Rchr
J-GLOBAL ID:202301018522377745   Update date: Dec. 11, 2024

Miyano Yuta

ミヤノ ユウタ | Miyano Yuta
Affiliation and department:
Other affiliations (1):
  • University of Tsukuba  Doctoral Program in Rehabilitation Science, Graduate School of Comprehensive Human Sciences   Student
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): Special Needs Education ,  Education for Children with Intellectual Disabilities ,  Education for Children with Autism ,  Teamwork of Teachers ,  Co-teaching
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2026 手指操作に困難のある知的障害児および自閉症児への固有覚による支援の効果
  • 2024 - 2026 知的障害のある子どもを対象にした「伝統的な言語文化」指導プログラムの開発
  • 2024 - 2025 小・中学校の教員と特別支援教育支援員の連携を評価する尺度の開発研究
  • 2022 - 2024 特別支援学級の教員チームワークに関する研究
  • 2022 - 2023 知的障害特別支援学校の学級担任チームにおける協働の擬態化に関する調査
Papers (9):
  • Yuta Miyano. A Case Study on Learning to Type with Typing Training Software and Opportunities to Use of Typing after Learning to Type for a Child with Intellectual Disabilities: Improving Typing Speed and Typing in Everyday Situations. 2024. 48. 87-98
  • 宮野 雄太. 知的障害特別支援学校の担任を対象にした「協働アセスメント」と 「5 分間ミーティング」による協働促進に関するアクションリサーチ. 障害科学研究. 2023. 47. 79-93
  • 宮野 雄太. 知的障害と自閉症のある児童に対するピアノ演奏における運指指導. 自閉症スペクトラム研究. 2023. 20. 2. 43-51
  • An exploratory study of effective ways to assess learning for children with intellectual disabilities: Analysis of one child learning two-digit column addition in arithmetic. 2023. 14. 1. 109-118
  • 宮野 雄太, 八重田 淳. 知的障害特別支援学校教員におけるチームワークスキルの構成概念の検討. リハビリテーション連携科学. 2022. 23. 2. 120-127
more...
MISC (14):
  • Yuta Miyano, Masataka Watanabe. Effects of Exercises on Training for Teachers at a Senior High School for Special Needs Education: In the Training of Becker Work Adjustment Profile:2. 2024. 7. 362-372
  • Yuta Miyano. Survey of Midazolam Oral Solution in Special Needs Schools for Children with Physical Disabilities or Health Impairments. Journal of Education and Child Studies. 2024. 16. 45-54
  • 宮野 雄太. 書評. 職業リハビリテーション. 2024. 37. 2. 75
  • 横浜国立大学教育学部附属特別支援学校. 令和4年度 横浜国立大学教育学部附属特別支援学校 研究報告書 特別支援学校における授業成果の「見える化」~評価しにくい内容を評価しやすくするための手続き~. 2023
  • Chiyuki KITANO, Rumi KOIKE, Hiroki HASEGAWA, Yuta MIYANO, Kenji KOIKE. Research on learning centered on the arts and crafts at the elementary school section of the special school (2): Focusing on learning within and across subjects. Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences. 2023. 6. 80-94
more...
Books (5):
  • 発達障害の人の就労アセスメントツール : BWAP2日本語版マニュアル&質問用紙
    合同出版 2021 ISBN:9784772614498
  • 資質・能力を育む算数・数学
    明治図書出版 2020 ISBN:9784184288195
  • みんなで考える特別支援教育
    北樹出版 2019 ISBN:9784779306167
  • TTAP実践マニュアル ~自閉スペクトラム症の就労移行アセスメントツールの活用法
    ASDヴィレッジ出版 2018
  • よくわかる!自閉症スペクトラムのための環境づくり : 事例から学ぶ「構造化」ガイドブック
    学研プラス 2016 ISBN:9784054064805
Lectures and oral presentations  (63):
  • TTAP直接観察尺度を用いた指導計画の改善
    (自閉症ネオカンファレンス 2024)
  • 特別支援学級の教員チームワークを向上させるための手立てに関する予備的検討 特別支援学級の教員への面接調査の結果から
    (日本LD学会第33回大会 2024)
  • 特別支援学級の教員チームワークを向上させる手立てにはどのようなものがあるか? 特別支援学級の教員を対象にしたWeb面接調査の結果に対する予備的検討
    (日本発達障害学会第59回研究大会 2024)
  • 知的・発達障害者の当事者たちが企画・運営・発信するインクルーシブな生涯学習プログラムの開発:その2
    (日本発達障害学会第59回研究大会 2024)
  • BWAP2講習 就労アセスメントツールで発達障害の人の能力を最大限に活かす!
    (一般社団法人読み書き配慮 2024)
more...
Education (3):
  • 2022 - 現在 University of Tsukuba
  • 2015 - 2017 University of Tsukuba Graduate School of Comprehensive Human Sciences
  • 2007 - 2011 Utsunomiya University
Work history (4):
  • 2024/04 - 現在 Sagami Women's University Faculty of Arts and Sciences Department of Education and Child Studies
  • 2023/04 - 2027/03 Kounandai Hino Special School, Yokohama
  • 2017/04 - 2023/03 横浜国立大学教育学部附属特別支援学校 教諭
  • 2011/04 - 2017/03 横浜市立港南台ひの特別支援学校 教諭
Awards (3):
  • 2022/10 - 日本LD学会 学会発表奨励賞
  • 2022/03 - 日本特殊教育学会 2022年度 日本特殊教育学会研究奨励助成 知的障害特別支援学校の学級担任チームにおける協働の擬態化に関する調査
  • 2022/03 - 日本LD学会 2021年度 上野一彦基金若手研究奨励プロジェクト(B 自由研究) 特別支援学級の教員チームワークに関する研究
Association Membership(s) (8):
The Japanese Association of Educational Psychology ,  Japanese Association for the Study of Developmental Disabilities ,  The Japanese Association for Behavior Analysis ,  Accociation of Disability Sciences, Japan ,  Japan Academy for Comprehensive Rehabilitation ,  The Japanese Association of Special Education ,  Japan Academy of Learning Disabilities ,  The Japanese Academy of Autistic Spectrum
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page