Rchr
J-GLOBAL ID:202201007274612679   Update date: Oct. 15, 2024

YAMASAKI AKANE

ヤマサキ アカネ | YAMASAKI AKANE
Affiliation and department:
Research keywords  (3): School Counseling ,  School Psychology ,  School guidance and counseling
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2026 教育相談の「職人技」を科学する -音声言語スキルに着目した保護者対応力の解明-
  • 2020 - 2025 Designing the teacher educator program of enhancing professional development of teacher
  • 2016 - 2021 Development of an active learning type in-service training program for teachers as continuous learners
  • 2016 - 2021 Development of moral education programs to foster the ability to act on the value of respect for life
Papers (42):
  • Takumi Watanabe, Takashi Yonezawa, Akane Yamasaki, Tadamichi Nagata. Scoping review of teaching methods for inquiry-based learning in Japanese elementary schools: focusing on the “period for integrated studies”. Pedagogies: An International Journal. 2024. 1-15
  • Ye Wang, Takashi Yonezawa, Akane Yamasaki, James Ko, Yijie Liu, Yoshie Kitayama. Examining the changes in the self-efficacy and pedagogical beliefs of preservice teachers in Japan. Frontiers in Education. 2024. 9
  • YONEDA Shigeru, Yamasaki Akane, NAKABAYASHI Hiroko, YONEZAWA Takashi. Middle Leaders' Competence Building in Student Guidance for Colleague Teachers: From the Expansion of the Japanese Version of Comprehensive School Counseling and Guidance Approach in City A. 2024. 16. 41-47
  • Effects of in-school training on self-efficacy and emotional exhaustion in student guidance: Focus on social support. Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders. 2024
  • 子どもの多様性を包摂し発達を支える包括的生徒指導・教育相談. 教育学研究ジャーナル. 2024
more...
MISC (16):
  • 山崎 茜. 子どもの心を理解する 子どもの心を理解するということ(第4回)共感的な関わりから生まれるもの. 学校教育 / 広島大学附属小学校学校教育研究会 編. 2024. 1271. 116-119
  • 渡邉 巧, 米沢 崇, 永田 忠道, 山崎 茜. 子どもの体験学習・探究学習を推進できる教師の育成プログラムの開発 : 総合的な学習の時間を中心にして. 広島大学教育学部共同研究プロジェクト報告書. 2023. 21. 55-60
  • 山崎 茜. 子どもの心を理解する 子どもの心を理解するということ(第3回)子どもに「共感的に」関わるためには?. 学校教育 / 広島大学附属小学校学校教育研究会 編. 2023. 1270. 116-119
  • 山崎 茜. 子どもの心を理解する 子どもの心を理解するということ(第2回)愛着 : 安心して失敗できる場の大切さ. 学校教育 / 広島大学附属小学校学校教育研究会 編. 2023. 1269. 116-119
  • 今こそ平和教育を. 小学道徳通信はばたこう明日へ. 2020. 4-9
more...
Books (13):
  • EDB Initiatives for CSGCA in Hong Kong
    2022
  • Practice of CSGCA in Hong Kong
    2022
  • 学校教育相談の理論・実践事例集
    第一法規 2022
  • Workshop for the Hiroshima association of School Counseling and Guidance
    2022
  • 速解チャート付き教師とSCのためのカウンセリングテクニック2「気にしたい子」「困っている子」と関わるカウンセリング
    ぎょうせい 2022
more...
Lectures and oral presentations  (6):
  • コロナ禍での大学新入生に向けたPSPの試み -新入生交歓会を活用したサポート体制づくり-
    (日本ピア・サポート学会第20回記念大会・第21回総会 2022)
  • 「学び続ける教員」を育成するアクティブ・ラーニング型 教員研修プログラムの開発 -効果を検証するための指標調査を中心に-
    (令和元年度日本教育大学協会研究集会 2019)
  • PSPは子どものメタ認知能力を高めるのか?
    (日本ピア・サポート学会第18回総会・研究大会 2019)
  • How effective is the teacher training on school guidance and counseling in Japan.
    (ISPA 2018 Tokyo 2018)
  • The efficacy of school guidance and counseling in Japan.
    (HKBU-HU First Joint Symposium on Education 2018)
more...
Education (3):
  • 2009 - 2016 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2007 - 2009 Hiroshima University Graduate School of Education
  • 2003 - 2007 Hiroshima University Faculty of Education
Work history (2):
  • 2020/04/01 - Hiroshima University Graduate School of Humanities and Social Sciences Lecturer
  • 2019/04/01 - 2020/03/31 Hiroshima University Graduate School of Education Lecturer
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page