Rchr
J-GLOBAL ID:202301014682858418   Update date: Oct. 07, 2024

ARII Yuta

アリイ ユウタ | ARII Yuta
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (5): 教師の学び ,  授業研究 ,  教師教育 ,  学校改革 ,  リーダーシップ
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2023 - 2025 校内授業研究における知識創造を支える研究推進組織のマネジメント
  • 2020 - 2023 校内授業研究を核とした学校改善プロセスにおける研究部の機能に関する研究
Papers (18):
  • ARII Yuta. Relationship between teacher leadership and teacher learning in Japanese lesson study: focusing on the knowledge-creation process. International Journal for Lesson & Learning Studies. 2024
  • Collaborative Reflection of Novice Teacher and Researchers Using Unit Level Lesson Analysis : Focusing on the Classification and Forms of Reflection. 2024. 16. 2. 53-64
  • 小沼聡恵, 有井優太, 影山奈々美, 清重めい. 学びの共同体をめぐる研究動向. 東京大学大学院教育学研究科紀要. 2023. 62. 303-322
  • 有井優太. 研究推進組織に所属する教師の学習-実践コミュニティの議論を手掛かりとして-. 東京大学大学院教育学研究科紀要. 2023. 62. 323-334
  • 影山 奈々美, 有井 優太, 清重 めい, 小沼 聡恵. 学校改革における外部助言者の関わり-学びの共同体のスーパーバイザーに着目して-. 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 研究紀要. 2023. 8. 116-131
more...
MISC (3):
  • 有井 優太, 芦原 由里, 芥川 元喜. これからの教師学研究:実践事例から立ち上げる実践研究. 教師学研究. 2023. 26. 2. 59-76
  • 稲場康訓, 千葉奈月, 中野雅俊, 山崎花純, 柳渡美咲, 山崎萌, 有井優太. 過去の事象とつながることで、より妥当な考えをつくる力を育む理科学習~6年「水溶液の性質とはたらき」の実践を通して~. 北海道小学校理科研究会28 札幌の理科教育 2021. 2022. 76-82
  • 有井優太, 今村健大, 岩堀翔太, 小俣海斗, 渡部裕哉. コロナ禍における教師の心理状態並びに実態認識に関する調査報告書(速報版). 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センターHP. 2021
Books (5):
  • 人はいかに学ぶのか : 授業を変える学習科学の新たな挑戦
    北大路書房 2024 ISBN:9784762832499
  • コロナ世代の教師と学級開き (授業づくりネットワークNo.41)
    学事出版 2022 ISBN:4761927607
  • 専門職としての教師の資本: 21世紀を革新する教師・学校・教育政策のグランドデザイン
    金子書房 2022 ISBN:4760826823
  • これからの教師研究-20の事例にみる教師研究方法論
    東京図書 2021 ISBN:4489023626
  • Curriculum (re)design: A series of thematic reports from the OECD Education 2030 project overview brochure
Lectures and oral presentations  (18):
  • これからの教師学研究の在り方を考える-教師学研究に掲載された論文の執筆背景から-
    (日本教師学学会 2023)
  • The Work of the Supervisor of SLC in Japan : Focusing on Addressing Difficulties in School Reform
    (The organizing committee of the 10th International Conference of School as Learning Community 2023)
  • The significance of Lesson Study Conducted with Children? Case study on the practice of using lesson video
    (The World Association of Lesson Studies (WALS) 2021)
  • インフォーマルな校内授業研究コミュニティにおける教師の経験
    (日本教育方法学会 2021)
  • Teachers’ Motivation in Lesson Study: Relationship between Research Team Leadership and Factors affecting Teachers’ Motivation
    (The World Association of Lesson Studies (WALS) 2020)
more...
Education (3):
  • 2020 - 2023 The University of Tokyo (Division of Professional Development of Teachers)
  • 2018 - 2020 The University of Tokyo (Division of Professional Development of Teachers)
  • 2014 - 2018 Hokkaido University School of Education
Professional career (3):
  • education (Hokkaido University)
  • education (The University of Tokyo)
  • education (The University of Tokyo)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 Niigata University
  • 2022/06 - 2023/03 せいとく介護こども福祉専門学校 非常勤講師
  • 2020/04 - 2023/03 Japan Society for the Promotion of Science
  • 2020/04 - 2022/03 Den-en Chofu University
Association Membership(s) (9):
日本教師教育学会 ,  北海道国語教育連盟 ,  北海道算数数学教育会 ,  北海道小学校理科研究会 ,  日本教育経営学会 ,  日本教育心理学会 ,  The World Association of Lesson Studies(WALS) ,  日本教育方法学会 ,  日本教師学学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page