, Hiroki Togo, Takeshi Hongo, Takashi Hanakawa. Changes in functional brain activity patterns associated with computer programming learning in novices. Brain Structure and Function. 2023
  • Takeshi Hongo, Takao Yakou, Kenji Yoshinaga, Toshiharu Kano, Michiko Miyazaki, Takashi Hanakawa. Structural neuroplasticity in computer programming beginners. Cerebral Cortex. 2022. 33. 9. 5375-5381
  • 山本利一, 鈴木航平, 北畠謙太郎, 本郷健. Evaluation of Utilization of [Thinking Support Tool] to Visualize Reflection of Learning. 教育情報研究(Web). 2018. 33. 3. 37-44
  • HONGO Takeshi, MOTOMURA Takenori, YAMAMOTO Toshikazu, SAITO Minoru, NAGAI Katsunori. Proposal of the Framework and the Central Concepts that make up the Informational Perspectives and Ways of Thinking. The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development. 2017. 40. 1. 45-58
  • 本郷健, 米山泰夫, 永井克昇, 本村猛能, 山本利一, 齋藤実. Suggestion of a model curriculum and the teaching materials along the framework of Informational Perspectives and Ways of Thinking. 人間生活文化研究(Web). 2017. 27. 27. 134-139
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MISC (85):
  • 本郷 健, 八高 隆雄, 沼澤 秀美, 鹿野 利春, 宮崎 美智子, 米山 泰夫, 花川 隆. プログラミングの学習が神経可塑的変化に与える基礎的研究 (日本教育情報学会第35回年会) -- (発達段階に応じたプログラミング教育の在り方(プログラミング研究会)). 年会論文集. 2019. 35. 84-87
  • 工藤雄司, 本村猛能, 山本利一, 本郷健, 森山潤. プログラミングにおける論理回路学習の効果を踏まえた情報教育の体系化を考える. 日本教育情報学会年会論文集. 2018. 34th
  • Evaluation of Utilization of [Thinking Support Tool] to Visualize Reflection of Learning. Educational Information Research. 2018. 33. 3. 35-42
  • 本郷健, 本村猛能, 山本利一, 鹿野利春, 永井克昇, 齋藤実, 春日井優, 石井政人. 逆向き設計論を援用した情報的な見方・考え方の授業設計の提案. 日本教育情報学会年会論文集. 2017. 33rd
  • 工藤雄司, 本村猛能, 山本利一, 本郷健, 森山潤. 情報教育の体系化に向けた「情報の科学的な理解」のための論理回路教材の実践提案. 日本教育情報学会年会論文集. 2017. 33rd
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Books (14):
  • コンピュータの基礎
    ムイスリ出版 2021 ISBN:9784896413021
  • 学生のためのPython
    東京電機大学出版局 2017 ISBN:9784501555702
  • 社会と情報
    開隆堂 2017 ISBN:9784304080821
  • 社会と情報 : 学習指導書
    開隆堂出版 2017 ISBN:9784304092763
  • 「主体的に学び意欲を育てる 教学改善のすすめ」
    ぎょうせい 2016
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Lectures and oral presentations  (23):
  • 理科・数学・技術科の「見方・考え方」から情報教育への新たな地検の検討
    (日本教育情報学会第31回年会 2105)
  • 体系的データサイエンス教育の提案と大学における実践例
    (日本教育情情報学会 第37回年会 2021)
  • データサイエンス教育の高等学校及び大学に於ける実践報告
    (日本教育情報学会 第38回年会 2022)
  • プログラミングの学習が神経可塑的変化に与える影響(続報)
    (日本教育情報学会 第36回年会 2020)
  • コンピュータプログラミングの学習と神経可塑的変化
    (日本生理学会 第3回ヒト脳イメージング研究会 2019)
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Education (1):
  • - 1978 埼玉大学大学院 工学研究科
Professional career (1):
  • 博士 学術 (埼玉大学大学院)
Work history (3):
  • 2014/04 - 現在 Otsuma Women's University Teaching Profession Support Center Professor
  • 2010/04 - 現在 Otsuma Women's University Graduate School Graduate School of Studies in Human Culture Studies in Contemporary Society Professor
  • 2007/04 - 現在 Otsuma Women's University Faculty of Social Information Studies Department of Social Information Studies, Major in Information Design Professor
Committee career (2):
  • - 現在 日本教育情報学会 理事
  • 2010 - 2022/03 日本教育情報学会 副会長
Awards (1):
  • 2006 - 日本教育情報学会 論文賞
Association Membership(s) (7):
Japanese Association for Education of Information Studies ,  Mathematics Education Society of Japan ,  Japan Society for Science Education ,  The Japan Society of Technology Education ,  Japan Society of Educational Information ,  日本図学会 ,  日本教育工学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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