Rchr
J-GLOBAL ID:202201006801278000
Update date: Jul. 02, 2024
Akeo Kasumi
アケオ カスミ | Akeo Kasumi
Affiliation and department:
Research field (1):
Primary/secondary education and curricula
Research keywords (5):
国語科教育
, 話し合い
, コミュニケーション
, ジェンダー
, クィア
Research theme for competitive and other funds (2):
- 2024 - 2027 Empirical Study on the Development of Inclusive Support Structures for Discussion Learning to Embrace Diverse Learners
- 2024 - 2025 中等国語科における学習特性を持つ生徒の基礎読解力を育成する評価問題の開発・検証
Papers (9):
-
Queering the Study Material: Reading “The Unnamed Relationships” in Arnold Lobelʼs “The Letter. 2023. 94. 23-31
-
明尾香澄. 絵本に表象されるジェンダー規範-主要人物のジェンダーと物語の舞台設定に着目して-. 教育学研究紀要(CD-ROM版). 2023. 69. 342-347
-
明尾香澄. 幼稚園教諭養成課程における絵本の解釈 -大学生によるジェンダーステレオタイプの捉えを中心に-. 教育学研究紀要(CD-ROM版). 2022. 68. 419-424
-
明尾香澄. 話し合いにおける「意味の共有」に関する一考察-絵本を用いた小学校2年生の話し合いを対象として-. 日本教科教育学会誌. 2021. 44. 2. 39-50
-
明尾香澄. 絵本の反応におけるジェンダー-主人公の性別が異なる三冊の絵本に対する子どもの感想記述から-. 論叢国語教育学. 2021. 17. 20-30
more...
Lectures and oral presentations (15):
-
絵本に表象されるジェンダー規範
(中国四国教育学会 第75回大会(広島大学) 2023)
-
国語科と社会科におけるコミュニケーションの目的の差異:学習指導要領における用語「話し合い」「議論」等の比較から
(日本教科教育学会第49回全国大会(弘前大学) 2023)
-
幼稚園教諭養成課程における絵本の解釈に関わる一考察
(中国四国教育学会 第74回大会 香川大学 2022)
-
アーノルド・ローベル「おてがみ」の教材可能性-クィアの視座から-
(全国大学国語教育学会 第143回千葉大会 2022)
-
子どもの絵本体験に関する一考察
(中国四国教育学会 第72回大会 2020)
more...
Education (2):
- 2018 - 2022 Hiroshima University Graduate School of Education
- 2016 - 2018 Nara University of Education Graduate School of Education
Professional career (1):
- Education (Hiroshima University)
Work history (4):
- 2022/04 - 現在 Elisabeth University of Music Faculty of Music Department of Music Culture and Theory
- 2020/10 - 2022/03 Elisabeth University of Music
- 2020/04 - 2022/03 Hiroshima Bunka Gakuen University
- 2019/04 - 2021/09 Hiroshima University of Economics
Association Membership(s) (6):
広島大学国語教育学会
, 日本国語教育学会
, 中国四国教育学会
, 日本読書学会
, 教科教育学会
, 全国大学国語教育学会
Return to Previous Page